Klausova nelogika
26.1.2012 Právo Strana 6 Publicistika, autor: Jan Keller Sloupek Ve svém pozoruhodném vystoupení Václav Klaus prohlásil, že vysoké školy nemohou zároveň toužit po nezávislosti na státu a zároveň chtít nezávislost na penězích daňových poplatníků. Soudí, že tohle musí být jasné každému, kdo nad tím alespoň trochu přemýšlí. Pokud se alespoň trochu zamyslíme, snadno zjistíme, že Klausův výrok není logický. Věc totiž nestojí tak, že vysoké školy mají na vybranou. Nemohou se rozhodnout, zda vybírat školné a podržet si své akademické svobody, anebo studenty o peníze neobírat a svých svobod se pokorně zříci. Ti nahoře je chtějí donutit k obojímu. Nedosti na tom. Chtějí je zároveň o peníze obrat. Fond, který by měl chudším studentům veřejných vysokých škol pomáhat přežít, má být zároveň zpřístupněn studentům soukromých vysokých škol. To znamená, že těm, kteří si za studium na soukromé škole zaplatí, vrátí část prostředků daňový poplatník. Toto považuje Václav Klaus za racionální tržní řešení. Je opravdu obtížné považovat ekonomii v jeho podání za tvrdou vědu. Tvrdá věda by měla elementární logiku alespoň okrajově respektovat. Václav Klaus ve svém průlomovém prohlášení říká, že na svobodu mají nárok jen ti, kteří si za ni zaplatí. Žádné peníze, žádná svoboda. Alespoň v tomto ohledu je upřímný. Moudrý však není. Tvrdí nám totiž, že akademici si mohou uchovat své svobody, pokud to za ně zaplatí studenti. Co je to za morálku, když někdo si má svoji svobodu nechat zaplatit někým jiným? Nefunguje tak náhodou celý český stát? Václav Klaus dále národu sdělil: „O tom, že se naše vysoké školství nenachází v dobrém stavu, že neprodukuje ani kvalitní vzdělávání, ani vědu, ví každý.“ Tímto zevšeobecňujícím výrokem urazil spoustu lidí, kteří po celý život kvalitně učí u nás i v zahraničí a kteří publikují vědecké články v těch nejprestižnějších odborných časopisech. Jsou to docenti a profesoři, kteří svůj titul nedostali žádným podfukem. Odučili tisíce hodin, vedli stovky studentů doktorského studia a obhájili odbornou monografii. Od člověka, který s tím srovnatelnou zkušenost nemá, by si rozhodně neměli nechat radit, co je to věda, co je to vzdělávání a co je to logika. |
|