Teď už cesta ke školnému otevřená není ****************************************************************************************** * Teď už cesta ke školnému otevřená není ****************************************************************************************** 26.5.2012; Rubrika: Rozhovor; Strana: 11; Téma: Ostatní; Autor: Daniel Kaiser Nový ministr školství Petr Fiala se rozhodl říznout do aféry plzeňských práv. Studenti mag mohou dostudovat, ale noví už přijímáni nebudou. LN Proč jste se rozhodl takhle vcelku razantně? V této věci nyní postupujeme zcela standardně. Odbor vysokých škol vydává rozhodnutí podle Akreditační komise. LN Řešila se dosud aféra v Plzni málo razantně? Problém plzeňských práv je záležitost, která narušila důvěru veřejnosti v kvalitu vysokého by bylo vhodné řešit tento problém v době jeho vzniku a co možná nejjednoznačněji. Dnes už dobré řešení nemá. Jde nicméně o to, abychom v jednáních, která v této věci probíhají, dos jenž povede k udržení kvality vysokých škol, ale současně zohlední situaci studentů plzeňs za problémy své fakulty nemohou. LN Minulý týden jste řešil chyby u matematické části státní maturity. Šéf Cermatu Pavel Ze vámi odcházel, jako kdyby mu ulétly včely. Jaký bude jeho osud? Státní maturity doběhnou a pak budeme mít možnost je vyhodnotit. Včetně chyb, které se sta bych považoval za naprosto neodpovědné přijímat jakákoliv rozhodnutí. A nenechám se do nic Až budu mít kvalifikovanou zprávu o tom, co se za ty dva ročníky podařilo, rozhodnu se, ja příštím roce, jak dál ve vedení Cermatu. LN Vy jste cítil potřebu omluvit se v televizi za problémy s těžší variantou matematiky. K ministr, je asi situace docela vážná. Tu chybu považuji za vážnou, ani ne tak proto, že by měla dopad na konkrétní maturanty, pr lze dosáhnout toho, aby poškozeni nebyli. Ale vadí mi, že člověk je v tak vážné chvíli vys zbytečnému stresu chybou státu. LN Sdílíte obavu, že to podkopalo důvěru ve státní maturity? Sdílím. Nešťastné je, že k tomu došlo u těžší verze maturitní zkoušky, kde se dlouhodobě s studenty, aby do ní šli. Jak známo, důvěra se strašně snadno ztratí a hrozně těžko se obno případě narušená je. LN Jak dlouho bude trvat, než se studenti začnou přihlašovat na těžší verze maturit? Jednou z podmínek, aby si studenti těžší zkoušku z matematiky volili, je, že to pro ně bud smysl. To znamená tehdy, až se těžší verze stane součástí přijímacího řízení na vysokou šk je možnost motivovat studenty k těžší maturitě velmi malá. LN Zatím ale vysoké školy státní maturitu jako přijímačky na VŠ neakceptují. Neakceptují. Aby ji mohly akceptovat, musela by státní maturita umožnit nějaké srovnání. T budou zájemci o vysokou školu absolvovat vyšší úroveň. LN Kolik studentů si bude muset volit těžší variantu maturity, aby to pro vysoké školy byl Pokud by ji vysoké školy stanovily jako nutný předpoklad ke studiu, vybral by si ji každý, studovat. Ale nechci to vysokým školám podsouvat, třeba může být státní maturita nutná jen obory. Na Masarykově univerzitě jsme měli například zavedený test obecných studijních před pro naprostou většinu studijních oborů skládali tutéž zkoušku. Ale řada fakult i jednotliv přidávaly odborný test. Lékařská fakulta se zase rozhodla zkoušet jen odborné předměty. Pr pro všechny stejné, to při rozmanitosti vysokého školství ani není možné. Z konference rek řada rektorů by uvítala povinnou maturitní zkoušku z matematiky. LN Jste pro povinnou matematiku? Jsem člověk spíš humanitně orientovaný. Ale řada argumentů pro je přesvědčivá, takže tomu Je to věc odborné debaty. nemůže se to řídit nápady jakéhokoliv jednotlivce, ani ministra. LN Státní maturity se chystají skoro už dvacet let. Vyrostl z nich ne úplně ovladatelný a to selhání státu, že nedokáže zvládnout takovou funkci? Žádný tak složitý projekt nespustíte úplně bez chyb, ani v cizině. Velkou část peněz asi s zabezpečovací systém, což je logické. Ale neznám zatím všechny detaily, abych o tom mohl o LN Není chyba, že se jednotný systém maturit po roce ’89 rušil? Tendence liberalizovat vzdělávací systém přece nebyla úplně špatná myšlenka. Teď vidíme, ž provést v určitých momentech srovnání úrovně znalostí. Chyba je asi silné slovo. Řada lidí to je rozumný krok. LN Už se klonítek nějaké konkrétní formě zápisného, které nahradilo v představách vlády šk Zatím ne. Obojí je forma finanční spoluúčasti. Školným je v českém prostředí myšlen poplat vyjadřuje náklady na studium a student se na nich podílí. Zápisné je spíš technický poplat stejný, a nezohledňuje nákladnost oboru. V tuto chvíli není cesta ke školnému otevřená. Zá co by bylo možné i zavést a co by zkvalitnilo výuku. Ale je třeba o tom ještě diskutovat. LN Ještě jako rektor jste vystupoval proti školnému, jak ho donedávna prosazovala koalice. snadno byla přijata politika, proti níž jste měl zásadní výhrady, a jak snadno se to překl Vždy jsem říkal, že školné můžeme zavést jen tehdy, když budeme mít jistotu, že se tento p překážkou přístupu ke studiu. To byla pro mě základní podmínka. Dokud zákon o finanční pom nebo něco podobného neexistuje, není podle mě možné o školném mluvit. Nikdy mě neuspokojov deset tisíc za semestr může každý dát. To není pravda. Každý deset tisíc dát nemůže, to je Brna. Máte v republice oblasti, kde jsou to skoro nepředstavitelné peníze. Jiná otázka je řádu, ale i u zápisného je potřeba, aby bylo sociálně únosné, popřípadě u něj musí být výj v sociální nouzi. Stejně tak bylo nepřijatelné, že se navrhovaly významné zásahy do systém nich dostatečně diskutovalo, nebo že se návrhy měnily tak, až už nebylo jasné, co je zrovn LN To se vám jako rektorům dělo za minulého ministra? Poslední verze zákona o finanční pomoci studentům byla předložena do vlády, aniž prošla hl nebylo rozumné, protože pak už se kritizuje způsob projednávání bez ohledu na obsah. Tak b nechtěl. LN Co obava, že když se jednou poplatek zavede, je jen otázkou času, kdy se neúnosně zvedn Británii? Ten argument znám. Kdybychom to chtěli hodně ošetřit, můžeme částku stanovit přímo v zákon by ovšem bylo možnost úhrady v zákoně jen vytvořit a částku stanovovat jinou metodou. Ale teď žádné poplatky nezavedou, nemáte záruku, že nebudou zavedeny příště. Podívejte, myšlen spoluúčasti studentů není výsledkem nějaké ekonomické krize, je průvodním jevem toho, že s vzdělání stalo masovou záležitostí. Evropské země prostě nemají peníze na to, aby poskytov stejné kvalitě tolika mladým lidem. A potřeba najít finance z jiných zdrojů se řeší v celé LN Tady dnes na vysoké školy pokračuje šedesát procent populačního ročníku. Je to moc? Odpovídá to trendu v jiných, podobně rozvinutých zemích. LN Mezi univerzitními učiteli je docela rozšířený povzdech, že se kvalita nových studentů zhoršuje. Pozoroval jste to ve své praxi taky? Spíš bych řekl, že se mění, než zhoršuje. Mění se motivace, už nevidíme tak často úzký záj konkrétní obor, jak tomu bylo dřív. Ale nestěžoval bych si. Když chce tolik lidí studovat s titulem nachází uplatnění, měli bychom se soustředit spíš na to, aby vzdělání bylo co ne než abychom přemýšleli, jak ho omezit. Vždyť tato společnost má ve své historii vědomí obr vzdělávání. Naši předci zakládali hospodářské a jiné školy na vesnicích, aby pozvedli úrov společnosti. Česká společnost - a to není úplně běžná tradice - bojovala za zřízení druhé a dokonce se za to přinášely oběti. Při demonstracích v roce 1905 v Brně byl zastřelen děl demonstroval za založení české univerzity. Důraz na vzdělávání máme pěstovat, je to součás bohatství. LN Dvacet let tu studenti byli proreformní skupinou. Na demonstracích z poslední doby se a staví po bok odborářů a vzlyká nad osudem tripartity. Je to nový fenomén? Určitě, ale mě to nepřekvapuje. Studenti mají být kritičtí, mají mít rozjitřenější cit pro Dostáváme se do situace, která je ve světě běžná. LN Studentský předák vystupující nedávno s odboráři na Václavském náměstí chce vládu ČSSD komunistů. To bych ještě nedávno nevěřil svým očím. Teď odpovídám jako politolog: politizace a určitá radikalizace studentského hnutí je u nás fenoménem. Studentstvo v minulých letech nebylo více organizované a v politickém smyslu ne aktivní. Ale podle všech ukazatelů, které můžeme sledovat, zde dochází k určité proměně. J musím počítat. LN Ještě pár osobních otázek. Vy jste patřil k disentu? Za disidenta bych se neoznačil, aleměl jsem možnost účastnit se několika nezávislých aktiv Nejdůležitější pro mě bylo od roku 1984 studium na podzemní brněnské univerzitě, kde pravi britští profesoři politologie, sociologie, filozofie - jen díky této zkušenosti jsem po li Brně mohl spoluzakládat politologii. Ještě bych vzpomenul vysokoškolský samizdatový časopi jsme v letech ’88 a ’89 v Brně vydávali a snažili se tímpodnítit nezávislé studentské hnut LN Znal jste nějaké disidenty mimo Brno, viděl jste před listopadem třeba Václava Havla? Před listopadem jsem se s ním nesetkal, ale on pozorně sledoval Revue 88 a hodně nám pomoh že o nás pěkně hovořil i do zahraničního rozhlasu, a tím nás vlastně trochu chránil. LN Proč jste se v roce ’89 rozhodl zrovna pro politologii? Není to příliš měkká věda? To byla věda, kterou bych býval chtěl dělat, kdybych žil v demokracii. Politologie se od j liší v tom, že v totalitním režimu ji nemůžete pěstovat ani pokřiveně. Tam prostě není. Ta listopadu bylo možné se politologii věnovat. Byl jsem vyzván novým vedením filozofické fak které věděloomé účasti na podzemní univerzitě, abych se podílel na založení oboru. Dělal j rád, opravdu mě to bavilo. LN V jakém stavu je česká politologie dnes? Lidi si při tom slově vybaví nějakou mluvící h vyplňuje klip v televizi. Neštěstí české politologie je, že ji lidé vnímají prostřednictvím politických komentářů v může poskytnout vystudovaný politolog, stejně jako absolvent jiného oboru. Dobrý komentář občan, který žádné sociálněvědné vzdělání nemá. Takže dívat se na politologii touto perspe politologům, kteří dělají politologii jako vědní disciplínu, docela velký problém. Pro mě proč jsem po 90. letech, kdy jsem vystupoval hodně v médiích, politické komentáře už moc n Měl jsem pocit, že to narušuje mou vědeckou práci. Naše debaty, je-li politologie vědní di Americe nebo v Německu byly naprosto nesrozumitelné. Tam ovšem politologové vystupují v po problém vysvětlit do hloubky. LN Než jste se z médií stáhl, stačil jste si se svými přáteli kolem Revue Politika vypěsto blízké ODS a Václavu Klausovi. Je ta image pravdivá? Rozlišil bych dvě věci. Mé pozici v politologii nemůžete dávat politické ani ideové nálepk nebyl ani součástí normativní politologie, rozvíjel jsem empiricko-analytickou politologii že jsem vždy byl aktivní občan -a z toho může vznikat dojem, že jsem politicky něčemu blíž textů si o mně každý může udělat obrázek, jaký chce. LN Jste katolík. Jiný ministr katolík Miroslav Kalousek se dal slyšet, že s vámi TOP 09 je kandidatuře do voleb, ale neplácli jste si proto, že vy jste bigotní. To je nějaký informační šum. Jako politolog jsem se hodně zabýval politickou dimenzí nábož také křesťanskými stranami. V jedné práci už z poloviny 90. let jsem předpověděl způsob zá (Křesťanskodemokratická strana se rozpustila v ODS - pozn. red.), ale i to, že KDU-ČSL v p desetiletích 21. století přestane být parlamentní stranou. Ten scénář se naplnil. Zabýval jaké jsou strategie úspěšných křesťanských stran v zahraničí. Mimo jiné jsem napsal, že js úspěšné tehdy, když jsou od středu napravo, a ne ve středu politického spektra. Protože li již se v tom středu pohybují, nezískávají, zato ale ztrácejí schopnost integrovat svoje vo Miroslav Kalousek zná, v křesťanských stranách se o nich hodně diskutovalo, takže možná od Ale to není můj politický postoj, jen interpretace mých politologických prací. LN Nabízel vám Kalousek kandidaturu, nebo ne? Nabídky jsem dostával od nejrůznějších stran. Ale nechci o nich konkrétně mluvit. LN Jste konzervativec? Pokud platí, co říkal můj vzácný učitel, dnes bohužel již zesnulý britský politolog David konzervatismus je stálá změna v rámci kontinuity, pak jsem nejspíše konzervativec.