Nové vysokoškolské zákony ****************************************************************************************** * Nové vysokoškolské zákony ****************************************************************************************** 20.1.2012 17:06    ČRo 1 - Radiožurnál    Zpráva     Martin VESELOVSKÝ, moderátor -------------------- Na stole leží věcné záměry dvou nových vysokoškolských zákonů - zákona o školném a zákona z dílny ministerstva školství. Asi jen málokdo čekal, že právě tyto dokumenty způsobí tak nevole, že se před úřadem vlády budou shromažďovat stovky studentů a pedagogů a že akademi českých veřejných vysokých škol budou vyzývat a plánovat další protestní akce, pokud vláda necouvne, a ta se k tomu zatím zjevně nechystá. Vítejte u Dvaceti minut Radiožurnálu. Dobr Ekonom, člen Národní ekonomické rady vlády a také spoluautor bílé knihy terciárního vzdělá Münich. Dobré odpoledne. Daniel MÜNICH, ekonom, člen Národní ekonomické rady vlády -------------------- Dobré odpoledne. Martin VESELOVSKÝ, moderátor -------------------- Já vám odcituji z dokumentu, který jste možná četl, je to rezoluce akademické obce Univerz tam se píše: "My, členové Akademické obce Univerzity Karlovy, konstatujeme, že návrhy věcn o vysokých školách a zákona o finanční pomoci studentům byly připravovány v neadekvátním s ani základní požadavky kladené na dokumenty tohoto druhu." Oni mluví de facto, pane Münich mají pravdu? Daniel MÜNICH, ekonom, člen Národní ekonomické rady vlády -------------------- Oni hovoří o práci, která trvala 5 let, to znamená, o nějakém krátkém období není možno ml s akademickou obcí probíhala 4 roky od bílé knihy a musím říct, že ty diskuse zpravidla, k ke konci, tak došlo k tomu, že akademičtí zástupci řekli, že takto ne, že takto si to nepř v podstatě se dnes opakuje historie, která už tady byla několikrát, já jsem se podílel na terciárního vzdělávání, to byla taková, takový ideový text o tom, kde jsme a kam bychom mě Následovala moje expertní práce pro ministerstvo především v oblasti financování, půjček s Ta moje práce skončila loni v létě. Já jsem pracoval na záměru, který vypadal v řadě věcí a to, co je dneska předloženo, je prostě výsledek nějaký už řady kompromisů, které byly uz ministerstvem a politickou reprezentací ministerstva a akademickou reprezentací. Martin VESELOVSKÝ, moderátor -------------------- Vypadá to, že akademická reprezentace si to tak úplně nemyslí. Jak vy vlastně vnímáte nebo těch protestech, které teď jednak proběhly včera a také jsou minimálně plánovány někdy na března? Daniel MÜNICH, ekonom, člen Národní ekonomické rady vlády -------------------- Já myslím, že ty protesty jsou docela mistryně organizovány, ale ve skutečnosti naprostá v neví, jak se říká která bije, neví, o co jde. Je tam v těch návrzích řada dobrých věcí. To špatně vysvětleny nebo nejsou vysvětleny vůbec, odůvodněny, to je samozřejmě problém a ve pomoci studentům opět já bych si finanční pomoc představoval jinak, než byla předložena, a intenzivně komunikoval s reprezentací. Na druhé straně po zkušenosti vím, že reprezentace není spokojená a ... Martin VESELOVSKÝ, moderátor -------------------- Myslíte akademiky? Daniel MÜNICH, ekonom, člen Národní ekonomické rady vlády -------------------- Akademiky. A má vždycky představu, že by bylo nejlepší, kdyby si udělali zákon podle sebe. by ovšem nikdy si takový zákon neudělali, protože by nakonec zjistili, že, nebo došli k zá zákon je ten, který máme dneska, případně drobně upravený. Martin VESELOVSKÝ, moderátor -------------------- Považujete ty protesty vůbec za legitimní? Daniel MÜNICH, ekonom, člen Národní ekonomické rady vlády -------------------- Tak já myslím, že jsme svobodná země a každý může protestovat, pokud tím jaksi neohrožuje předpokládám, že bezpečnost při házení melounů včera byla zajištěná, takže v tomto ohledu naprosto v pořádku. Martin VESELOVSKÝ, moderátor -------------------- Ten první zákon se, pane Münichu, týká zavedení školného na veřejných vysokých školách, te o finanční pomoci studentům. Jak jsou tyto dva zákony na sebe navázány. Ptám se na to, jes finanční pomoci podmínkou toho prvního, tedy zákona, ve kterém je ten institut školného? Daniel MÜNICH, ekonom, člen Národní ekonomické rady vlády -------------------- Určitě ne. Ten první zákon, jste říkal zákon o školném, je minoritně o školném. Tam domina něco jiného, to je o řízení vysokých škol, jak uvnitř vysokých škol všech forem, tak o říz stát versus vysoké školy. Martin VESELOVSKÝ, moderátor -------------------- Moc se omlouvám. Jenom podotýkám, že právě akademická obec jaksi vytrhuje z tohoto zákona věc, která jim nejvíc vadí. Daniel MÜNICH, ekonom, člen Národní ekonomické rady vlády -------------------- Já jsem zmínil 5 let od bílé knihy to odhaduji a za tu dobu se několikrát školné do toho, průběžných návrhů dostalo a opět z nich vypadlo, ale to školné tam je obslouženo několika poznámkami pod čarou. Ono skutečně zákonem není potřeba dávat mnoho paragrafů, aby se zave Jeho výše stejně bude určovat vláda nějakým nařízením. V čem máte naprostou pravdu, že zav je podmíněno existencí funkčního systému studentských půjček, který má zavést ten druhý zá pomoci. V tomto smyslu ty dva zákony spolu úzce souvisí. Martin VESELOVSKÝ, moderátor -------------------- A ještě jinak, podle vašich informací uvažuje ministerstvo školství o tom, že by byl spušt finanční pomoci bez toho předchozího vysokoškolského zákona? Daniel MÜNICH, ekonom, člen Národní ekonomické rady vlády -------------------- Já nemůžu mluvit za ministerstvo, protože už dlouho ... Martin VESELOVSKÝ, moderátor -------------------- Jak říkám, podle vašich informací. Daniel MÜNICH, ekonom, člen Národní ekonomické rady vlády -------------------- V podstatě zákon o finanční pomoci studentům vyžaduje řadu změn, například novou definici to přiblížil, my máme definici studenta jako závislého dítěte na svých rodičích do 26 let, se výrazným způsobem změnila situace společenská, lidé chodí na vysokou školu později a mn se vracejí na vysokou školu nebo tam jdou poprvé. Ta závislost, vazba na rodiče už je přež 24 let, takže studenta je potřeba definovat ze zákona nově, novým způsobem, a to má udělat o vysokých školách. Pokud se to nepodaří, pak je problematické navrhnout nový efektivní zp pomoci, protože ten student bude stále definován jako závislé dítě a ve všech zákonech o s ministerstva práce budou prostě paragrafy, které neumožní zavést ten nový, nové nástroje f takže v tomto ta vazba je, skutečně bez toho prvního zákona, ten druhý je těžko možno impl Martin VESELOVSKÝ, moderátor -------------------- Tak budeme teď čistě pracovně, pane Münichu, uvažovat v intencích toho, že se nakonec všec vláda, odborníci na ministerstvu školství dohodnou a jakým způsobem ty zákony pošlou do le procesu. Daniel MÜNICH, ekonom, člen Národní ekonomické rady vlády -------------------- Oni se nedohodnou. Já jsem zmiňoval, akademická reprezentace bude vždy protestovat. Prostě Martin VESELOVSKÝ, moderátor -------------------- Ať ten zákon bude vypadat jakkoliv? Daniel MÜNICH, ekonom, člen Národní ekonomické rady vlády -------------------- No, budou protestovat víc nebo míň, ale nikdy nebude naprostý konsensus v tom, co by mělo zkušenost. Martin VESELOVSKÝ, moderátor -------------------- A jakým způsobem tedy ta situace podle vaší zkušenosti skončí, skončí takovou nějakou plic zůstane jako dnes? Daniel MÜNICH, ekonom, člen Národní ekonomické rady vlády -------------------- Bohužel ano a že to v podstatě se opět historie opakuje, těch pokusů už bylo několik a vět tím, že tak nakonec nebudeme nic moc dělat, uděláme pár drobných úprav a zachováme status každý rozumí, sice to moc nefunguje, žádné zázraky ten systém negeneruje až na výjimky, al všichni žít, protože je strach panický v České republice, že cokoliv se udělá, dopadne ješ Martin VESELOVSKÝ, moderátor -------------------- Není to oprávněný strach? Daniel MÜNICH, ekonom, člen Národní ekonomické rady vlády -------------------- No, v řadě ohledů je důvod k těmto obavám, na druhou stranu, kam bychom došli, kdybychom k přistupovali. Martin VESELOVSKÝ, moderátor -------------------- Dobře, tak ještě zpátky k zákonu o finanční pomoci studentům. Jak by měl vypadat, a teď se jeho verzi, ptám se na to, jak by měla vypadat finanční pomoc studentům, jsou to jenom půj Daniel MÜNICH, ekonom, člen Národní ekonomické rady vlády -------------------- Určitě to nejsou pouze půjčky a určitě to nejsou půjčky pouze na školné. Velice důležitý j zákona, jsou půjčky na studentské živobytí. Když se podíváme na vyspělé země moderní, tak naprosté většině z nich si studenti mohou na živobytí půjčit peníze, ti, co prostě nejsou peníze, dostatek peněz dohromady a půjčit si tak, aby to pro ně nebylo riskantní a aby to je nezatěžovalo v budoucnosti. My takový systém nemáme, patříme k těm postkomunistickým ze se na to vůbec nemyslelo, až teprve teď nastává doba, kdy zjišťujeme, že jsme jaksi 100 le a pak jsou tam další věci, které jsou důležité, jako je nevratná pomoc studentům. Já to př studenti dostávají většinu pomoci skrze své rodiče, kteří mají nějakou formu daňových úlev těch rodičích, jakou formu a zda vůbec studentům, svým dětem pomohou. Toto je taky, se uka nevhodný v současné době, kdy studenti už jsou dávno dospělí lidé a mnohem vhodnější se je pomoc, že místo, aby dostal rodič daňové úlevy na dítě závislé 25leté, tak ty peníze jako přímo student a on si naloží podle svého uvážení, jak s těmi penězi naloží. Martin VESELOVSKÝ, moderátor -------------------- Posloucháte Dvacet minut Radiožurnálu, o situaci v Českém vysokém školství hovořím s ekono NERVu Danielem Münichem. Kdo by podle vašeho názoru a teď znovu opakuji, bavíme se o věcné o finanční pomoci studentům, který notabene minimálně podle názoru Daniela Münicha vůbec n paragrafovaného znění a už vůbec ne jaksi do finální podoby zákona, ale kdo by mohl ze stu na půjčky? Všichni, jen někdo? Daniel MÜNICH, ekonom, člen Národní ekonomické rady vlády -------------------- To závisí, jak budou nastaveny parametry. Martin VESELOVSKÝ, moderátor -------------------- No, bezesporu, ale teď tady sedíte vy ... Daniel MÜNICH, ekonom, člen Národní ekonomické rady vlády -------------------- Spíše, jak by to mělo být z nějakého ekonomického pohledu, to znamená, z pohledu efektivit zároveň. Půjčky na živobytí by měly být dostupné pro všechny studenti, kteří si potřebují příjmy, to jsou příjmy od rodičů, z brigád, úspory, ti, kteří prostě nemají ten zbylý balí zajistili nějaký základní rozumný způsob života během studia. Martin VESELOVSKÝ, moderátor -------------------- To znamená, kdokoliv ze studentů si řekne - potřeboval bych víc peněz, sáhnu si na tuto pů nějakým způsobem garantována i státem, předpokládám. Daniel MÜNICH, ekonom, člen Národní ekonomické rady vlády -------------------- Přesně tak. Musím doplnit. Ten požadavek nebo ten nárok nesmí vyžadovat nějaké garance. Tě vyřešilo problém s rodiči, kteří nechtějí studentovi pomoci, kdyby museli zároveň rodiče d za půjčku, nebo kdybych si musel shánět nějaké známé, aby mi garantovali půjčku. Takže to podmínek. Zároveň ta půjčka musí být nějakým způsobem omezená, protože ne každý student, m je racionální a byli by lidé, našli by se lidé, kteří by si napůjčovali tolik peněz, že by schopni to splatit. Martin VESELOVSKÝ, moderátor -------------------- A řekněte mi jenom, pane Münichu, když budeme uvažovat nějakou standardní délku vysokoškol třeba v řádu 5 let, tak jak vysoká ta půjčka na živobytí by asi mohla být? Daniel MÜNICH, ekonom, člen Národní ekonomické rady vlády -------------------- Vy jste zvolil vlastně tu nejdelší, to znamená tříleté bakalářské plus 2 roky magisterskéh Martin VESELOVSKÝ, moderátor -------------------- No, jasně, ale máme potom ale také studium medicíny například, které je ještě delší. Daniel MÜNICH, ekonom, člen Národní ekonomické rady vlády -------------------- Takže jste volil tu maximální variantu. Martin VESELOVSKÝ, moderátor -------------------- Dobře. Daniel MÜNICH, ekonom, člen Národní ekonomické rady vlády -------------------- Člověk, který po celých 5 let nebude schopen si během prázdnin vydělat a bude nucen si pro těch lidí by skutečně mohlo být minimum a většina z nich už budou nějakým způsobem postiže které budou sociální stipendia, takže vybral jste prostě extrémní případ, já na něj odpoví živobytí se může pohybovat v řádu 1, 2 tisíc dodatečných peněz měsíčně, abychom měli předs si to napočítat až do konce, ale my jsme opustili ty půjčky ještě dříve, než jsem dořekl v nárokovosti. Martin VESELOVSKÝ, moderátor -------------------- Pardon. Daniel MÜNICH, ekonom, člen Národní ekonomické rady vlády -------------------- Ta půjčka by měla být z pohledu toho, kdo o ni žádá bezriziková v tom smyslu, že studenti konci riziko, že nebudou schopni splácet. Martin VESELOVSKÝ, moderátor -------------------- Jak to chcete zařídit? Daniel MÜNICH, ekonom, člen Národní ekonomické rady vlády -------------------- To se řeší jako ve Velké Británii tou podmíněností příjmu. Lidé, kteří platí, pouze lidé, dostatečné příjmy a byli schopni splácet, stejně jako daně z příjmů. Daně z příjmů neplatí nás, stejně tak by nespláceli lidé v době, kdy mají nízké příjmy, to znamená, splátky nejs lidé znají, například, když si koupí lednici nebo auto na leasing, že platí fixní dobu, fi oblasti lidského kapitálu prostě je neefektivní, odradilo by to spoustu lidí, nadaných lid Martin VESELOVSKÝ, moderátor -------------------- Mimochodem, když se podíváte na statistiky, které vedou úřady práce a v nich významné proc vysokoškoláci, kteří absolvovali vysokou školu a nenašli práci, to procento je relativně v ve výsledku, pokud by takový institut byl zaveden, jaksi půjček na živobytí, tak nepřišel buben ve chvíli, kdyby musel tyto půjčky ve finále splatit právě stát? Daniel MÜNICH, ekonom, člen Národní ekonomické rady vlády -------------------- Já vás opravím, míra nezaměstnanosti lidí s vysokoškolským vzděláním je velice nízká v Čes zvýšená samozřejmě u absolventů, ale to je fakt, který je běžný všude, čerstvých absolvent že oni zažívají období hledání práce a většina z nich je nezaměstnána krátkou dobu, protož zaměstnání a oťukává si trh. Situace dneska, kdy vlastně přichází druhá vlna recese, je sa specifičtější, protože v době recese firmy přestávají najímat, samozřejmě na to nejvíc dop absolventi a zároveň první propouštějí ty, kteří mají nejmenší praxi. Ale my mluvíme o spl 25, 30 let po absolvování školy a tam samozřejmě jedna taková recesní vlna nehraje velkou Martin VESELOVSKÝ, moderátor -------------------- A nehraje náhodou roli, a teď můžeme vzít třeba z vašeho pohledu další extrémní příklad, a pedagogickou fakultu, absolvent této školy vyjde, bude zatížen, řekněme, půjčkou nějakou n možná zatížen, k tomu se dostaneme, půjčkou na školné a do toho bude chtít založit rodinu, zařídí bydlení, to znamená, vezme si hypotéku a do toho bude mít nástupní plat učitele. Daniel MÜNICH, ekonom, člen Národní ekonomické rady vlády -------------------- Takže první odbudeme velice rychle, platy učitelů jsou u nás v České republice nízké. Je t politické rozhodnutí, výsledek politické volby, já to nebudu dál komentovat, ale je to fak pravdu. Zároveň učitelé mají mzdy které jsou někde v oblasti průměrné nebo lehce nadprůměr znamená berou učitelé při těch nízkých mzdách více, než ta polovina lidí, kteří nemají nap školu. Martin VESELOVSKÝ, moderátor -------------------- Pane Münichu, ... Daniel MÜNICH, ekonom, člen Národní ekonomické rady vlády -------------------- Já jenom chci říct, že i když ti lidé zaplatí nějakou splátku a oni budou splácet jenom ně z něčeho, nějakou hranici, oni nebudou platit z celé své mzdy, tak jim stále zbyde v kapse peněz než zbývá polovině jejich kolegů nebo jejich kamarádů s nižším vzděláním, kteří si m taky nějak rodinu, který si taky musí zajistit bydlení. A znova připomínám, dlužník je pou dostatečně vydělává. V okamžiku, kdy nevydělává dostatečné peníze, nikdo od něj žádnou spl nebude, ale to je systém, který funguje ve Velké Británii, který já si představuju jako id přesně systém, který je dneska navrhován, to je potřeba říci. Martin VESELOVSKÝ, moderátor -------------------- Tak a když se člověk pozorně díval na včerejší demonstraci, která šla Prahou, ve které byl další akademičtí pracovníci, tak tam kromě jiného viděl transparenty s nápisy "vzdělání ne "neprodávejte nás bankám". Ptám se, jestli náhodou ta obava, která teda byla vyjádřena tak není prostě na místě? Daniel MÜNICH, ekonom, člen Národní ekonomické rady vlády -------------------- Já myslím, že obavy jsou na místě vždy a vždy je potřeba racionálně přemýšlet o tom, jestl nějaký důvod k těm obavám nebo ne. Já mám pocit, že tady jaksi zvedá heslo, které se vytah a že se nikdo přesně nepodíval na ten návrh. Kdyby si totiž lidé přečetli ten návrh, tak b že vůbec nejsou schopni říci, jestli to bude pro banky výhodné, nebo nebude prostě proto, nedá vyčíst, já jsem z toho vyčíst nebyl schopen, takže já ty obavy sdílím, ale zároveň ne konstatovat, že ten návrh sám o sobě je prostě díra soukromých peněz, tedy těch studentů d nesrozumitelné/ bank, to prostě se neodvážím říct, protože to tam nedokážu najít. Martin VESELOVSKÝ, moderátor -------------------- Ekonom a člen Národní ekonomické rady vlády Daniel Münich je dnes hostem Dvaceti minut Rad zůstáváme u věcného návrhu zákona o finanční pomoci studentům. Jak by měla minimálně podle být konstruována půjčka na školné, pokud by tedy školné bylo zavedeno? Daniel MÜNICH, ekonom, člen Národní ekonomické rady vlády -------------------- Tak já vlastně zopakuju většinu věcí, které zde byly řečeny. Nárok by měl mít každý studen samozřejmě jenom jednou během toho svého studia, ne, že bude žádat opakovaně, měla by ta p ve výši toho školného samozřejmě. Martin VESELOVSKÝ, moderátor -------------------- Pardon, teď jsem tomu úplně nerozuměl, jednou během svého studia, to znamená, že by mohl ž jednoroční školné? Daniel MÜNICH, ekonom, člen Národní ekonomické rady vlády -------------------- Ne, myslím, když studujete bakalářské studium tříleté, kde vám účtují tři roky školné, tak si tři roky si vybírat a ne, že si za dva roky vzpomenete, že si to vystudujete ještě na j na to školné dostanete to půjčku. Martin VESELOVSKÝ, moderátor -------------------- Už rozumím. Daniel MÜNICH, ekonom, člen Národní ekonomické rady vlády -------------------- Jo, rozumíme si. A dál by tam mělo být pravidlo, že ty peníze nedostává student vůbec do r přímo z té instituce a může to být veřejnoprávní nebo soukromá, která poskytuje tu půjčku to znamená, škola dostává peníze okamžitě, student nedostává ani na chvilku ty peníze, aby zneužít na něco jiného a musí tam být podle mého soudu ta bezrizikovost, to znamená ta gar budou stanoveny pouze, když dosáhnu určitých příjmů a zároveň musí být garance, že vysoká mě přijme, si během svého studia si nezvýší dvojnásobně moje školné, to znamená, tam bude smlouva na začátku, která řekne - přijímáme vás za těchto podmínek, za tohoto školného, kt po celou dobu, maximálně tam může být nějaký inflační přizpůsobení během těch 3 let. Martin VESELOVSKÝ, moderátor -------------------- Pokud by bylo školné zavedeno, pokud by takto zhruba fungovaly a nějak byly nastaveny půjč tak, co by to znamenalo pro české veřejné vysoké školy? Že by zcela skončil jakýkoliv fina státu směrem k nim a ony by žily už jenom ze školného? Daniel MÜNICH, ekonom, člen Národní ekonomické rady vlády -------------------- Tak to určitě není myšleno. Tento krok byl učiněn ve Velké Británii, kde výrazným způsobem výrazným způsobem ovšem navyšují i půjčky a zároveň výrazným způsobem snižují veřejnou, př podporu vysokým školám. Já nevím, co bych k tomu řekl. Je těžko předvídat, co udělá vláda, za 5 let, jestli se k podobnému kroku odhodlá nebo udělá přesný opak, že školné úplně zruš opět, jak to tak bývá, soustředili hlavně na půjčky na školné a já bych chtěl říci, že je Martin VESELOVSKÝ, moderátor -------------------- Pardon, pane Münichu, o nich mluvíme teď asi 2 minuty, předtím jsme mluvili o půjčkách na Daniel MÜNICH, ekonom, člen Národní ekonomické rady vlády -------------------- Dobře. Nebo bych chtěl říct, že čím je potřeba začít, jsou půjčky na živobytí. Až se vyzko budou vědět, jak fungují, že jsou to bezrizikové funkční půjčky, že ten systém je financov nevznikají špatné motivace, například, že to neláká spekulanty, že ty banky skutečně na to extrémně, pak bude čas zavést školný a půjčky na školné a zároveň je spousta prostoru prot financování škol jako takových a teď se vraťme klidně školnému, to znamená, školné ... Martin VESELOVSKÝ, moderátor -------------------- To jsem, neměl jsem to v úmyslu, ale mimochodem čistě principiálně banky v celém tom princ ať už na živobytí nebo na školné musí být zainteresovány a asi je mylné si představovat, ž nevydělávaly. Daniel MÜNICH, ekonom, člen Národní ekonomické rady vlády -------------------- Ony tam nemusí mít řádnou roli, ale musíme si uvědomit, že řadu činností by místo bank mus stát, například by musel vést účty, musel by zřídit nějaké přepážky, kde by se věci řešily tak dále a v těhle těch oblastech jsou banky mnohem lepší, tu infrastrukturu v podstatě ma mají onlinové přístupy, výpisy, je ..., v podstatě ty dodatečné náklady pro ně jsou mizivé výhodné, aby ten stát nemusel toto dělat a platit to z něčích peněz, tak, aby to udělaly b poplatek, který bude jasně specifikován s nějakou marží jasně viditelnou rozumnou, která t u všech svých činností a ostatní činnosti jako například vymáhání od lidí, kteří nechtějí kteří neplatí ... Martin VESELOVSKÝ, moderátor -------------------- Rozumím. Daniel MÜNICH, ekonom, člen Národní ekonomické rady vlády -------------------- Jo, tak tam do jisté míry jsou schopné něco udělat banky, ale od jisté fáze už je potřeba, stát se svým systémem, který je zavedený funkční, systém finančních úřadů ... Martin VESELOVSKÝ, moderátor -------------------- A ty peníze vymohl? Daniel MÜNICH, ekonom, člen Národní ekonomické rady vlády -------------------- A vymohl od těch, kteří odmítají splácet přesto, že mají prostředky na placení. Martin VESELOVSKÝ, moderátor -------------------- Dvacet minut je pryč, pane Münichu. To byla debata s ekonomem a členem Národní ekonomické Danielem Münichem zejména o současné situaci ve vysokém školství a ohledně věcných záměrů vysokoškolských zákonů. Pane Münichu, díky za váš čas i za komentář. Hezký podvečer. Daniel MÜNICH, ekonom, člen Národní ekonomické rady vlády -------------------- Také děkuji. Na shledanou. Martin VESELOVSKÝ, moderátor -------------------- Martin Veselovský byl u mikrofonu Českého rozhlasu 1 Radiožurnálu. Příjemný večer.