Tematiku absolventů Univerzity Karlovy lze nazírat dvěma způsoby, a sice jednak prizmatem univerzity, jednak očima lidí, kteří již ukončili své akademické vzdělání.
Ze strany univerzity představuje kontakt s absolventy zejména:
-
budování image (kontakty ve vědě, průmyslu, státní správě, sportu a dalších oblastech lidské činnosti),
-
zdroj motivace (příklady úspěšných osobních příběhů sloužících jako dobrý příklad dosažení životního úspěchu vzděláním),
-
možnost marketingového využití této skupiny v různých projektech univerzity,
-
získávání zpětné vazby (např. feedback o kvalitě výuky, sociálního zázemí nebo nastavení studijních programů),
-
zdroj potenciálních zaměstnanců a spolupracovníků,
-
zdroj potenciálních nových studentů (je vysoce pravděpodobné, že dítě bude studovat stejnou univerzitu jako jeho rodič),
-
zdroj rozvoje mezinárodní spolupráce,
-
zdroj inovací a rozvojových projektů,
-
zdroj financí pro univerzitní nebo fakultní projekty,
-
zdroj informací o uplatnění na trhu práce (sladění studijních plánů s potřebami praxe).
Absolventi tak pro Univerzitu Karlovu představují jeden ze strategických zdrojů a univerzita o ně musí začít pečovat již v době jejich studia.
Ze strany absolventů nazíráme tematiku alumni jako možnost:
-
se účastnit nebo zapojovat do pořádání společenských, kulturních nebo odborných akcí UK,
-
účastnit se setkání absolventů,
-
aktivního zapojení do dalšího vzdělávání,
-
podílet se svými aktivitami na rozvoji univerzity,
-
zařazení se do společensky významné a aktivní skupiny držitele diplomu UK.