Jak jsme prošli akreditací ****************************************************************************************** * Jak jsme prošli akreditací ****************************************************************************************** 3.4.2012    Lidové noviny    Strana 37    Akademie MOJE ZKUŠENOST Institucionální akreditace naší fakulty nebyla formální či nenáročná a nelze ji považovat „jánabráchismu“, popisuje v LN Radka Wildová, děkanka Pedagogické fakulty Univerzity Karlo V posledním období byla v médiích publikována řada polarizovaných názorů a hodnocení dotýk činnosti a vydaných stanovisek akreditační komise. Zveřejněna byla též vyjádření zcela úto v rovině osobní.             Pomineme-li tuto rovinu, lze za vážné považovat především zpochybňování nezávi objektivity akreditační komise i vlastního způsobu a náročnosti procesu hodnocení činnosti a kvality akreditovaných činností. Mým záměrem není polemizovat s těmito názory a hodnocen podat vlastní svědectví.             Jako děkanka instituce, která v nedávné době prošla institucionální akreditací potřebné sdělit, jak tato procedura probíhala a jak byla náročná.             Proces institucionální akreditace započal pro fakultu v květnu 2010, kdy obdrž vyrozumění o rozhodnutí provést její hodnocení s cílem komplexně posoudit kvalitu akredito fakulty, přičemž bylo deklarováno, že hodnocení bude primárně vycházet ze sebehodnotící zp obdržela fakulta podrobné „Podklady pro hodnocení a zpracování hodnotící zprávy“, struktur oblastí zahrnujících oblast vzdělávací a vědecké činnosti, akademických pracovníků, studen administrativy a organizace, vnitřního hodnocení fakulty i pozice fakulty v rámci univerzi těchto oblastí bylo požadováno též podrobné zdůraznění silných a slabých stránek.             Na základě těchto podkladů probíhaly na fakultě do října 2010 víceúrovňově aut evaluační aktivity, které vyústily ve zpracování „Hodnotící zprávy Pedagogické fakulty Uni Praze“, odevzdané v listopadu 2010. Zprávu v rozsahu 150 normostran doplňovalo 17 příloh a na webu. Zkoumali i závěrečné práce Pro hodnocení fakulty jmenovala akreditační komise účelovou pra sestávající z jedenácti jejích členů. Ta pak vycházela nejen ze sebehodnotící zprávy a jej i ze studijního informačního systému fakulty a dalších materiálů, včetně analýzy závěrečný z poznatků získaných při hodnotící návštěvě skupiny na fakultě, která se uskutečnila v bře rámci proběhla jednání s vedoucími zaměstnanci, učiteli fakulty i s náhodně vybranými stud další fáze kontroly závěrečných prací.             Počátkem dubna 2011 byla generována zpráva pracovní skupiny a po jejím projedn komisi za přítomnosti zástupců fakulty a univerzity byla zveřejněna Zpráva akreditační kom Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze.             Zpráva se analytickým způsobem zabývá jednotlivými oblastmi hodnotící zprávy a závěry a doporučení pro vedení univerzity a fakulty, včetně termínů kontroly jejich plnění k akreditaci studijních programů. Akreditační komise zde vyjádřila souhlas s prodloužením akreditace všech bakalářských a magisterských studijních programů fakulty na dobu šesti le akreditaci doktorských programů bylo součástí hodnocení doktorských studijních programů, k uskutečnilo od ledna do dubna 2011.             Obsah zprávy byl dále projednáván ve vědecké radě a akademickém senátu a promí dlouhodobého záměru fakulty a dalších koncepčních dokumentů, tak i do zkvalitnění dotčenýc fakulty.             Závěrem bych chtěla konstatovat, že popisovaná institucionální akreditace vsku formální či nenáročná a naprosto ji nelze považovat za důkaz onoho „jánabráchismu“ nebo ak procesu „v řádu minut“. Ba naopak byla dle našich zkušeností ve všech jejích fázích otevře rozhodování demokratická a ve výsledném hodnocení zcela objektivní. *** Původně jsme chtěli k tomuto kladnému hodnocení práce akreditační komise otisknout i proti vyslovují nespokojenost s prací akreditační komise, však svorně tvrdí, že si kritiku tohot dovolit, protože by už nikdy nedostali potřebnou akreditaci.