Testovací web


  Rychlé vyhledávání


       Trojský úřední šiml proti nervózním rektorům

Trojský úřední šiml proti nervózním rektorům

30.1.2012    Mladá fronta DNES    Strana 10    Názory, autor: Karel Helman       


Rozhořčené akademické obce nezmáčknou své ministerstvo jako lékaři, i když jde také hlavně o peníze. Zdraví chceme všichni, vzdělání ještě všichni ne. Tentokrát nejde o život, jen o principy. Procedury (školné) však znovu zastiňují smysl a z hodnot (nezávislost) jsou prázdná hesla. Navrhovatelé jsou bohorovní, odpůrci podráždění.


            Mnohaleté úsilí o formulaci tezí vysokoškolské reformy stále není korunováno úspěchem. Ministerstvo selhává v roli koordinátora. Přitom má k dispozici množství analýz – od neprávem očerňované Bílé knihy přes „Ideu reformy“ z dílny konference rektorů po doporučení NERV. Donedávna fungovala (nyní obnovená) pracovní skupina. Přesto ministr nepředložil vyvážený věcný záměr, který by akademická obec podpořila. Plýtvalo se nejen penězi, ale i energií stovek odborníků.


            Neobstála ani druhá strana. Dojem, že akademici předem vetují každou změnu, posílilo ultimativní jednání předsedů akademických senátů na schůzce u ministra. Rektoři jsou smířlivější, ale jejich písemná stanoviska vyznívají nekompromisně. Jejich „plastické názory“ pochválil s taktem sobě vlastním i ministr Dobeš. Mediální podívaná překryla podstatu problému.


Přechod od elitního přes masové po univerzální školství trval ve vyspělých zemích desetiletí. Náš překotný vývoj vedl k přehřátí systému a mezinárodnímu zaostávání. Vzdělávání vládne kvantifikace a nadbíhání masovému zájemci. Přes 60 procent maturantů se tlačí z pestré středoškolské základny do statických poměrů vysokého školství. Tento trend je třeba obrátit a vzdělávací cesty větvit až ve specializacích na bakalářském stupni.


Tři pilíře reformy


S demokratizací vzdělání se snižují veřejné náklady na studenta. Nedojde-li současně k diferenciaci vysokých škol, klesají výdaje státu rychleji. Podfinancování v souběhu s nevyprofilovanou sítí škol je tedy riziková kombinace. Prvním krokem musí proto být diverzifikace. Plnění odpovídajících kritérií kvality pak rozhodne o akreditaci a financování. Dotace budou navyšovány úměrně vědeckovýzkumné potenci univerzit a uplatnění absolventů. Umělecké a prakticky zaměřené školy budou mít vlastní měřítka.


            Tato obecná východiska plánované modernizace nejsou předmětem sporu. Měla by vést k vyššímu výkonu a úspornějšímu hospodaření veřejných vysokých škol. Konfliktní bude až vlastní klasifikace jednotlivých vysokých učení.


Jablka sváru


Kromě školného je sporným bodem vyvážení akademických svobod a společenské odpovědnosti škol. Veřejné vysoké školy „slouží zemi“, ne studentům, připomněl část pravdy náměstek Wilhelm. Obava, komu poslouží navrhované změny a zda ministerstvo ještě reprezentuje veřejný, nebo již skupinový zájem, je legitimní. Třetinumalé, avšak mocné Rady vysoké školy má totiž jmenovat ministr s ohledem na „reprezentaci relevantních společenských zájmů“. Akademici namítají, že rada je trojský úřední šiml, který vyvolá naopak střety zájmů.


            Shoda není ani na mocenské rovnováze v trojúhelníku rektor – rada – senát. Podle kritiků si školní rady přisvojí pravomoci na úkor akademických senátů. Nelíbí se jim, že v senátech má zasedat nanejvýš třetina studentů, zatímco dosud to může být i polovina. Mluvčí senátů by však měli projevit více zdrženlivosti a připustit si existující nerovnováhu silných kompetencí a faktické nekompetentnosti sborů, jimž předsedají. Studenti chtějí hlavně dostudovat, výzkumný program a samospráva jejich alma mater drtivou většinu z nich neoslovují. Vnější dohled nad chováním škol je nezbytný. Boj o pravomoci a poměrné zastoupení v jednotlivých orgánech bude ještě dlouhý.


            Politici opět nesjednocují, nýbrž rozdělují. Stavějí „veřejnost“ proti „zájmové skupině“, tentokrát akademické obci. V občanské společnosti jsou však pouzemoderátory diskuse, ne věrozvěsty jediné pravdy. Označení akademiků za věčné debatéry a volání k pořádku ničemu nepomůže.


            Po Bílé hoře od nás vzdělanci utíkali. Po Bílé knize a následné „reformaci“ to v akademické obci zase vře. Dříve nejednotná a s názory vlády spíše konformní vysokoškolská komunita se pod tlakem semkla. Doufejme, že stavovský odboj akademiků nepřeroste v nepokoje podněcované ne rektory, nýbrž vládní „protireformací“.




Tento dokument ..    

Kontaktní osoba
pro tento dokument:


 

 

Tento dokument
ke stažení:


     ve formátu PDF
     ve formátu TXT

 

Poslední změna:

29.06 2014 05:21

 


         
 

Pro zájemce o studium pořádá UK v týdnu od 13. do 17. února Informační týden. Webové stránky usnadní zájemcům orientaci v nabídce studia i podmínkách přijímacího řízení.

 

Komentáře a dotazy zasílejte z kontaktního formuláře, Poslední aktualizace : 30.07 2024 21:08 , © Univerzita Karlova v Praze