Testovací web


  Rychlé vyhledávání


       Poznámka Jana Macháčka

Poznámka Jana Macháčka

24.1.2012 18:10    ČRo 1 - Radiožurnál    Zpráva    

Jan BUMBA, moderátor


--------------------


Svůj pohled na spory některých zástupců vysokých škol s ministrem školství přidává v poznámce Ozvěn dne komentátor Respektu Jan Macháček.


Jan MACHÁČEK, komentátor Respektu


--------------------


Studentské a akademické protesty proti školské reformě mě naplňují smíšenými pocity. Tedy doslova smíšenými pocity, protože slovo smíšený pocit je takový eufemismus pro špatný pocit či dojem. Za prvé jsem upřímně rád, že studenti a mladí lidé jsou aktivní, že chtějí být slyšet, že mají názor, že se nechtějí nechat odbýt. To je vždycky lepší a z hlediska společenského zdraví prospěšnější než studentstvo nečetné a mdlé, na kterém se dají třísky štípat. Za druhé se nedivím, že jsou studenti proti ministru školství Dobešovi, který se jeví jako opravdu dosti popletený ministr, bylo by lepší, kdyby reformu školství předkládal někdo důvěryhodnější. Taktéž je jistě dobré, že studenti poukazují na to, že se na vysokých školách a ministerstvu špatně hospodaří, plýtvá, či snad možná leccos tuneluje, i když by bylo asi lepší, aby pokud možno přišli s konkrétními příklady a vůbec třeba založili nejrůznější iniciativy, které to budou sledovat. To, co ale v tomto ohledu platí, co platí pro studenty, neplatí už pro akademiky. Ty podezírám, že budou vždy proti jakékoliv změně a budou chtít zachovat status quo. Na druhé straně se mi nelíbí, že se student bouří, pokud se nemýlím především proti školnému. Nepůjdeme teď do detailů, i když si myslím, že původní návrh předložený NERV byl lepší. Obávám se totiž, že by studenti byli vždy proti školnému. Je přitom divné, že školné tolik vadí současným studentům, kterých se vůbec nebude týkat. Když už má někdo jakýsi pomyslný nárok na to, aby se mu školné nelíbilo, pak jsou tu studenti budoucí, případně jejich rodiče. Za druhé je školné či finanční participace na studiu, tak jak je navržena skromná, zdá se proto, že studentům jde o princip, školné jim prostě vadí jako takové. Na školném, které má být doprovázeno státem podporovanou možností si na studium půjčit a výhodně rozložit kalendář splátek, není nic nesociálního. Školné neexistuje proto, aby si studium dětí mohli dovolit pouze rodiny, které na to mají, ale právě proto, aby si ho mohli dovolit i ti, jejichž rodiny se nachází v obtížné sociální situaci. Je doložen a pochopitelně se to netýká pouze České republiky, že ti, kteří dokončí vysokoškolské vzdělání, dosáhnou v životě na daleko vyšší příjmy než ti, kteří mají vzdělání základní či nízké. Proč by jejich vysoké příjmy v budoucnu mělo sponzorovat dělnictvo, které si o takových příjmech bude muset nechat jenom snít? Další věc je, že současný systém negarantuje takzvanou dostupnost, což je opak vaší sociální, dříve by se asi řeklo třídní předurčenosti. Na vysoké školy se dostávají zpravidla jen děti vysokoškoláků. Školné přináší naději, že se systém více otevře všem.




Jan BUMBA, moderátor


--------------------


Poznamenává Jan Macháček z Respektu.






Tento dokument ..    

Kontaktní osoba
pro tento dokument:


 

 

Tento dokument
ke stažení:


     ve formátu PDF
     ve formátu TXT

 

Poslední změna:

29.06 2014 05:18

 


         
 

Pro zájemce o studium pořádá UK v týdnu od 13. do 17. února Informační týden. Webové stránky usnadní zájemcům orientaci v nabídce studia i podmínkách přijímacího řízení.

 

Komentáře a dotazy zasílejte z kontaktního formuláře, Poslední aktualizace : 4.07 2024 11:35 , © Univerzita Karlova v Praze