Ach, ti kritici ****************************************************************************************** * Ach, ti kritici ****************************************************************************************** 7.2.2012    Lidové noviny    Strana 18    Akademie, autor: Radka Kvačková        ŠKOLA Radky Kvačkové Rozhovor s novým předsedou Rady vysokých škol Jakubem Fischerem, který jsme přinesli v min tak trochu překvapil. Jeden z hlavních kritiků připravovaných zákonů o vysokých školách mě všeobecné odpovědi ve stylu „nám se nelíbí způsob komunikace ministerstva školství“, ale k konkrétní otázky, ukázalo se, že kritizované návrhy vlastně nezná. Například na školném mu jak říká, školy dostanou, až když student absolvuje, tedy se zpožděním. V návrhu je přitom školy dostanou peníze ihned, ať už od studentů, nebo od bank, kde si student může na školn             S kritiky čehokoli to bývá většinou stejné: křičí, ale když mají mluvit konkré překvapením zjistíte, že z výhrad nakonec moc nezbylo. Ostatně předseda Rady vysokých škol že to, co zaznívá jako protest proti reformě vysokoškolského vzdělávání, není názorem všec roztomile k tomu dodává, že i v radě „je řada myslících lidí“. Firma Scio má před ministerstvem školství určitý náskok. Žáky testuje už léta, aspoň ty, k zaplatí, a tak má jakýs takýs přehled, co umějí, v čem se zlepšují a v čem naopak zhoršují lety 2005 a 2011 podle jejích analýz ukázalo, že dolů jde zejména matematika včetně obyčej čeština. Naopak v angličtině se žáci zlepšují.             Co je ale důležité: díky tomu, že Scio dává dětem vyplnit i speciální dotazník že víc než třem čtvrtinám žáků se ve škole líbí. To je ovšem mimořádně důležité zjištění. než výsledky testů z matematiky či českého jazyka. TOP 09 se zjevně chce zalíbit demonstrujícím studentům. Předsedkyně školského výboru sněmo (TOP 09) jim řekla, že její strana nechce dopustit zasahování do samosprávy vysokých škol možné rychle zavést školné“.             Možná by se jí měl někdo zeptat, jak se něco tak necitlivého octlo v programov vlády, jejíž je topka součástí. Nejen u nás, ale i v Británii mají školy problémy s azbestem. Ten je údajně přítomen dokon čtvrtinách britských státních škol. Azbest se v Británii široce používal ve stavebnictví o poloviny osmdesátých let. Tamní poslanci mluví o národním skandálu. Pololetní vysvědčení už je minulostí, ale debata o tom, jestli jsou lepší známky, nebo slo neutichá. Zřejmě proto se nám do Akademie ozvala jedna učitelka z druhého stupně základní jak říká, aby slovní hodnocení někdo nenařídil jako povinnost. „Já učím v jednom roce 270 těch, které mám jen dvě hodiny týdně, ani neznám jménem,“ argumentovala. „Kdybych měla kaž o tom, v čem je dobrý a v čem by měl přidat, musela bych se zbláznit.“             Domnívala jsem se, že to s těmi litaniemi přehání, ale redakční kolegyně, její slovním hodnocením přinesl, tvrdí, že mělo plné čtyři strany. A to kluk chodí teprve do pá Zajímavé na tom je, že když se ho matka ptala, jestli to celé četl, odbyl otázku s tím, že neměla přeceňovat.