„Dáváte na výběr: zastřel se, či oběs“ ****************************************************************************************** * „Dáváte na výběr: zastřel se, či oběs“ ****************************************************************************************** 30.1.2012    Mladá fronta DNES    Strana 4    Z domova MF DNES uspořádala „telemost“ o školném a akademických svobodách. Dohadovali se zástupce v kteří protestují proti reformě, a její spoluautor BRNO, PRAHA Školné na vysokých školách a omezení pravomocí akademických senátů ve prospěch – dva zásadní body reformy vysokých škol, kterou chystá ministr Josef Dobeš (VV). Studenti protestují a hrozí demonstracemi. V této atmosféře se MFDNES pokusila uspořádat „telemost“ zástupcem studentů, ministr však nenašel odvahu. V diskusi s předsedou Studentské komory R Miroslavem Jašurkem jej zastoupil profesor Jan Slovák, člen expertního týmu tvůrců reformn Jašurek: Nás studenty asi nejvíc zajímá školné. Prosazujete je i dnes, v situaci plánovaný škrtů ve školství? Slovák:Moje odpověď nemůže být ano, nebo ne. O této věci vedu debaty od roku 2005 a společ od té doby dost změnila. Jašurek: Kde máme garance, že školné není pouze kompenzací snížen výdajů do vysokých škol? Zastřelit se, nebo se oběsit Slovák: Na začátku se školné obhajovalo tím, že peníze do školství nemohly být investovány to zabezpečilo rostoucí počet studentů. Teď máme studentů tolik, že je to nežádoucí, a tím školám chybějí. Společnost má teď dvě možnosti. Výrazně vyšší zdanění lidí, aby se pak ty školství, nebo školné. Jeho výši si škola svobodně určí sama, tudíž to nemusí všude být tě semestr. Jašurek: To je podobná svoboda jako dát na výběr, zda se zastřelit, nebo oběsit. V Británi snížila příspěvky a pak zavedla školné s tím, že stát na to nemá. Většina škol pak nastavi maximální hranici. Nemělo by být školné spíš financemi navíc? Slovák: To vám za ministerstvo školství vážně neumím slíbit. Ale asi budeme zajedno v tom, koalice měla říct, že nehodlá prostředky na vysoké školství snižovat. Jašurek: Ale my přece už víme, že se to stane. Sněmovna to schválila. V navrženém systému muset hodně studentů brát půjčky. Ty jim poskytnou banky a stát jim bude dotovat úroky. To spravedlivé? Slovák: O usnesení Sněmovny nevím a v druhém tvrzení vás musím opravit. Stát nebude dotova ale studentům, aby po dobu studia nemuseli platit úroky. A aby jim dluh nenarůstal. Systém jako každý hypoteční úvěr, pouze s jinými podmínkami splatnosti. Absolventi se pak podle s rozhodnou, za jakou dobu chtějí dluh splatit. Jašurek: To by snad bylo udržitelné, kdyby rostla ekonomika. Takhle mi to ale připomíná vě křišťálové koule. V návrhu navíc není vůbec řečeno, že školné půjde opravdu vysokým školám Slovák: To se tedy mýlíte. Vysoké školy dostanou kompletně celé školné jako svůj vlastní p podmínek. Stát primárně podporuje studenty tím, že jim garantuje a částečně financuje půjč charakter sociální podpory. Stát nemá kontrolovat finance VŠ Jašurek: Není to poprvé, co jsme svědky snahy ministerstva financí přímo kontrolovat finan – je to tedy opět záruka v rovině dohadů. Stát chce do roku 2015 snížit rozpočet vysokých Kam až hodlá zajít? Slovák: Mně by se to samozřejmě také nelíbilo a věřím, že to tak nakonec nedopadne. Že bud se tomu postavit. Z hlediska struktury reformy mi otázka školného nepřijde tolik podstatná pojďme ještě k akademickým svobodám. Proč je potřeba zvýšit pravomoci správních rad na úko senátů? Slovák: To neříkáte přesně. Jde o to lépe vyvážit pravomoci mezi třemi pilíři: rektorem, a senátem a správní radou. Reforma omezuje roliministerstva ve spoustě oblastí, zvyšuje se a proto to musíme trochu vyvážit posílením veřejné kontroly. Správní rada bude jen zrcadlem vedení škol. Politizace se obáváte zbytečně. Rada jako zájmová skupina? Jašurek: To si právě nemyslím. Nelíbí se mi vize, že správní radu obsadí zástupci byznysu politiky. Pak se vytvářejí různé zájmové skupiny, neprůhledné prostředí. Slovák: Věřím, že to bude jinak. Měla by tam být převaha lidí, kteří mají za sebou pedagog kariéru. V tom jsme se inspirovali rakouským zákonem. Tam správní rady samy neurčují strat školy, ale zabezpečují určitý vhled veřejnosti. Jašurek: Ale riziko podlehnutí různým tlakům tam bude vždycky. Slovák: To připouštím. Na druhé straně vysoké školy mají obrovskou váhu, která by to měla mých zkušeností i v akademických senátech ubylo lidí, kteří tam jsou z osobního přesvědčen něco zlepšit. Já bych zkrátka ve škole rád viděl jak jakousi radu moudrých a respektovanýc zastupitelský orgán. Jašurek: Co je vlastně na dnešním systému tak špatné? Absolventi vysokých škol si vedou do zaměstnání a školy dělají úspěšně vědu. Teď hrozí snižování peněz a zadlužování studentů. Slovák: V tom s vámi nesouhlasím. Já si naopak myslím, že stávající systém je beze změn od pokračující degradaci.