Zápisné - přejmenované školné? ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** 13.5.2012 12:00    ČT 1    Zpráva     Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Před 11 dny se jako nový ministr školství přihlásil k zápisnému na vysokých školách. Minis Fiala však počítá s tím, že zavedení zápisného musí předcházet analýza sociálních dopadů t Připomeňme, že Nečasova vláda před několika týdny ustoupila od zavedení školného. Premiér před měsícem přiznal, že jeho kabinet vypustí z vládního programu body, které z rozpočtový důvodů už nesplní. Za ilustrativní příklad označil školné. Už před měsícem jsme se však do vláda uvažuje o zavedení zápisného. Jeho výše by se mohla pohybovat mezi 3 tisíce až 3,5 t za semestr. Michal Uhl z Iniciativy za svobodné vysoké školy označil už před časem zápisné přejmenované školné". Michal UHL, Iniciativa za svobodné vysoké školy /28. 2. 2012/ -------------------- Se mi zdá dokonce, že se jedná o zhoršení. Protože z odloženého školného se stalo zcela ne které by mohlo být každý semestr. vysokoškolačka /28. 2. 2012/ -------------------- Nevím, jestli to není takovej jako prašť, jak uhoď. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Podle zástupců studentských iniciativ navíc v zemích, kde zpoplatnění studia zavedli, pak skokově narůstaly. Zatím ale není jasné, jestli by se poplatky hradily už od příštího akad zda by je platili všichni vysokoškoláci, nebo jen ti nově nastoupivší. Václav HAMPL, rektor Univerzity Karlovy v Praze /28. 2. 2012/ -------------------- Otázka nějakého zvýšení finanční spoluúčasti studentů je otázka vysoce závažná a přistupov takového nějakého volného ohňostroje nápadů je přece jen asi ne úplně, úplně dobře. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Když se na začátku května ujal pozice ministra školství bývalý rektor Masarykovy univerzit Fiala, konstatoval, že nějaká forma spoluúčasti studentů je na vysokých školách nezbytná. Petr FIALA, ministr školství -------------------- Zápisné má jakousi regulační funkci, je to forma nějakého spíše technického poplatku. Není pravém slova smyslu. Ale já u všech kroků, které v tomto směru budu konat, nebo budu podpo dbát na to, aby žádný poplatek nepředstavoval vůbec žádnou překážku ve studiu. To mě připa důležité. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Opoziční sociální demokraté dávají od počátku úvah o zavedení zápisného jasně najevo, že j proti. Marcel CHLÁDEK, stínový ministr školství /ČSSD/ /28. 2. 2012/ -------------------- To je pouze jiná forma školného. Já to nazývám takzvané plíživé školné. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Debata o zápisném však v poslední době zastínila diskuzi o reformě vysokých škol. I k ní s prohlášení Nečasova vláda zavázala. Jednou ze zásadních otázek tedy zůstává, zda je vůbec zavést zápisné od nového akademického roku, tedy od letošního září. Pane ministře, kdybych že to vlastně vy technicky nemůžete stihnout, protože projednávání toho zákona, respektive které by umožnilo zavést zápisné, není možné stihnout do září letošního roku? Petr FIALA, ministr školství -------------------- No kdybyste mě položil tuto otázku, tak bych vám řekl, že jsem sice neprováděl žádnou anal domnívám, že to by šlo stihnout jenom velmi obtížně. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Tedy nepočítáte s tím, že by se od nového akademického roku platilo školné? Respektive záp Petr FIALA, ministr školství -------------------- Já se domnívám, že musíme začít pracovat na tom, abychom do systému financování českého vy zavedli nějakou formu spoluúčasti studentů. Zápisné je věc, která nevznikla jako nápad ze ale přišla s tím v roce 2009 Univerzita Karlova. Tedy je to, je to forma spoluúčasti stude vznesena uvnitř akademické obce. Z tohoto hlediska si myslím, že zápisné by mohla být ta p spoluúčasti studentů,  kterou v podstatě nezbytně potřebujeme. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Budete to považovat za malý kompromis. Chápu ale správně, protože vy jste ještě před přích Ministerstvo školství jasně říkal, že v souvislosti s jakoukoliv spoluúčastí, ne pacientů, mluvit za chvíli, ale zatím studentů, je klíčové, aby v České republice byla provedena ana dopadů. To je tedy nezbytná podmínka, než vy kývnete na projekt zápisného? Petr FIALA, ministr školství -------------------- Ano, to je pro mě nezbytná podmínka. My si musíme být jisti, že jakákoliv částka, kterou s mít negativní sociální dopady, nebude zabraňovat lidem v přístupu ke studiu. A já už jsem dívat se na určité finanční obnosy perspektivou Prahy nebo Brna. To je velmi zavádějící. M jisti, že z žádného regionu České republiky nebude nikdo, kdo by nemohl studovat vysokou š že jsme stanovili nějaký poplatek. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Z těch vašich slov je tedy zřejmé, že akademický rok 2013/2014 bude tím, kdy by mohlo být Petr FIALA, ministr školství -------------------- My jsme v situaci, kdybychom měli přestat říkat, že veřejné finanční prostředky stačí pro udrželi kvalitu našich vysokých škol. Všichni, kdo se v této oblasti pohybujeme, tak víme, Že problémy financování vysokých škol nesouvisí jenom s ekonomickou krizí. Ten vnitřní def tom financování je, vznikl už dávno předtím. My prostě nejsme schopni sladit možnosti veře s masovým přístupem k vysokoškolskému vzdělávání. A tak, jako v celé Evropě, i u nás musím tom, jakým způsobem zajistit přísun jiných finančních prostředků. Dobré vysoké školy už řa tak, že část svých prostředků získávají jak ze soutěže o granty ve výzkumu na národní nebo tak vlastní hospodářskou činností. Ale to pořád nestačí. My potřebujeme posílit roli soukr financování vysokého školství. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Mezi ně patří tedy i zápisné? Petr FIALA, ministr školství -------------------- Mezi ně patří forma, nějaká forma finanční spoluúčasti studentů. A jako dobrým řešením, kt sociální dopady, ale školám by velmi významně pomohlo, tak takovou dobrou formou je zápisn Václav MORAVEC, moderátor -------------------- A znovu ta má otázka, podruhé. Aby to byl promyšlený koncepční krok, dříve se to nestihne, akademického roku 2013/2014, chápu to správně? Petr FIALA, ministr školství -------------------- Já musím prověřit možnosti a pak teprve stanovit harmonogram. A já také nepřistoupím k tom navrhoval nějaké věci jen proto, že si myslím, že je správné, že to je správné. Já chci po základě odborných stanovisek, na základě analýzy, chci nejprve hovořit se všemi klíčovými reprezentacemi vysokých škol. Ale také s poslaneckými kluby. Chci prostě vědět, jaké jsou se teprve rozhodnu o těch konkrétních krocích. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Tedy je zřejmé, že rok 2013/2014, akademický rok, je tím nejbližším, kdy byste byl schopen zavést do praxe. Petr FIALA, ministr školství -------------------- Já se nechci zavazovat k žádnému datu, ale dovedu si představit, že bychom to mohli stihno začátku kalendářního roku. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Jinak řečeno, je možné zavádět zápisné v polovině akademického roku, tedy k novému semestr správně? K letnímu v příštím roce. Petr FIALA, ministr školství -------------------- To zápisné se opravdu nemusí vázat na počátek akademického roku. Alespoň teoreticky. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- A možná i prakticky. Dalším hostem Otázek předseda Studentské komory Rady vysokých škol, M vítejte v Otázkách, hezký dobrý den. Miroslav JAŠUREK, předseda, Studentská komora Rady VŠ -------------------- Dobrý den. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Co si myslíte o těch zatím deklarovaných krocích nového ministra školství Petra Fialy, kte nejdříve, než přijdu a předstoupím před i akademickou reprezentaci, musím udělat analýzu s zavedení zápisného na vysokých školách. Miroslav JAŠUREK, předseda, Studentská komora Rady VŠ -------------------- Já osobně tady to vyjádření pana ministra velmi vítám i vzhledem k tomu, že z posledních, máme s Ministerstvem školství skutečně tu zkušenost, že ty nápady přicházely jako jakýsi g myšlenek bez koncepce, chaoticky. Pak byly odvolávány. Takže toto vyjádření je něco, co já Václav MORAVEC, moderátor -------------------- A vítáte to, když bude a ty analýzy jasně ukáží, že zápisné nebude mít citlivý sociální do respektive, že se podaří dát do toho systému nějaké nástroje, které by udržely sociálně sl se zápisným na vysokých školách, tak bude mít nový ministr školství Petr Fiala i vaši podp takového kroku? Miroslav JAŠUREK, předseda, Studentská komora Rady VŠ -------------------- No ty analýzy, které je možné zpracovat, samozřejmě mají omezenou platnost a mají nějaký o to, čeho my se obáváme v souvislosti s jakoukoliv formou toho všeobecného zpoplatnění stud říkat zápisné, nebo mu budeme říkat školné, je právě ten vývoj, který zavedení toho zpopla a který můžeme sledovat v mnoha zemích v Evropě, nebo například ve Spojených státech. Takž já se domnívám, že nějaká analýza, která by jasně řekla: žádná rizika nebudou, bude to vše tak vlastně takovou analýzu není možné vypracovat. A pokud je možné ji vypracovat, tak jí Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Pokud bychom, pane ministře, navázali na slova Miroslava Jašurka, která jsme slyšeli, a kd všech odpůrců i zavádění zápisného, jak nastavit zápisné, aby pak skokově nerostlo. To zna neproměnilo vlastně ve školné, které tato politická reprezentace nebyla sto prosadit? Petr FIALA, ministr školství -------------------- Těch cest je několik. Jednou z nich je nepochybně stanovení té částky tak, že to nebude sn Ten rozdíl mezi zápisným a školným, který v české debatě, zdůrazňuji, v české debatě je mo tak je ten, že to školné vyjadřuje nějakým způsobem náklady na studium. A ten student se p platí část reálných nákladů. Zápisné je skutečně jenom administrativní poplatek. Pravděpod stejný, který. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Promiňte, že tady vstoupím do vaší řeči. Vy teď mluvíte o nákladech na jednotlivého studen na ty náklady podívat. Protože jednotlivé obory studia se od sebe samozřejmě liší právě ve Nejnáročnější jsou obory umělecké. Středisko vzdělávací politiky na Pedagogické fakultě Un spočítalo, že na Akademii výtvarných umění, Akademii múzických umění, na JAMU v Brně či na uměleckoprůmyslové bude letos stát jeden student od 150 do 170 tisíc korun. Prodraží se i a některých přírodovědných oborů. Tam všude je potřeba drahý tréninkový materiál, takříkaj vysokém učení technickém, nebo na Vysoké škole chemicko-technologické stojí studium ročně až 70 tisíci korunami. Nejlevnější jsou obory, kde studentům stačí skripta, tedy obory hum Vysoká škola ekonomická. Průměr českých veřejných vysokých škol je pak nějakých 42 500 kor jednoho studenta. Vy tedy, pokud přijdete se zápisným, tak to bude taxativně stanovená jed budou vybírat vysoké školy ke každému semestru? Petr FIALA, ministr školství -------------------- To je právě rozdíl v těch návrzích. Zatímco školné skutečně musí nějakým způsobem, nebo mů nákladovost oborů, které jsou skutečně rozdílně nákladné v závislosti na spoustě faktorů, ta myšlenka zápisného, jak se rozvinula v České republice, je, že to bude jednotný poplate to, jaký ten obor skutečně, kolik ten obor skutečně stojí. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Bez, a vy se přikláníte k variantě jednoho poplatku bez jakéhokoliv nižšího či vyššího str Petr FIALA, ministr školství -------------------- Musíme zvažovat dvě varianty. Jednou z nich by bylo zápisné, které by stanovilo horní hran škole, jaká ta částka skutečná by existovala. Nebo jakou částkou by byli zatíženi studenti je stanovit tu částku jako fixní. Obě mají svoje výhody a nevýhody. Tou nevýhodou stanoven hranice je, že přenášíme určitou část odpovědnosti za toto rozhodnutí na vysoké školy. A t dobré. Mohl by to být takový trošku alibistický přístup. Ale já v tuto chvíli nejsem schop analýz a bez debaty s klíčovými aktéry říct, kterou z těch cest půjdeme. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Obracím se znovu na předsedu Studentské komory Miroslava Jašurka. Pokud vy byste měl říci, variant je přijatelnější? Miroslav JAŠUREK, předseda, Studentská komora Rady VŠ -------------------- Já se nebudu v tuhle tu chvíli, rozhodně ne před tím, než s panem ministrem opravdu budeme vyjadřovat k tomu, která je přijatelnější. Mě jenom zarazila ta argumentace, která říká, ž v zásadě o technický poplatek, který má nějak souviset s administrativními náklady, které vynakládá na zajištění toho studia. A zároveň už se hovoří o částkách. Padaly částky 2 500 Takže tady mi není úplně jasné, jak se k té částce došlo, a zda to skutečně souvisí s admi náklady. Anebo je to kalkulace, která vyjadřuje něco úplně jiného. Například další plánova rozpočtu a podobně. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Pane ministře, to je vlastně zajímavá věc, děkuji předsedovi Studentské komory Rady vysoký Jašurkovi. Počítáte s tím, že pokud vy budete zavádět zápisné, tak že se tím nebude kompen peněz pro vysoké školy, tedy že zápisné nebude látání děr v rozpočtu? Petr FIALA, ministr školství -------------------- Myslím, že musíme začít nazývat věci pravými jmény. Tady nejde o to, že bychom zápisným ch finanční prostředky, které vysokým školám nedáme. Ale jde o to, že existuje už dlouhodobý financování vysokých škol. Prostředky, které vysoké školy získávají, na jednoho. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Počkejte, ale ten se prohlubuje dalšími škrty. Petr FIALA, ministr školství -------------------- Ten se prohlubuje samozřejmě v důsledku ekonomické situace, ale existoval už předtím. Zápi způsob, jakým dostat do systému více peněz, které by školy měly použít především pro zlepš své vzdělávací činnosti. A pro mě je důležité, ale říkal jsem to ještě dávno předtím, než ministrem, aby jakýkoliv poplatek, jakákoliv spoluúčast studentů směřovala zpátky ke stude jsem vždycky odmítal všechny formy odloženého školného, vytváření nějakých složitých státn úřadů, které budou něco podobného administrovat. Já jsem proto, aby zápisné, pokud ho zave škola. A použila ho přímo pro svou vzdělávací činnost. Aby se, řečeno trošku obrazně, vrát studentům a sloužilo k zlepšení kvality vzdělávací činnosti. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- A na této garanci budete pracovat jako ministr školství? Petr FIALA, ministr školství -------------------- Na této garanci budu nepochybně pracovat. A nechtěl bych připustit ani to, aby stát řekl: vybíráte určitou část peněz od studentů. A o to vám snížíme příspěvek, který dostáváte od není přijatelná cesta. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- A vy víte, jak se dospělo k té částce 3 500 korun, o níž Miroslav Jašurek mluvil, že vlast jak se k ní došlo. Jestli to je jen částka, kde se počítá s dalším škrtem v resortu, respe vysokého školství? Petr FIALA, ministr školství -------------------- Univerzita Karlova, když přišla s tímto návrhem v roce 2009, tak pokud si dobře pamatuji, 5 000, myslím, za rok. Takže odtud se možná odvozuje ta částka 2 500, 3 000 za semestr. Al částky je přesně to, co lze udělat až po analýze sociálních dopadů. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- A poslední otázka. Když resort školství měl poměrně velký balík peněz z evropských fondů. bylo zastaveno. Máte už jasnější představu, že to čerpání peněz bude obnoveno, a že půjde projektů, nebo do projektů typu Okno, Sport. A tím by právě výpadek národních zdrojů mohl těmi evropskými? Petr FIALA, ministr školství -------------------- To, co se stalo s čerpáním evropských peněz, prostředků z evropských strukturálních fondů, nešťastné. Není to výsledek poslední doby. My jsme jako reprezentanti vysokých škol už v r upozorňovali na to, že příprava je pomalá, že parametry nejsou dobře nastaveny. Že budeme čerpáním. A taky je máme. Já napravení této situace považuji za jeden ze svých hlavních úk že se dá všechno napravit. Nedá. Ale musíme. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Tedy o část peněz přijdeme? Petr FIALA, ministr školství -------------------- Musíme se pokusit, abychom obnovili důvěru Evropské komise, abychom se zbavili projektů, k velké pochybnosti o naší schopnosti efektivně tyto prostředky čerpat. A musíme tu situaci nejkratší době. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- To znamená, nebudete se bát zastavit projekty, které jsou sporné, respektive. Petr FIALA, ministr školství -------------------- Ne, já už jsem minulý týden rozhodl o tom, že nebudeme pokračovat v přípravě některých ind projektů národních, které vyvolávají největší kritiku. My se tady soustředíme na přípravu souhlasí Evropská komise. A budeme se snažit i tímto způsobem, těmito kroky obnovit důvěru která nám umožní potom otevřít to čerpání dále. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Které projekty jste zastavil? Petr FIALA, ministr školství -------------------- Jedná se o přípravu některých, nebo řady individuálních projektů národních. My se soustřed na pět až sedm, které jsou obhajitelné, a které budeme moci, které budeme moci realizovat. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- A o část peněz tedy přijde Česká republika, chápu to správně? Petr FIALA, ministr školství -------------------- Ne, tady v tomto případě nemusí o část prostředků přijít. Ani nepřijde. My připravujeme kr prostředky navýšit programy, které slouží rozvoji regionálního školství a vysokých škol. A ale zdůrazňuji, zvažujeme také možnost realokace těchto prostředků do regionálních operačn s garancí, že by byly použity pro rozvoj vzdělanosti a škol. Ale to jsou kroky, které, kte velmi detailně zabývat. Které taky musíme projednat s Evropskou komisí. Já se v nejbližší navštívit příslušné komisaře. A přesvědčit je o tom, že mají v Ministerstvu školství serió že jsme schopni efektivně a dobře evropské prostředky vyčerpat. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Konstatuje nový ministr školství Petr Fiala, který byl prvním hostem Otázek. Děkuji, že js pozvání, a těším se příště. Na shledanou. Petr FIALA, ministr školství -------------------- Děkuji za pozvání, na shledanou.