Školství mají mnohde horší ****************************************************************************************** * Školství mají mnohde horší ****************************************************************************************** 1.2.2012    Mladá fronta DNES    Strana 12    Publicistika, autor:  Barbora Tachecí        Od začátku roku už ministru Dobešovi neradí. Plně ho vytěžuje vlastních sedm set studentů soukromého gymnázia PORG, jehož je ředitelem. Václav Klaus mladší. * Jak byste poradil ministru Dobešovi zacházet s rozezlenou akademickou obcí?             Těžké, no. Akademický svět je mocný a disponuje stovkami kvazistudentů, kteří vyrazit do ulic kvůli lecčemus. Dřív tu bylo deset procent vysokoškoláků a teď je to pades a školy chtějí mít absolutní akademické svobody, tak to nejde dohromady. Buď jsou nezávisl vlastní příjmy, nebo je platí daňový poplatník, třeba my dva, kteří hlasujeme ve volbách a ministr školství, který to může někam posunout. * Zmínil jste kvazistudenty, kterých tu jistě máme dost. Ale taky studenty skutečné a kval kvalitní akademiky...             ... bezpochyby. * ... a i ti se bouří. Myslíte, že neumějí tyto jednoduché počty? Nebo to tak jednoduché n             Nechci měřit, kdo se bouří a nebouří. Viděl jsem akorát tu jejich tiskovku, kt maoisticky. Nemyslím, že takový je názor sta procent lidí z akademického světa. Jsou to ti a mají obsazeny posty v senátech. * V čele veřejných vysokých škol by podle ministra měla zasedat rada jmenovaná vládou. Čás rady nominovat sám ministr. Pohled na mediální rady, kam dosazují členy výhradně politici, drtivé většině nedohlíží na žádnou kvalitu.             A když se podíváme tady na správní radu MAFRA, je efektivní... * MAFRA je soukromý podnik a její správní rada nepodléhá rozhodnutí politiků.             Já vím, že ne. Jenomže jste zmínila tu kvalitu, tak jestli máte pocit, že zrov * Tady ať si to zhodnotí akcionáři, to je jejich věc, nedávám do toho ani korunu. Kdyby do orgánu veřejných vysokých škol přišli lidé jmenovaní vládou a částečně vybíraní politikem, rizikové?             Věci veřejné jsem nevolil, ale získaly hlasy voličů a jsou ve vládě. A je lepš volený zástupce, než když si to ten akademik dělá sám. Daleko horší jsou ty rady, které si sebe, ty partičky kamarádů. Třeba jako je akreditační komise a takové ty rady, které jsou nezávislé, ale rozhodují o veřejných penězích. To je vždycky ještě větší zlo. * Po teoretické stránce s vámi souhlasím, ale...             Že tam může posléze být ještě větší pitomec, než je dneska, to se samozřejmě s obecně je to spíš tak, jak říkám. * Zástupce státu tam, kde se rozdělují veřejné peníze, zní dobře - jen ta praxe nás poučil skřípe.             Jste-li demokrat, a ne fašista, tak jednou začas jdete k volbám a tím svůj hla ty, kteří jsou zvoleni. Nic lepšího, kdo by tyto věci rozhodoval, tady není. Pokud nechcem radu vědců nebo ajatolláhů. * Myslíte si, že akademická obec má šanci si vylobbovat nějaké změny?             Samozřejmě! Na vysoké školy zatím nikdo nesáhl, a když se sejde sdružení rekto ministr byl zatím proti nim jen komická figurka. Síla rektorů je totální. Ti ten systém ří nechtějí žádnou změnu, protože jim to vyhovuje. * Řekl jste, že současný ministr školství je oproti předchozím silně nadprůměrný. Co uniká takový dojem nemají?             Uniká jim to, že ministr školství je politická funkce, a že když jsme měli min politického zázemí, jejich činnost se soustředila na to, že jeli na olympiádu a 1. září se u nějaké školy. Když pominu pana Lišku, je pan Dobeš po dlouhé době politický ministr, kte sílu. * A myslíte, že jeho kroky by stále ve vašich očích vypadaly tak dobře, kdybyste ho nesrov předchůdci?             No, myslím, že zrušení řady centrálních úřadů a posun toho paradigmatu, že ve a má se to občas přezkoušet, je pozitivní jev. Taky ta největší kritika nejde od ředitelů lidí, kteří byli odstaveni z různých komisí - a na ministerstvu jich byly mraky. * Nezdají se vám některé ministrovy kroky chaotické?             Je to určitě člověk, který se rozhoduje rychle a sám, což mi bylo sympatické - těch strejců, co se zaštiťovali sedmnácti komisemi a radami. * Rychlost je sympatická, ale ještě to neznamená, že má nějakou jasnou koncepci. U vysokýc nevím, jestli ministr chce jít dosavadní cestou obrovského množství nekvalitních škol a st snížit jejich počet a vypouštět jen skutečně kvalitní absolventy.             Nevím, věnoval jsem se regionálním školám, měl jsem desetinový úvazek a o tom nevím. * Co se zlepšilo ve středním školství a ve vaší škole nástupem státních maturit?             (uchechtnutí) Pro naši školu byl dobrý ten výsledek, když jsme byli první. No. koncepci státních maturit vždycky kritizoval. Státní maturity prosadila do zákona před mno ministryně Buzková za pomoci hlasu opilého přeběhlíka Kota a teprve za ministra Dobeše se zprovoznit. * Ale je přece na ministrovi, co bude prosazovat - bez ohledu na to, co prosadili jeho pře             Jo, ale zase ať jste kdokoliv, ten zákon je tam napsaný a přes něj moc jít nej my se snažíme ten zákon změnit, ale to trvá. * Ptala jsem se, co se ve středním školství zákonem zlepšilo.             Tak školy byly na prvních stránkách novin, což se běžně neděje. Zadruhé se uká část dětí nenapsala ani ten primitivní základní test, což by mělo být téma. Že se špatné š systému vyřadit, že sto miliard z našich daní vytváří v těchto školách něco šíleného. * Mají někde v Evropě vyřešeno školství tak, jak by se vám to líbilo?             Spíš mají v řadě zemí horší. Třeba Francie: doživotní jistotu pro učitele, a k postupujete z islámských předměstí někam do centra. * Co vlastně ukážou celostátní testy žáků pátých a devátých tříd? Jde spíš o informace o k nebo o schopnostech žáků?             Obojí. Já dělám takové testy na PORG, někdy tomu říkají malá maturita. Když jd jedné třídě dolů, hledáme, kde je slabé místo, a snažíme se to změnit. Tak by měla fungova * A mají výsledky testů na základních školách limitovat děti ve vstupu na střední školy?             Samy základní školy rozhodly, že děti, které by nenapsaly ani to minimum, třeb násobilku, tak nemají jít na víceleté gymnázium. Nebyl to můj grandiózní plán, ale to, že maturitu, nemá jít na vysokou školu, a kdo neumí malou násobilku, nemá jít na gymnázium, t * Oba však víme, že výsledky takového páťáka lehce zhorší kantor, se kterým si nesedí.             Ale mluvíme o absolutním minimu znalostí, které by mělo dítě mít. A test by se Tak jako když se nenaučíte značky, nedostanete řidičák. * Proč vypadla idea, že by testy mohly sloužit i k porovnávání jednotlivých škol?             Nevím, ale není to šťastná idea. I když teď jsem mluvil s panem ředitelem Průš dobré děčínské školy, která má -jak bych to řekl korektně - vzrůstající počet problematick pak samozřejmě nesmysl porovnávat takovou školu s pražskou školou na Ořechovce, protože i učitelé byli třikrát lepší, moc toho nezmohou. * Často je vám předhazováno, že PORG je elitní škola, jako by to byl důvod k výčitce. Není             Tak to má dvě dimenze. Předně Češi to mají trochu v sobě, stydět se, když jsou jde o PORG, tak to je pouhé nepřátelské hodnocení. Nemohou řvát, že jsme pitomá škola, tak elitní pro horní patra. A to nás strašně ekonomicky poškozuje a nevíme, jak se proti tomu * Pro jaké studenty tedy PORG je?             Pro studenty, v jejichž rodinách stojí vzdělání vysoko v žebříčku hodnot a kte nadprůměrní v přijímacích testech. Jsme stoprocentně otevřeni každému dobrému studentovi, testech první, druhý, třetí, čtvrtý. Takoví dostanou v případě potřeby stipendium všichni. administrativně náročné... než stipendium dáme, dívá se třeba naše pracovnice na Googlu, k kolem baráku mají. * To je fór, nebo fakt?             To je fakt. Lidé se snaží zneužívat vše možné a stává se, že když si vyjedeme nemovitostí, nějak nesedí s tím, co nám ti rodiče píší. Ale je toho čím dál méně. Na stipe kolem patnácti procent studentů. * Něco vtipného na závěr. Vzal byste si pod sebe člověka, který byl lídrem kandidátky Děln             (pauza) Vím, kam míříte, a proto nebudu vtipný. Možná někteří naši starší učit ale mne zajímají výsledky a nejsem kádrovák. *** Václav Klaus mladší Václav Klaus mladší (narozen v roce 1969) vystudoval Přírodovědeckou fakultu Univerzity Ka matematika a geografie. Má tři děti. Jeho otcem je prezident Václav Klaus. Velmi záhy po d se Václav Klaus mladší stal ředitelem vůbec prvního soukromého gymnázia v republice, takzv osmadvaceti letech se tak stal nejmladším ředitelem ve své době. V poslední době byl souča ministra školství Josefa Dobeše. Funkci ale složil. PŘÍMO K VĚCI s Barborou Tachecí Jejíma očima Seděl sám na pohovce ve studiu, nohu přes nohu, soustředěně četl časopis a vy v okamžiku, kdy mne zahlédl. „Váš otec by si určitě při četbě podtrhával nebo by si dělal bločku,“ konstatovala jsem první rozdíl. Je mu šumák, že ho lidé neustále s otcem porovnáv dvacet, když tátu vezl ve své škodovce na Úřad vlády, a zažil za tu řadu let mnohé. „Nějak trápit tím, co si myslí lidi. To už bych se dávno oběsil,“ říká způsobem, že o jeho slovec Ujišťuji ho, že kdyby z rozhovoru něco vtipného vylezlo, byla bych ráda. „I když se vaše r mnoha věcmi, ale vtip mezi nimi bohužel nebyl,“ dodávám odvážně. „Zvláštní. Já jsem přitom pravil s pokerovým výrazem v obličeji. Zase jsem se smála sama.