Témata diplomových prací 2014 / 2015



PhDr. Ing. Jindra Broukalová, Ph.D.


  1. Darstellung der Exotik in Friedrich Gerstäckers Roman Tahiti

  2. Frauengestalten in Theodor Fontanes Novelle Irrungen, Wirrungen

  3. Frauengestalten in Theodor Fontanes Roman Effi Briest

  4. Frauengestalten in Theodor Fontanes Roman Frau Jenny Treibel

  5. Verwandlungen der Liebe in Theodor Fontanes Balladen

  6. Zur Analyse des Bildes der Natur in Eduard Moerikes Lyrik

  7. Zur Analyse des Bildes des Menschen in Eduard Moerikes Lyrik




PhDr. Tamara Bučková, Ph.D.


  1. Analýza překladu a jeho didaktická adaptace. Práce s textem v originále a s překladem (uměleckým, žákovským), práce s dvojjazyčným uměleckým textem ve vyučování cizímu jazyku. (Autor a dílo podle vlastního výběru)

  2. Bilderbuch im Fremdsprachenunterricht. Gattungsanalyse und didaktische Adaptation ausgewählter Texte

  3. DDR-Bilder in der gegenwärtigen Literatur (nicht nur) für Jugendliche. Analyse und Vergleich ausgewählter Romane

  4. Dramapädägogik als eine der Formen für die Einübung und Entwicklung kommunikativer Fremdsprachenkompetenz

  5. Fenomén dobra a zla v novelistických pohádkách německého romantismu ( na příkladu vybraného autora ) v komparaci s českou báchorkou 19. století

  6. Großstadtmotive in der Kinder - und Jugendliteratur

  7. Kinder- und Hausmärchen von J. und W. Grimm (in Komparation mit den tschechischen Märchen von K.J.Erben und Božena Němcová). Literaturwissenschaftliche oder didaktische Aspekte.

  8. Korespondence motivů v tvorbě Jutty Treiberové (korespondence tvorby pro mládež a pro dospělé čtenáře - "Hez- und Beinbruch", "Die Zeit und Hannah")

  9. "Létající třída" - porovnání knihy a obou filmových verzí. Práce s literární a filmovou verzí klasická díla LPDM ve VCJ

  10. Michael Ende: Momo. Interpretation des literarischen Werkes mit dem Schwerpunkt Phänomen des Guten und Bösen einschließlich didaktischer Adaptation des Werkes

  11. Moderní nonsensova tvorba (nejen) pro děti. Analýza děl rakouského současného autora L. Vavrasovszkeho ("Die dicke Prinzessin", "Schneebären", "Jakob der Zaubärer")

  12. Motivy hledání domova a generačních konfliktů v současné migrační literatuře. Na příkladu analýzy románů od Zdeňky Becker

  13. Textově-stylistická analýza publicistických textů a jejich didaktická adaptace ve vyučování cizímu jazyku (např. využutí reklam)




doc. PhDr. Viera Glosíková, CSc.


  1. Deutschsprachige Lyrik aus Prag

  2. Erika Mitterer: Dramen

  3. Erika Mitterer: Romane und Erzählungen

  4. Otto Brod und sein literarisches Werk




Thomas Haupenthal, M.A.


  1. Das Bild der DDR im erzählerischen Werk Christoph Heins

  2. Der historische Roman in der deutschen Exilliteratur der dreißiger Jahre

  3. Westdeutsche Literaturverfilmungen der siebziger Jahre: Schlöndorff, Fassbinder

  4. Das Frankenburger Würfelspiel (1936) als Modellstück der nationalsozialistischen Thingspielbewegung

  5. Erste, zweite, dritte, keine Strophe? Die wechselvolle Geschichte der deutschen Nationalhymnen im 19. und 20. Jahrhundert

  6. Das Lehrwerk"Sprechen Sie Deutsch?"aus dem Prager Verlag Polyglot 1996 - 2013. Entstehung, Gestaltung, Einsatz im Unterricht, Kritiken, Zukunftsperspektiven

  7. "Kevin ist kein Vorname, sondern eine Diagnose".Vornamen in Deutschland und Österreich im 20. und 21.Jahrhundert und ihr Aufstieg und Fall in der Beliebtheitsskala anhand ausgewählter Beispiele



Mgr. Eva Markvartová, Ph.D.


  1. Das Motiv des Essens und seine Bedeutung für das Werk Uwe Timms




PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D.


  1. Integrace nácviku výslovnosti do řečových dovedností a ostatních jazykových prostředků

  2. Možnosti využití jazykových portfolií ve výuce německého jazyka na základních a středních školách

  3. Problémy interference vyplývající ze specifik češtiny, němčiny a dalšího cizího jazyka

  4. Rozvoj pragmatické kompetence prostřednictvím situativně pragmatických cvičení pro osvojování slovní zásoby

  5. Výzkum internetové podpory vydavatelů učebnicových souborů pro výuku německého jazyka




PaedDr. Dagmar Švermová


  1. Diferenciace a individualizace výuky s přihlédnutím k současným vývojovým trendům v ČR a v německy mluvících zemích a její realizace ve výuce německého jazyka

  2. J.A.Komenský-jazykové učebnice jejich analýza a hodnocení přínosu pro rozvoj výuky jazyků (vliv Komenského učebnic na koncepci a tvorbu výukových materiálů)

  3. Prostředky evaluace výsledků učebních činností žáků ve výuce německého jazyka (s vyústěním k sebeevaluaci - využití "jazykového portfolia")

  4. Vývoj učebnic německého jazyka v 19. století do roku 1918 z fondu PM J.A.K.




PhDr. Dalibor Zeman, Ph.D.


  1. Austriacismy v rakouských médiích na rovině frazeologické

  2. Austriacismy v rakouských médiích na rovině lexikální

  3. K česko-německým jazykovým kontaktům na rovině lexikální a frazeologické

  4. Německé dialekty na území Čech a Moravy


 
 
UKPedf © 2009