Témata diplomových prací 2007/2008


PhDr. Dalibor Zeman, Ph.D.


  1. Tvoření slov a způsoby didaktizace v českých učebnicích němčiny, srovnání s německými učebnicemi jako cizí jazyk

  2. Česko-německý bilingvismus v Čechách a na Moravě s přihlédnutím k současnému stavu

  3. Česko-německé jazykové vztahy – možnosti jazykové interference

  4. Postavení austriacismů v jazyce rakouských médií

  5. Německé dialekty na území Čech a Moravy

  6. Funkce neologismů v německém tisku na rovině lexikální

  7. Fraseologismy v německých publicistických textech

  8. Funkce verbonominálních vazeb v jazyce německé žurnalistiky

  9. Syntaktické, morfologické a lexikální austriacismy v rakouském beletristickém díle (např. Franz Innerhofer, Thomas Bernhard aj.)

  10. Německé výpůjčky v Českém jazykovém atlase


Další témata možná po dohodě (Mail  )


 

PaedDr. Dagmar Švermová


  1. Diferenciace a individualizace výuky s přihlédnutím k současným vývojovým trendům v ČR a v německy mluvících zemích a její realizace ve výuce německého jazyka

  2. Alternativní metody ve školském systému ČR ve srovnání s německy mluvícími zeměmi  (téma obsazeno)

  3. Prostředky evaluace výsledků učebních činností žáků ve výuce německého jazyka (s vyústěním k sebeevaluaci  - využití „jazykového portfolia“)

  4. Metody a organizační formy výuky v hodinách německého jazyka ve vztahu k věkovým zvláštnostem žáků (předškolní věk, mladší školní věk, starší školní věk)  (téma obsazeno)

  5. Výběr doplňkového textového materiálu k jednotlivým tematickým okruhům s využitím autentických textů vhodných pro práci v hodinách německého jazyka a k domácí četbě žáků mladšího / staršího školního věku (čítanka-komentované čtení) – 2 diplomové práce

  6. Kurikulární reforma v ČR a její vyústění do praxe škol – tendence ve vzdělávání, pojetí cíle vzdělávání, klíčové kompetence (RVP, ŠVP)


 


PhDr. Tamara Bučková


  1. Pohádky bratří Grimmů (např. v zrcadle české kultury)

  2. Nová „fantasy“ v německy psané literatuře pro mládež 20. století (vybraní autoři a díla)

  3. Detektivní romány německy psané literatury pro děti a mládež (autoři a texty 20. století)

  4. Obraz současné hrdinky v dívčím románu (porovnání německy psané a české nebo jiné literatury)

  5. Obraz dětství a dospívání v literárních textech pro mládež (texty s tématem současnosti nebo (i) minulosti – vybraní autoři a díla)

  6. Vybraná díla švýcarské literatury a jejich filmová zpracování

  7. Vybraná díla rakouské literatury a jejich filmová zpracování

  8. Vybraná díla německé literatury a jejich filmová zpracování

  9. Projekty s tématem „německy psaná literatura“ ve vyučování cizímu jazyku

  10. Projekty s tématem „německy psaná literatura pro děti a mládež“ ve vyučování cizímu jazyku

  11. Práce s vybranými literárními žánry ( s vybraným literárním žánrem ) ve vyučování cizímu jazyku


Možnost včasného zvolení vlastního tématu včetně analýzy textu nebo literatury VII (po vzájemné dohodě). Mail 


 


PhDr. Viera Glosiková, CSc.


  1. Judith Hermann - Literatin der Generation (Zum Erzählwerk der Autorin)

  2. Die Moral in den Erzählungen von Johannes Urzidil

  3. Die Rolle des Jüdischen bei Egon Erwin Kisch („Die Geschichten aus sieben Ghettos“)

  4. Künstlerfiguren im dramatischen Werk von Thomas Bernhard

  5. Das Liebesthema in der neuen deutschsprachigen Literatur

  6. Das Bild Prags im Werk von Lenka Reinerová

  7. Die Frauenproblematik in den Werken der deutschsprachigen Schriftstellerinnen (z. B. bei Elfriede Jelinek, Christa Wolf, Helga Königsdorf u.a.)

  8. Die Darstellungsmodelle der Sexualität in ausgewählten Prosawerken deutschsprachiger Autoren

  9. Die existenzielle Problematik in den ausgewählten Werken deutschsprachiger Autoren des 20. Jahrhunderts


 


Mgr. Pavla Nečasová, Ph.D.


  1. Možnosti využití interaktivní tabule ve výuce němčiny jako cizího jazyka

  2. Podpora interakce ve výuce němčiny jako cizího jazyka prostřednictvím didaktických her (včetně návrhů pracovních listů) (počet 2)  

  3. Problematika interference při osvojování výslovnosti německého jazyka  (téma obsazeno)

  4. Analýza učebnicových souborů z hlediska prezentace a osvojování reálií (počet 2)

  5. Analýza současných učebnicových souborů z hlediska osvojování pravopisu

  6. Analýza učebnicových souborů z hlediska osvojování standardní výslovnosti německého jazyka            

 


Doc. Dr. Marta Papsonová, DrSc.


  1. Lingvistická analýza středověkých archivních dokumentů (po dohodě s vedoucí DP bližší specifikace tématu) (počet 5)


 


12.10.2007           

Mgr. Pavla Nečasová, Ph.D.

vedoucí katedry germanistiky



 
 
UKPedf © 2009