• Facebook
  • Twitter
  • RSS
  • Navigator
  • Test2
  • test projekty gauk

test projekty gauk

Výsledky projektu Budovanie identity „českej“ a „slovenskej“ moderny vo vzťahu k idei čechoslovakizmu

Výsledky

▼▲Typ výsledku ▼▲Autor celku ▼▲Název celku
(Celkem 4 zázn.)
Kvočáková, Lucia. Anton Jaszusch. Umělec jako nástroj mocenských vztahů. Umění, 2018, sv. 66, s. 43–59. ISSN 0049-5123. [Článek v časopise]
Studie na příkladu Antona Jaszusche zkoumá, jak se umělec a jeho dílo mohou stát nástrojem mocenských vztahů, a to ve smyslu foucaultovského chápání moci. Kontext, v němž Jaszusch tvořil, se během doby několikrát změnil a spolu s ním i interpretace Jaszuschova díla. Na základě podrobné analýzy dostupných dokumentů (periodika, katalogy, odborné články či publikace) práce poukazuje na tyto změny a na umělcovu roli jakožto nástroje mocenských vztahů. Začíná v polovině dvacátých let, kdy výstava Jaszuschova poválečného souboru obrazů v Bratislavě vyvolala spor o „slovenskost“ jeho díla. Kořeny tohoto sporu tkvěly v nové geopolitické situaci, v níž se území Slovenska ocitlo po první světové válce. Vznikem Československa se ze dne na den změnilo postavení obyvatel Slovenska. Ti, kdo se hlásili ke slovenské národnosti, se tak z jedné z uherských menšin stali součástí většinového státotvorného „národa“ — Čechoslováky. Hledání „slovenskosti“, vymezování se vůči Maďarům, Čechům, ale také vůči zbytku Evropy, se po roce 1918 stalo velikým tématem, které samozřejmě neobešlo ani výtvarné umění. V následném období po druhé světové válce, kdy Košice náležely k Maďarskému království, byl Jaszusch prezentován jako umělec „maďarský“. Analýza textů k výstavám nebo články z novin ukázaly, že v tomto období se cenila jeho krajinářská tvorba a také výjevy z vesnického života, jímž se věnoval ve druhé polovině třicátých let. Tento posun zájmu byl v souladu s maďarskou kulturní politikou orientovanou na totalitní Itálii. Na přelomu padesátých a šedesátých let za socialismu se pak interpretace Jaszuschova díla zaměřovala na hledání sociálních témat a antiburžoazních postojů.
Lucia Kvočáková, Cesta k slovenskému mýtu. Konštrukcia identity slovenskej moderny v kontexte idey čechoslovakizmu. Rukopis publikácie + Licenčná zmluva s Vydavateľstvom FFUK [Jiný výsledek]
Kvočáková, Lucia, Anton Jaszusch. Umelec ako nástroj mocenských vzťahov. Popularizačná prednáška pre širšiu verejnosť sa uskutočnila dňa 19.5.2018 vo Východoslovenskej galérii v Košiciach v rámci akcie Noc múzeí a galérií 2018. [Jiný výsledek]
Kvočáková, Lucia, Autor ako nástroj mocenských vzťahov. Anton Jaszusch a konštrukcia identity „slovenskej“ moderny. Konferenčný príspevok s názovm bol prednesený na konferencii VI. Sjezd historiků umění, ktorá sa venovala téme Tvůrce jako předmět dějin umění. Pozice autora po jeho „smrti“ a uskutočnila sa v dňoch 20.9.2018 - 21.9.2018 v Prahe. Príspevok bol prednesený dňa 21.9.2018 v rámci sekcie s názovm Osobní narativy a sebestylizace umělců a umělkyň a bude súčasťou konferenčného zborníka, ktorý bude publikovaný (pravdepodobne v roku 2019 alebo 2020). [Jiný výsledek]
Poslední změna: 31. květen 2022 14:50 
Sdílet na: Facebook Sdílet na: Twitter
Sdílet na: