Granty - nadační příspěvky a nadační fondy

Nadace rodiny Vlčkových


Název projektu:

Implementace DPP do studijních programů 3. LFUK cestou zážitkové pedagogiky


Projekt je financovaný z fondů Nadace rodiny Vlčkových, jejímž účelem je mimo jiné poskytování podpory při provozování služeb určených závažně nemocným dětem a jejich rodinám. K naplňování tohoto účelu může nadace podporovat iniciativy třetích osob směřující k rozvoji zdravotní péče, vědy, výzkumu a vzdělávání.


Číslo projektu: "2402VS-012"

Grantová výzva: Škola základ péče

Období realizace: 1. 9. 2024 – 31. 8. 2026

Hlavní řešitel: Mgr. Jana Heřmanová, Ph.D., spoluřešitelé: Mgr. Petra Sedlářová, Pavel Klimeš


Anotace

Projekt je zaměřen na uvedení studentů nelékařských zdravotnických oborů 3. LFUK do problematiky dětské paliativní péče a posílení dovedností studentů v komunikaci s nemocnými dětmi a jejich rodinami. Aktivity projektu povedou k naplnění tří hlavních cílů: 1. Skrze tvorbu a realizaci teoreticko-praktického povinně volitelného kurzu umožnit studentům bakalářských studijních oborů Všeobecné ošetřovatelství, Fyzioterapie, Dentální hygiena a Nutriční terapie získat základní informace o DPP a dovednosti, které budou předpokladem k navázání produktivní komunikace s dítětem a jeho rodinou; 2. implementací tématu dětské paliativní péče do stávajících povinných předmětů studijního programu Všeobecné ošetřovatelství prohloubit znalosti budoucích všeobecných sester v péči o děti s život limitujícím a život ohrožujícím onemocněním; 3. Posílit vědomosti akademických pracovníků Ústavu ošetřovatelství v oblasti poskytování DPP v kontextu tělesných, psychických, sociálních a spirituálních potřeb nemocného dítěte a jeho rodiny.


Aktivity

 

Začínáme rozšiřovat výuku o témata dětské paliativní péče

Jedním z cílů projektu je implementace dětské paliativní péče do výuky stávajících předmětů studijního programu všeobecné ošetřovatelství. V zimním semestru v rámci předmětu Paliativní slyšeli studenti třetího ročníku přednášku Pavla Klimeše, který je seznámil s problematikou DPP a na několika kazuistikách ukázal, jak profesionálové Cesty domů poskytují hospicovou péči nemocným dětem a jejich rodinám v domácím prostředí. V týdnu od 2. do 6. 12. 2024 proběhly dva workshopy zaměřené na možnosti zvyšování kvality života nemocných dětí. Workshop muzikoterapie vedený Janem Kynclem a Hanou Malaníkovou z organizace Zdravotní Klaun umožnil studentům, aby sami na sobě vnímali účinky hudby a různých zvuků na duševní a emoční pohodu i schopnost komunikace v paliativní péči. Herečka a herní specialistka Michaela Váňová z organizace Vlaštovka – Centrum pro umění a herní práci v paliativní péči poutavou formou představila koncept herní práce a možnosti podpory nemocných dětí v paliativní i akutní péči. Studenti ocenili možnost seznámit se s obsahem kufru, který Míša přivezla a vyzkoušet si prvky herní práce s dětským pacientem v různém věkovém období.



Studenti si díky rozšíření výuky o témata dětské paliativní péče a absolvování workshopů uvědomili důležitost psychosociální podpory pro dítě i rodinu a rozšířili si vědomosti, které získali v předchozím roce v předmětu Ošetřovatelství v pediatrických oborech. Seznámili se s konkrétními možnostmi podpory, včetně terapií a paliativních přístupů zaměřených na kvalitu života.



Kulatý stůl č. 1

Dne 27. 11. 2024 se konal první Kulatý stůl, jehož cílem bylo seznámit účastníky s hlavními aktivitami a cíli projektu. Setkání se zúčastnili Jana Heřmanová, Petra Sedlářová a Hana Svobodová za Ústav ošetřovatelství, Pavel Klimeš za organizaci Cesta domů, Lukáš Houdek a Klára Palečková za organizaci Zdravotní klaun, o.p.s., Mgr. Darina Iskendri za Kliniku rehabilitačního lékařství 3. LFUK a FNKV a studentky 3. ročníku studijního programu Všeobecné ošetřovatelství Anna Jedličková a Kateřina Tlamichová. Ostatní pozvaní zástupci spolupracujících organizací se omluvili.



Po uvítání hostů a vzájemném představení si vzal slovo Pavel Klimeš, který mluvil o Cestě domů a problematice doprovázení dětských pacientů a jejich rodin. Přestože mají zkušenosti s péčí o vážně nemocné děti v domácím prostředí, jejich možnosti rozšíření péče za hranice Prahy jsou limitované z důvodu nedostatku sester vzdělaných v problematice DPP. Zdůraznil, že ošetřovatelství v paliativní péči je také o kvalitě života a zachování funkčních schopností pacientů co nejdéle. („dokud to jde“). Petra Sedlářová představila stávající koncepci výuky pediatrie a sdílela zkušenosti studentů z praxí na dětských odděleních, jež byly jedním z důležitých východisek při koncipování návrhu schváleného projektu. V poslední části úvodního bloku Jana Heřmanová prezentovala hlavní myšlenky a plánované aktivity projektu.



Zásadní a přínosná byla diskuze, která následovala. Lukáš Houdek ocenil, že mohli spolu s kolegyní vyslechnout, s jakými situacemi se studenti i vyučující pediatrie setkávají ve zdravotnickém prostředí, protože získali lepší představu, jak na to navázat a jakým způsobem směřovat aktivity organizace Zdravotní klaun ve výuce DPP. Mgr. Iskendri potvrdila, že téma dětské paliativní péče je důležité i pro budoucí fyzioterapeuty a díky přítomnosti dvou studentek se otevřela také otázka, v které fázi studia je vhodné zařadit téma paliativní péče, jak připravit studenty na setkání se smrtí v nemocnici, jak je naučit sebepéči.


Odborná stáž v zahraničí - Gent

V termínu od 5.5. do  8.5.2025 jsme absolvovaly stáž v Belgii, kterou pro nás zorganizovala Christine De Bosschere z Artevelde University of Applied Sciences v Gentu. S touto školou spolupracujeme již od roku 2007 při výuce paliativní péče. Stáže se zúčastnily vyučující Ústavu ošetřovatelství Jana Heřmanová, Petra Sedlářová a Martina Lišková



V pondělí jsme se potkaly s všeobecnými sestrami, které jsou členkami týmu dětské paliativní péče KOESTER, organizace, která vznikla v roce 1992 v UZ Gent, při oddělení dětské hematoonkologie, kde sídlí dodnes. Tým poskytuje podporu nemocným dětem a jejich rodinám v době hospitalizace i po propuštění do domácího prostředí. Pro tento tým je specifické, že mají velmi dobře vypracovaný systém návaznosti péče. Děti je znají již z nemocnice, takže vědí, kdo se bude o ně doma starat. Paliativní sestry znají dobře poskytovatele péče v okolí Gentu, což jim umožňuje koordinovat péči o dítě v domácím prostředí. Navštěvují také školy, kam chodí nemocné děti, poskytují konzultace učitelům nebo pracují se spolužáky. Po vzájemném sdílení informací a zkušeností s výukou a poskytováním DPP jsme měly možnost prohlédnout si oddělení. Zaujaly nás způsoby prevence a management procedurální bolesti.



Úterý jsme strávily v Campusu Cantienberg. Za doprovodu Thibaulta Decrock jsme si prohlédly Fab Lab, což je kreativní dílna, kde mohou studenti pracovat na projektech souvisejících s péčí o nemocné děti. Učí se zde využívat moderní technologie pro realizaci svých projektů na zlepšení kvality života nemocných dětí. Vytváří pomůcky pro podporu komunikace s dětmi, kompenzační a edukační pomůcky pro děti s hendikepem, inovativní pomůcky pro hodnocení bolesti. S Liz, vyučující pediatrické předměty, jsme sdílely zkušenosti s výukou pediatrie v programu všeobecné ošetřovatelství, seznámily jsme se se studijními plány a plánováním klinické praxe, diskutovaly o možnosti zařazení témat DPP do stávajícího studijního programu. Velmi přínosné bylo také setkání s Annelien, která je zodpovědná za výuku komunikace s podporou technologie virtuální reality. Na modelové situaci jsme si vyzkoušely rozhovor s desetiletou pacientkou, která již nemá sílu k další léčbě. Virtuální realita může studenty v bezpečném prostředí připravit na náročné situace v komunikaci s nemocnými dětmi a může tak významně obohatit výuku komunikace.


Ve středu odpoledne jsme se potkali se Sophie, matkou dítěte, které zemřelo na nádorové onemocnění. Na příběhu nemocné Lisy a její rodiny od prvních příznaků onemocnění do úmrtí maminka představila nejen potřeby celé rodiny, ale i belgický systém poskytování DPP. Organizace, které se podílejí na péči o dítě a podpoře rodiny, přátel, spolužáků jak v kurativní fázi, tak v paliativní, terminální i post terminální. Jsme Sophie vděčné za otevřenost a sdílení životního příběhu vnímáme jako jednu z důležitých forem zážitkového vyučování.



I poslední návštěva na odborném pracovišti byla velmi informativní a vřelá. Ve čtvrtek nás přivítali ve  Ville Rozerood , zařízení poskytující respitní péči o děti s život limitujícím onemocněním, které se nachází v přímořském městečku De Panne. Ředitel Bart Devos nás seznámil s historií, současností a hlavními principy péče o děti i jejich rodiny a provedl nás po zařízení. To je uspořádané tak, aby zde mohly děti pobývat samy, nebo i s celou rodinou, případně s kamarády. Nejčastější diagnózy jsou neurologické, respirační onemocnění, onemocnění páteře, porucha psychomotorického vývoje, autismus. V zařízení kladou důraz na komunitní přístup, rovnost, nejdůležitější je dítě a naplnění jeho sociálních potřeb. 


Jak vypadá zážitková pedagogika


26. 3. a 2. 4. 2025 jsme se studenty 2. ročníku oboru Všeobecné ošetřovatelství strávili příjemné dopoledne na ZŠ Eden a ZŠ Jakutská v Praze 10 s žáky prvního stupně. Studenti si v rámci projektového vyučování vyzkoušeli komunikaci s dětmi, prvky herní práce a procvičili základní pedagogické dovednosti. Děti velmi pozorně naslouchaly, s nadšením pracovaly a sdělovaly nám své zkušenosti s prostředí m zdravotní péče. Věříme, že setkání dětí s našimi studenty, medvědy a opravdovými zdravotnickými pomůckami, s kterými mohly pracovat, jim pomůže snížit stres a bolest při budoucích návštěvách ordinace.



Pokračujeme v implementaci témat DPP do výuky

V letním semestru jsme se zaměřily na implementaci témat DPP do stávajících předmětů vyučovaných v druhém ročníku. Rozšíření výuky se týká hlavně předmětů Ošetřovatelství v pediatrických oborech, Ošetřovatelské postupy IV, Teorie ošetřovatelství IV, Etika v ošetřovatelství II a Pedagogika v ošetřovatelství. Nedílnou a důležitou součástí pro hodnocení celé výuky je i Odborná praxe v semestru IV, které je zaměřená na praxe na pediatrických odděleních.



K prezentaci některých témat jsme pozvali odborníky z praxe. V předmětu Etika v ošetřovatelství byli studenti uvedeni do obecné problematiky DPP a perinatální paliativní péče, kdy si mohli také vyzkoušet, jaké nepříjemné stimuly spojené s ošetřovatelskou péčí ohrožují zdravý vývoj těchto extrémně nedonošených novorozenců.


V pediatrických předmětech byla prezentována témata zaměřená na poskytování atraumatické péče, psychosociální podporu dětí a jejich rodin i zdravotnických pracovníků pečujících o nemocné děti. Zajímavým zpestřením bylo promítání filmu Dětská paliativní péče a následná diskuse s MUDr. Mahulenou Exnerovou, primářkou oddělení, na kterém se také natáčelo.



Kromě přednášek a seminářů probíhala také praktická výuka v nemocnici nejprve pod vedením vyučujících ÚO a poté s mentorkami klinické praxe. V rámci projektového vyučování měli studenti možnost vyzkoušet si práci se zdravým dítětem a zmenšit tak obavy z pediatrické praxe. 



Za spolupráci na výuce děkujeme těmto odborníkům: Pavel Klimeš Cesta domů, Mgr. Zuzana Tomášková a Bc. Gabriela Meluzínová z VFN, Mgr. Tereza Bakusová z ÚO 3. LFUK, MUDr. Mahulena Exnerová z Nemocnice Hořovice, Bc. Kristýna Hubertová FN Bulovka, Mgr. Michaela Chmelařová a Bc. Marie Altmannová FNKV, Mgr. Alice Řezníčková, Mgr. Kamila Divišová a Mgr. Jana Boháčová FN Motol.



Poslední změna: 11. červenec 2025 19:17 
Kontakty

3. lékařská fakulta

Univerzita Karlova

Ruská 87, 100 00 Praha 10


tel.: +420 267 102 111

IČO: 00216208, DIČ: CZ00216208


Další kontakty a bankovní spojení



Jak k nám


Váš názor