Mají vysokoškolští studenti platit za studium? ****************************************************************************************** * Mají vysokoškolští studenti platit za studium? ****************************************************************************************** 2.2.2012    Brněnský deník    Strana 10    U nás doma,autor:  Lubor Vítek        Nejsem zastáncem ani odpůrcem školného. Myslím, že rozumným řešením by bylo zavedení relat zápisného. Vysokoškolští studenti vyšli v Brně do ulic, aby protestovali proti návrhu zákona o vysoký se nabízí řada úvah.             Naplňuje vysokoškolské vzdělání pouze touhu studentů získat vysokoškolský titu studiu nepřiměřeně vysoký plat? Neměli by si tedy studium sami platit? Nebo je tento názor primitivního pohledu na věc? Je vzdělání, a vysokoškolské zvlášť, soukromou záležitostí st záležitostí celé společnosti, která se nachází na poměrně vysoké ekonomické a snad i sociá Kdo z těch, kteří považují studium za soukromý luxus skupiny vyvolených, je ochoten nechat slepé střevo raději šamanem z pralesa nebo dle návodu z internetu než vystudovaným lékařem jen hrách a kroupy a obranu státu založit na použití vozové hradby? Odpověď je jednoznačná vzdělání od základního po vysokoškolské a postgraduální je v současnosti ekonomickou nutno společenskou potřebou. Daně na školství Proto nechci, aby část mých daní šla na stavbu fotbalového stadionu pro profesionály nebo Brněnské přehradě či na Špilberku. Ale budu rád, půjdeli velká část mnou placených daní na zastáncem ani odpůrcem školného. Myslím však, že rozumným řešením by bylo zavedení relativ zápisného, které by bylo z větší části studentům, kteří plní své povinnosti, diferencovaně způsob by byl rozhodně motivační a odradil by od studia ty, kteří sami dobře vědí, že jeji předpoklady jsou chabé.             Univerzitní vzdělání je finančně velmi náročné jak pro školu, tak pro studenty pětileté studium v současné době představují částku značně převyšující jeden milion korun. například absenci platu, jízdné, ubytování, stravu, učebnice a další výdaje.             Proto další finanční zatěžování studentů zvláště z ekonomicky slabších rodin p scestné a škodlivé jak materiálně, tak především morálně.