• Facebook
  • Twitter
  • RSS
  • Navigator
  • Test2
  • test projekty gauk

test projekty gauk

Výsledky projektu Mentální mapy: předmět a prostředek k hodnocení

Výsledky

▼▲Typ výsledku ▼▲Autor celku ▼▲Název celku
(Celkem 18 zázn.)
Bláha, Jan D.. Various Ways of Assessment of Cartographic Works. In Gartner, G. ; Ortag, F.. Cartography in Central and Eastern Europe. Berlin: Springer, 2010. s. 211–229. ISBN 978-3-642-03293-6. [Kapitola nebo část knihy]
Kapitola pojednává o různých možnostech hodnocení kartografických děl. Věnuje se především hůře měřitelným hlediskům hodnocení a poukazuje na možnosti sociologie a psychologie - vč. použití mentálních map.
Ve formě ústního příspěvku bylo prezentováno na mezinárodním sympóziu Central and Eastern Europe ve Vídni (únor 2009).
Vzhledem k redakční uzávěrce (březen 2009) nebylo možné dedikovat kapitolu k projektu Mentální mapy (byl přidělen později), proto autor v poděkování uvedl GA UK, ovšem s předchozím projektem "Uplatnění estetiky ve vyjadřovacích prostředcích kartografie".
Bláha, Jan D., Soukup, M., Balcerová, M.. Mentální mapy obyvatel vesnice Yawan v interdisciplinární perspektivě. Kartografické listy, 2011, sv. 19, s. 5–19. ISSN 1336-5274. [Článek v časopise]
Předmětem příspěvku je interdisciplinární analýza a interpretace mentálních map vytvořených žáky základní školy ve vesnici Yawan. Tato vesnice se nachází v provincii Morobe na Papui-Nové Guineji. V úvodní části je osvětlen kontext vzniku těchto map, tedy širší antropologická sonda v uvedené vesnici během léta v roce 2009. Příspěvek má interdisciplinární povahu, autoři proto usilují o komplexní analýzu map. Z hlediska kartografie je studován především mapový jazyk, resp. mapové styly, obsahová náplň map, dále řešení kompozice map, případně jejich přesnosti v rámci komparace se snímkem příslušné vesnice. Z hlediska antropologie je cílem zasadit mentální mapy do etnografického kontextu komunity Yawan. Konečně psychologická analýza a interpretace těchto mentálních map je zaměřena zejména na analýzu výtvarných artefaktů z hlediska využití kresebného materiálu, barev a tvarů v mapové kresbě. Autoři považují za klíčové právě propojení poznatků disciplín (kartografie, antropologie, psychologie), kdy každý z autorů přináší do analýzy nejen svůj pohled, ale také svůj obor. To totiž může ve výsledku pomoci mnohem lépe pochopit způsob myšlení a vytváření „kartografických“ kompetencí obyvatel Melanésie.
Bláha, Jan D., Novotná, K.. Využití mentálních map uživatelů při hodnocení turistických map. Geodetický a kartografický obzor, 2012, sv. 4, roč. 58, s. 0–0. ISSN 0016-7096. [Článek v časopise]
Aplikace metodiky hodnocení kartografických děl s využitím mentálních map uživatelů, včetně výsledků. Metodika byla testována na turistických mapách českých producentů kartografických děl s turistickou tematikou.
Jedná se o výstup bakalářské práce Bc. Kateřiny Novotné, který je v tisku - tj. vyjde v dubnovém čísle (4/2012).
Kynčlová, Martina, Hudeček, Tomáš, Bláha, Jan D.. Hodnocení kartografických děl: analýza mentálních map orientačních běžců. Geografie-Sborník ČGS, 2009, sv. 114 / 2, s. 211–230. ISSN 1212-0014. [Článek v časopise]
Vzhledem k politice redakční rady časopisu Geografie-Sborník ČGS (za poděkování grantové agentuře minimální vklad 7000 Kč) a zkrácenému rozpočtu nebylo možné uvedený článek dedikovat.
Článek byl ve formě ústního příspěvku prezentován M. Kynčlovou na 18. kartografické konferenci v Olomouci (září/říjen 2009)
Bláha, Jan D., Hudeček, Tomáš. Hodnocení kartografických děl mentálními mapami. Kartografické listy, 2010, sv. 18, s. 21–28. ISSN 1336-5274. [Článek v časopise]
Problematiky mentálních map na jedné straně a hodnocení kartografických děl na straně druhé jsou poměrně známé a věnovala se jim v minulosti relativně velká řada autorů. Je však vůbec možné tyto poznatky propojit a smysluplně využít? Na to se snaží odpovědět příspěvek, který má především odhalit přání uživatelů, jejich představy o obsahové náplni a podobě map. Představen je návrh postupu hodnocení kartografických děl z hlediska uživatelské vstřícnosti a estetiky využívající mentální mapy oslovených uživatelů. Zatím zůstává nezodpovězeným dotazem, do jaké míry bude možné mentální mapy využívat jako směrodatné při finalizaci výsledků hodnocení. Klíčový článek projektu o metodice jedné z jeho částí.
Bláha, Jan D. ...[et al.], Cartographic Research of Mental Maps at Charles University in Prague. In: Proceedings of the 25th International Cartographic Conference. Paris ; Toulouse : Comité Français de Cartographie, 2011, s. 1–11. ISBN 978-1-907075-05-6. This contribution presents part of the findings of the project Výzkum byl ve formě uvedeného příspěvku prezentován v rámci ústních příspěvků sekce C1-Cognition, mental map 25. mezinárodní kartografické konference v Paříži. Původní záměr prezentovat všechny klíčové části projektu byl na základě posudků změněn a byly vybrány dvě části projektu. [Jiný výsledek]
Pastuchová, Tereza, Kartografické znázornění vývoje představ žáků o prostorovém uspořádání a geografii Česka [bakalářská práce]. PřF UK v Praze. 2010. ? s. Cílem této práce je provést analýzu představ žáků různého věku a bydliště o prostorovém uspořádání a geografii Česka. Výstupem jsou především mapy, které poskytnou názorné srovnání těchto představ. Zvolenou metodou výzkumu je dotazníkové šetření, které proběhlo na čtyřech českých školách. Začátek práce je věnován teorii mentálních map, stanovení hypotéz a průběhu dotazníkového šetření. Vlastní analýza je pak rozdělena na tři části. Hlavní úkol této části práce spočívá ve vytvoření tzv. agregované mapy mentálních map Česka (pro každou školu zvlášť). [Jiný výsledek]
Kynčlová, Martina, Hudeček, Tomáš, Bláha, Jan D., Kartografické metody hodnocení mentálních map. Konference Kognice 2009 (Hradec Králové – září 2009). Ústní příspěvek a příspěvek v recenzovaném sborníku z konference, s. 146–159. Prezentováno Tomášem Hudečkem [Jiný výsledek]
Bláha, Jan D., Hudeček, Tomáš, Mentální mapy jako pomůcka k hodnocení kartografických děl. 18. kartografická konference českých a slovenských kartografů "Quo vadis, kartografie?" (Olomouc – říjen 2009). Ústní příspěvek a příspěvek v elektronickém sborníku z konference. [Jiný výsledek]
Hudeček, Tomáš; Šákrová, Michaela, Náplň a obsah učivových map a atlasů. Sborník abstraktů, XXII. sjezd ČGS Ostrava. 2010. s. 42. Jedná se výstup z bakalářské práce. Autoři popisují výzkum od vytvoření metodiky pro hodnocení obsahu a náplně map přes posuzování obsahového souladu učebnic zeměpisu a atlasů po srovnávací analýzu 12 učivových map se 4 atlasy. Prezentováno v sekci Kartografie a geoinformatika uvedeného sjezdu. (abstrakt ústní prezentace je uveden v příloze 22sjezd...) [Jiný výsledek]
Šákrová, Michaela, Analýza náplně a obsahu učivových map českých učebnic zeměpisu ve vztahu ke školním atlasům [bakalářská práce]. PřF UK v Praze. 2010. 35 s. Cílem této bakalářské práce je stanovit metodiku výpočtu obsahu a náplně map a aplikovat ji na vybrané učivové a atlasové mapy. První část je věnována současnému stavu dané problematiky. Následuje metodika, ve které jsou představeny použité mapy a následně samotný výpočet obsahu a náplně map. V kapitole výsledky jsou okomentovány obsahy a náplně jednotlivých map a provedeno jejich srovnání a vyhodnocení. Výsledná metodika může sloužit pro další analýzu map. [Jiný výsledek]
Bláha, Jan D., Pastuchová, Tereza, Kartografické znázornění vývoje představ žáků o prostorovém uspořádání a geografii Česka. Sborník abstraktů, XXII. sjezd ČGS Ostrava. 2010. s. 22-23. Jedná se o výstup z bakalářské práce. Autoři představují průzkum mezi žáky ZŠ a SŠ, jehož cílem bylo poznat kognitivní představy žáků o prostorovém uspořádání a geografii Česka. Použito při tom bylo dotazníkové šetření. Základem pro zpracování výsledků se staly mentální mapy žáků. Pomocí analytických nástrojů GIS pak byly výsledky vyhodnoceny a vizualizovány. Prezentováno v sekci Geografické vzděávání uvedeného sjezdu. (abstrakt ústní prezentace je uveden v příloze 22sjezd...) [Jiný výsledek]
Kynčlová, Martina, Hodnocení mentálních map v GIS. Sborník abstraktů, XXII. sjezd ČGS Ostrava. 2010. s. 64. Jedná se o výstup z diplomové práce. Autorka se zabývá možnostmi hodnocení mentálních map pomocí nástrojů GIS. Halvním cílem je navržení souboru metod pro hodnocení tvarové, polohové a relativní přesnosti mentálích map. Důraz je kladen na univerzálnost a automatizaci postupu, diskutovány jsou výhody a nevýhody jednotlivých metod, možnosti použití. Prezentováno v sekci Kartografie a geoinformatika uvedeného sjezdu. (abstrakt ústní prezentace je uveden v příloze 22sjezd...) [Jiný výsledek]
Bláha, Jan D., Mezikulturní výzkum: využití mentálních map a vazba na mapovou stylistiku. Aktivity v kartografii 2010 (Bratislava, říjen 2010). Přednáška, příspěvek ve sborníku, s. 14–24. Jedná se o výstup postupové práce, který otevírá možnosti dalšího prohloubení v rámci diplomové práce, resp. nějakého dalšího výzkumu. [Jiný výsledek]
Hátle, Jan, Kartografické hodnocení výuky regionální geografie [diplomová práce]. PřF UK v Praze, 2010. 44 s. Cílem práce je pomocí kartografických nástrojů – mentálních map a učivových map – analyzovat roli učitele při výuce regionální geografie. Nejprve byla vybrána vhodná třída žáků základní školy, v níž bylo provedeno vlastní šetření (vyhotovení mentálních map kontinentu žáky). Při zohlednění pokud možno co nejvyššího počtu možných zdrojů ovlivnění podoby mentálních map byly získané mapy porovnány s autorem vytvořenými učivovými mapami používané učebnice, čímž je dosaženo cíle práce. S ohledem na charakter řešené problematiky je důležitou součástí výsledků též jejich diskuze. [Jiný výsledek]
Bláha, Jan D., Kulturní aspekty kartografické tvorby: vstupní studie [postupová práce]. FF UK v Praze, 2010. 48 s. Práce se zabývá možnostmi posuzování kulturních aspektů kartografické tvorby pomocí mentálních map jejích tvůrců a uživatelů. [Jiný výsledek]
Kynčlová, Martina, Hodnocení mentálních map v GIS [diplomová práce]. PřF Uk v Praze, 2010. 77 s. Práce se zabývá možnostmi hodnocení mentálních map pomocí nástrojů GIS. Hlavním cílem je vytvoření souboru metod pro hodnocení tvarové, polohové a relativní přesnosti mentálních map, jejichž principy budou založeny na metodách GIS. Důraz je kladen na co nejvyšší univerzálnost a automatizaci postupu hodnocení. U každé navržené metody jsou dále diskutovány její výhody a nevýhody. [Jiný výsledek]
Hátle, Jan, Kartografické hodnocení výuky regionální geografie. Sborník abstraktů, XXII. sjezd ČGS Ostrava. 2010. s. 36. Jedná se o výstup z diplomové práce. Autor porovnává učivové mapy s mentálními mapami žáků a snaží se tak analyzovat roli učitele při výuce regionální geografie. Autor usiluje také o odstranění možných negativních vlivů na kvalitu mentálních map. Rozsáhlá je diskuze použité metodiky. Prezentováno v sekci Geografické vzdělávání uvedeného sjezdu. (abstrakt ústní prezentace je uveden v příloze 22sjezd...) [Jiný výsledek]
Poslední změna: 31. květen 2022 14:50 
Sdílet na: Facebook Sdílet na: Twitter
Sdílet na: