Poznámka Jana Macháčka ****************************************************************************************** * Poznámka Jana Macháčka ****************************************************************************************** 24.1.2012 18:10    ČRo 1 - Radiožurnál    Zpráva     Jan BUMBA, moderátor -------------------- Svůj pohled na spory některých zástupců vysokých škol s ministrem školství přidává v pozná komentátor Respektu Jan Macháček. Jan MACHÁČEK, komentátor Respektu -------------------- Studentské a akademické protesty proti školské reformě mě naplňují smíšenými pocity. Tedy pocity, protože slovo smíšený pocit je takový eufemismus pro špatný pocit či dojem. Za prv rád, že studenti a mladí lidé jsou aktivní, že chtějí být slyšet, že mají názor, že se nec odbýt. To je vždycky lepší a z hlediska společenského zdraví prospěšnější než studentstvo na kterém se dají třísky štípat. Za druhé se nedivím, že jsou studenti proti ministru škol který se jeví jako opravdu dosti popletený ministr, bylo by lepší, kdyby reformu školství někdo důvěryhodnější. Taktéž je jistě dobré, že studenti poukazují na to, že se na vysokýc a ministerstvu špatně hospodaří, plýtvá, či snad možná leccos tuneluje, i když by bylo asi pokud možno přišli s konkrétními příklady a vůbec třeba založili nejrůznější iniciativy, k sledovat. To, co ale v tomto ohledu platí, co platí pro studenty, neplatí už pro akademiky že budou vždy proti jakékoliv změně a budou chtít zachovat status quo. Na druhé straně se se student bouří, pokud se nemýlím především proti školnému. Nepůjdeme teď do detailů, i k že původní návrh předložený NERV byl lepší. Obávám se totiž, že by studenti byli vždy prot přitom divné, že školné tolik vadí současným studentům, kterých se vůbec nebude týkat. Kdy jakýsi pomyslný nárok na to, aby se mu školné nelíbilo, pak jsou tu studenti budoucí, příp rodiče. Za druhé je školné či finanční participace na studiu, tak jak je navržena skromná, že studentům jde o princip, školné jim prostě vadí jako takové. Na školném, které má být d podporovanou možností si na studium půjčit a výhodně rozložit kalendář splátek, není nic n Školné neexistuje proto, aby si studium dětí mohli dovolit pouze rodiny, které na to mají, proto, aby si ho mohli dovolit i ti, jejichž rodiny se nachází v obtížné sociální situaci. pochopitelně se to netýká pouze České republiky, že ti, kteří dokončí vysokoškolské vzdělá životě na daleko vyšší příjmy než ti, kteří mají vzdělání základní či nízké. Proč by jejic v budoucnu mělo sponzorovat dělnictvo, které si o takových příjmech bude muset nechat jeno je, že současný systém negarantuje takzvanou dostupnost, což je opak vaší sociální, dříve třídní předurčenosti. Na vysoké školy se dostávají zpravidla jen děti vysokoškoláků. Školn že se systém více otevře všem. Jan BUMBA, moderátor -------------------- Poznamenává Jan Macháček z Respektu.