Mají vysokoškolští studenti platit za studium?
2.2.2012 Brněnský deník Strana 10 U nás doma,autor: Lubor Vítek Nejsem zastáncem ani odpůrcem školného. Myslím, že rozumným řešením by bylo zavedení relativně vysokého zápisného. Vysokoškolští studenti vyšli v Brně do ulic, aby protestovali proti návrhu zákona o vysokých školách. Proto se nabízí řada úvah. Naplňuje vysokoškolské vzdělání pouze touhu studentů získat vysokoškolský titul a poté díky studiu nepřiměřeně vysoký plat? Neměli by si tedy studium sami platit? Nebo je tento názor pouze výsledkem primitivního pohledu na věc? Je vzdělání, a vysokoškolské zvlášť, soukromou záležitostí studentů, nebo záležitostí celé společnosti, která se nachází na poměrně vysoké ekonomické a snad i sociální úrovni?Kdo z těch, kteří považují studium za soukromý luxus skupiny vyvolených, je ochoten nechat si odstranit slepé střevo raději šamanem z pralesa nebo dle návodu z internetu než vystudovaným lékařem? Kdo chce jíst jen hrách a kroupy a obranu státu založit na použití vozové hradby? Odpověď je jednoznačná: Nikdo. Proces vzdělání od základního po vysokoškolské a postgraduální je v současnosti ekonomickou nutností, a tudíž i společenskou potřebou. Daně na školství Proto nechci, aby část mých daní šla na stavbu fotbalového stadionu pro profesionály nebo na ohňostroj na Brněnské přehradě či na Špilberku. Ale budu rád, půjdeli velká část mnou placených daní na školství. Nejsem zastáncem ani odpůrcem školného. Myslím však, že rozumným řešením by bylo zavedení relativně vysokého zápisného, které by bylo z větší části studentům, kteří plní své povinnosti, diferencovaně vráceno. Tento způsob by byl rozhodně motivační a odradil by od studia ty, kteří sami dobře vědí, že jejich studijní předpoklady jsou chabé. Univerzitní vzdělání je finančně velmi náročné jak pro školu, tak pro studenty. Výdaje na pětileté studium v současné době představují částku značně převyšující jeden milion korun. Vezměme v úvahu například absenci platu, jízdné, ubytování, stravu, učebnice a další výdaje. Proto další finanční zatěžování studentů zvláště z ekonomicky slabších rodin považuji za scestné a škodlivé jak materiálně, tak především morálně. |
|