Žádný poplatek nesmí nikomu bránit ve studiu na vysoké škole, říká ministr školství P ****************************************************************************************** * Žádný poplatek nesmí nikomu bránit ve studiu na vysoké škole, říká ministr školství Petr ****************************************************************************************** 19.5.2012    Právo    Strana 7    Rozhovor, autor:  Jiří Mach        * Jak jste spokojen s výsledky přepočtu maturit těžší verze testu z matematiky?             Spoléhám na odborníky, věřím, že metody validace i harmonizace jsou dobře zvlá skutečně došlo k napravení chyby tak, aby maturanti nebyli poškozeni. * Odborníci expertní zázemí Cermatu značně zpochybňují. Z jejich vyjádření plyne, že to je se vyřešit nepodařilo. Nastálo by to za pořádnou revizi?             Musíme provést vyhodnocení letošních maturit a podívat se i na oba ročníky. Zj povedlo, kde systém vykazuje chyby, a provést celkové hodnocení. Naslouchat názorům odborn kritice. Až to uděláme, můžeme uvažovat o dalších opatřeních, co změnit nebo zlepšit. Ale proběhnout hodnocení. * Hodláte k hodnocení pozvat i externí odborníky? V ČR jich je pár, zhruba deset.             Musíme zvolit takové řešení vyhodnocení, abychom si byli opravdu jisti, že vím a silná místa tohoto modelu státních maturit. * Je nutné, aby maturity rozvážela opancéřovaná auta? Nebylo by lepší prostředky vynaložit zázemí?             Otázka finanční náročnosti musí být nepochybně také předmětem vyhodnocení. Ale tohoto typu zkoušky je mechanismus bezpečnosti velmi důležitý. Náklady, které jsou s matur spojeny, jsou vynakládány na bezpečnostní záležitosti. Měl jsem ale jen velmi krátký čas n seznámil s finanční stránkou věci. Všechno je otázkou důkladné analýzy. * Povýšení Jiřího Nantla z náměstka na prvního náměstka byl váš první krok, kterým jste se převzetí odpovědnosti za úřad. Učinil jste tak na přání pana premiéra, nebo k tomu došlo n osobního rozhodnutí?             Do personálního obsazení ministerstva mi nikdo nemluvil. Jiřího Nantla dobře z respektovaného odborníka, spolupracoval jsem s ním, ale je to také člověk, který prošel ne stupni managementu vysokého školství. Mimo jiné je také dlouhodobý reprezentant studentů. představitelem studentské komory Rady VŠ a mně připadá dobré mít v týmu takto schopného od Rozhodnutí vycházelo i z toho, že právě náměstek pro legislativu, což je funkce, kterou za měl hrát koordinační roli dovnitř úřadu, a že tím uvolní ruce dosavadnímu prvnímu náměstko Němcovi, který má na starosti velmi komplexní a komplikovanou problematiku regionálního šk * Akademiky musíte přesvědčit, že reforma vysokého školství nebude mít za cíl privatizaci politiků do systému. Reformu spoluvytvářel Jiří Nantl a na univerzitách vzbudila pozdvižen náměstek Nantl tím pravým, kdo bude toto obhajovat?             S reprezentacemi musím hovořit především já, to je úloha ministra. Skoro jsem říct „jsem jedním z nich“, ale jsem si dobře vědom, jaké člověk v dané chvíli zastává role vědec a manažer, který v tuto chvíli vykonává politickou funkci. Opravdu nemám zájem, abyc které naznačujete. Pro mě je důležité přispět k rozvoji české vzdělanosti a školství a za považuji postoupit dál v reformě vysokého školství. Budu diskutovat s reprezentacemi VŠ, j dál, které věci jsou pro ně přijatelné. * Pokládáte náměstka pro vysoké školy Ivana Wilhelma za schopného člověka na správném míst             Profesora Wilhelma, který byl rektorem Karlovy univerzity, mým předchůdcem ve České konference rektorů, si velice vážím. V nejbližší době chci provést organizační a per ale nedospěl jsem k jejich definitivní podobě. Jsem zde teprve 14 dní. * I tak jste stihl ještě na post hlavní mluvčí dosadit paní Savičovou, a to místo Antonína dosadil váš předchůdce šalamounsky s tím, že byl jen pověřen, nikoli jmenován, aby se coby neocitl ve střetu zájmů. Proč jste Zelenku propustil?             Pana Zelenku jsem nepropustil. Paní Savičovou jsem znal z jejího předchozího p roli na ministerstvu školství. Když jsem sem přišel, měl jsem v ni důvěru a požádal jsem j role ujala. Pan Zelenka byl pověřen řízením tiskového odboru a já jsem vrátil toto pověřen Savičové, která ho měla před tím. * Která strana je vám momentálně názorově nejblíže? Coby konzervativně smýšlejícímu člověk nejbližší ODS a TOP 09.             Jsem nestranický ministr, byl jsem nominován premiérem a má nominace se setkal všech subjektů koalice. Mé názory jsou obsaženy v textech, které píši minimálně dvacet let neměl ve zvyku je v nějaké zjednodušené formě komentovat. * Nenabízel vám v poslední době někdo z ODS kandidaturu na prezidenta?             To ne. Nabídky na politické role, které ke mně v posledních letech přicházely, Jsem člověk, který se různým způsobem angažoval, byl aktivní jako občan. Byl jsem ve veřej takže je logické, že mám k politice relativně blízko. Po velkém váhání jsem přijal nabídku v roli nestranického ministra. * Jaký je váš vztah s Václavem Klausem?             Znám Václava Klause velmi dlouho jako politika i jako intelektuála. Poprvé jsm první polovině 90. let v jedné z televizních debat. Je jedním z těch mála politiků, kteří nejrůznější typy textů. Pan prezident je čtenářem i mých textů a mých knih. A to mě samozř * Tato vláda ale zvyšuje daně i na knihy tak, že četby spíše ubude. Jak byste hlasoval ve toto schvalovala?             Pohybuji se i v prostředí blízkém nakladatelské činnosti. Byl jsem redaktorem, si dobře vědom všech problémů, které v této oblasti existují a mohou nastat. Ve vládě jsem proto, abych dobře odváděl svou práci a abych dobře spravoval svěřený resort. * Takže nebude pro vás problém zvednout v kabinetu ruku i pro věci, se kterými sám nesouhl hlasovat podle dohody koalice?             Budu hlasovat podle svého uvážení, podle svého svědomí a podle toho, co si bud je dobré z hlediska rozvoje této země. Žádný závazek, že bych musel hlasovat s někým nebo Samozřejmě se cítím odpovědný nejen za oblast školství, ale i za činnost vlády a budu se s platným členem. * Jedním z nejkřiklavějších témat je regionální školství. Učitelé nyní doplácejí na zrušen automatu, který jim zaručoval růst mzdy úměrně se zkušenostmi. Můžete prosazovat vrácení v tak jak byl předtím nastaven?             Budu se vůbec zabývat otázkou regionálního školství a jeho financování. Ta obl jednoduchá, protože tady ministerstvo školství má jeden typ kompetencí, jiné kompetence ma a musíme postupovat v nějaké součinnosti. Otázka platů je samozřejmě velmi závažná a mě an bylo předtím rozhodnuto o vázání finančních prostředků, které mají dopad na platy učitelů. o to, abychom se zabývali důsledně strukturou rozpočtu do roku 2013 a snažili se, aby tam nebyly. * Je do budoucna naděje, že by se našly úspory v jiných kapitolách a něco by se mohlo přes regionů?             Určitě nesmíme dopouštět to, abychom přesouvali finanční prostředky třeba mezi tercinímárního vzdělávání a regionálním školstvím. To by asi nebyla dobrá cesta. Možnosti jsou zúženy v tom směru, že asi 93 procent prostředků, které jsou vynakládány na regionáln směřuje právě do mezd, takže ono to není vůbec jednoduché. Ale budeme se velmi pečlivě a d strukturou rozpočtu a hledat cesty, jak dosáhnout toho, aby ta opatření nezasahovala učite za důležité. Ale pokládám za stejně tak důležitou jinou věc. Kromě toho financování mezd j aby lidé ve školství měli perspektivu a nějaký typ jistot. Proto bych třeba hodně naslouch zaznívá vůči českému systému v zahraničních analýzách a která se třeba týká toho, že naši dostatečně definováno, jak postupují ve své kariéře. * Řekl jste, že není možné odebrat školám výši příjmů, které vyberou na zápisném, a přesun do regionů. Jak chápete slova Karolíny Peake, podle níž může zápisné kompenzovat ztráty v školství? Tady se opět dostáváme k otázce vaší pozice ve vládě. Jakou oporu máte třeba v o jak silný je váš hlas?             Pan premiér podporu veřejně deklaroval. Pro mě je podpora premiéra důležitá, p politolog si samozřejmě uvědomuju všechny výhody a nevýhody pozice nestranického ministra jde o zápisné, pro mě skutečně, a to zdůrazňuji, je důležité, aby – když bychom takovou fo studentů zavedli – se peníze nikde neztrácely, aby je vybírala přímo škola a aby se vracel formě zkvalitnění vzdělávací činnosti na VŠ. * Máte už jasno, jak vysoké by mělo být zápisné?             Jasno mám v tom, že žádný poplatek, který stanovíme, nesmí nikomu bránit z eko ve studiu na VŠ. To je požadavek, který je pro mě naprosto jasný a z kterého nehodlám slev budeme zavádět nějaký poplatek, učiníme tak až na základě důkladné analýzy, případných soc a za situace, kdy si budeme jisti, že máme nástroje na to, aby k takovým případným problém kteří by třeba z ekonomických důn měli nějaké potíže se studiem, nedošlo. Vnávrhu Univerzi zavedení zápisného z roku 2009, který vlastně tuto debatu odstartoval, se mluvilo o 6000 k se ty částky odvíjejí, ale my opravdu potřebujeme vědět, co která částka znamená a co přin Ano, veřejná debata, to nezpochybňuji, se pohybovala kolem částky 3000 korun. Ale jestli j to musí ukázat až důkladný rozbor. * Myslíte si, že by mělo být zápisné jen pro prváky, nebo pro všechny vysokoškoláky?             Debaty, které jsem o tom dříve vedl s reprezentanty akademických obcí, zatím u dovedeme představit plošné zavedení zápisného, že není důvod, aby to platilo jen pro stude ročníků, protože částka nevyjadřuje náklady za studium nebo něco podobného. * Nehrozí tam právní rozepře? Student nastoupil na školu za určitých podmínek a měnit to z kontroverzní.             Také toto musí být předmětem důkladného prověření. * Při obhajobě reformy VŠ se často odkazuje na Anglii, kde mají podíl na rozhodování unive nominanti a zástupci soukromého sektoru. Ale nemluví se o tom, jak moc dobře funguje. Např sitcom Jistě, pane ministře bez ukazuje, jak se na univerzitách kšeftuje s funkcemi, že je odkladiště zasloužilých politiků apod. Jak hodláte obhajovat tento systém?             Odpovím vám dvěma způsoby. První: nedávno jsem byl bavorským ministrem školstv rady univerzity v Řezně, a to jako bývalý rektor úspěšné univerzity (Masarykova univerzita red.). V radě sedí pět lidí, kteří reprezentují senát univerzity, tři profesoři, jeden zás a jeden zástupce docentů a odborných asistentů. Pak je tam pět osobností z prostředí mimo akademiků, ale i lidí z průmyslu. Ti jsou voleni tak, že se na jejich nominaci musí shodno rektorem a následně musí nominaci akademický senát schválit volbou. Takže nemusíme chodit sousední zemi máme model, kde žádné podezření z vlivů politiků není. Rada má poměrně velké volby rektora až po rozhodování o finančních záležitostech. * Takže preferujete variantu, že by měl akademický senát vždy poslední slovo?             Byl to příklad toho, že způsobů, jak konstruovat radu, je celá řada. Teď přich podstatnější část mé odpovědi – pro mě toto není v celé reformě rozhodující věc. Pokládám důležitější, aby reforma podporovala diferenciaci VŠ, abychom dosáhli úpravy ustanovování dostali se na praxi běžnou takřka ve všech vyspělých vysokoškolských systémech. Je důležit upravili akreditační proces a obohatili systém o prvky hodnocení kvality včetně rozvinutí evaluačních mechanismů. Také bych velice rád dospěl k něčemu, co bych označil jako kontrak respektive k tomu, aby se univerzity dohodly se státem na určitých cílech a způsobech, jak budou realizovány včetně financování. * Jaký je váš vztah k Akreditační komisi a její předsedkyni Vladimíře Dvořákové? Máte rozh o přijímání prváků do magisterského oboru plzeňských práv, ale je tam i podnět Akreditační přehodnocení stanoviska ministerstva o prodloužení akreditace. Situace Plzně je nejistá, n rozhodnout rychle?             Situace je nepříjemná, a nejenom to. Tato situace už teď nemá žádné dobré řeše se mi to lehce, protože sám jsem kdysi byl členem AK, takže ten proces a všechno, co s tím velice dobře. Obecně bych k tomu řekl, že nepovažuji za únosnou situaci, aby ministerstvo AK takovýmto způsobem. Bezprostředně po nástupu do funkce jsem se sešel s Vladimírou Dvořá Západočeské univerzity v čele s paní rektorkou. V tuto chvíli hledáme řešení, probíhají je se snažit najít takové cesty, které neohrozí kvalitu VŠ a současně nevystaví naprosté neji kteří na plzeňských právech jsou a kteří za tuto situaci prostě nemohou. Dokud ta jednání nechci vydávat žádné stanovisko. * Co je pro vás hlavní prioritou?             Postavil jsem si prioritu úplně první přede všemi, a ta vyplývá z veřejné deba vedena po odchodu Josefa Dobeše z funkce a vlastně poté, co byla oznámena moje nominace. U existuje ve veřejnosti u učitelů, u škol, u pedagogů jakási nedůvěra nebo pocit, že minist není dostatečně konsolidovaným orgánem státní správy, že ten úřad nejedná systematicky, že věcech není důvěryhodný. Nepřisuzuji za to nikomu vinu ani to nijak nehodnotím, ale musíme Nepovažuji za únosnou situaci, aby ministerstvo bylo ve sporu s Akreditační komisí Nemám žádný závazek, že bych musel ve vládě s někým hlasovat