Hollandová ****************************************************************************************** * Hollandová ****************************************************************************************** 3.2.2012    Hospodářské noviny, Strana 12,   Kultura,   Jindřiška Bláhová, autor: Film Češi mohli o Palachovi natočit už dávno, kdyby chtěli, říká režisérka Tak dlouho váhali čeští filmaři s hraným filmem o osudu Jana Palacha, až ho natočí polská by se dala s trochou nadsázky shrnout situace kolem snímku o jednom ze symbolů českých děj březnu natáčet podle scénáře studenta FAMU Štěpána Hulíka přední polská režisérka Agnieszk             „Nemám mindrák z toho, že bych se pouštěla do kultury cizí země,“ říká Holland filmaři měli přes dvacet let, aby film udělali, asi k tomu neměli chuť,“ dodává. Pro Holla aktuálně v Česku film připravuje, navíc česká kultura není zase tak cizí. V době, kdy se P studovala na pražské FAMU. Anatomie normalizace Detaily o trojdílném snímku Hořící keř v produkci HBO a mladé společn tvůrci tají. Ví se zatím jen to, že Palachův příběh bude odvyprávěn ve třech sedmdesátimin epizodách, které budou sledovat časové období jednoho roku 69–70 s epilogem palachiády v r Jedním z míst, kde se bude natáčet, je nevyhnutelně Filozofická fakulta Univerzity Karlovy Palachův příběh není možné vyprávět jednoduše chronologicky jako klasickou biografii, tako mě mine to podstatné,“ prozrazuje trochu o dramaturgii přístupu k tématu Štěpán Hulík. „Je anatomie normalizace,“ dodává Hollandová, která normalizaci v Česku sama zažila.             „Cítila jsem se povolaná, protože jsem žila v šedesátých letech v Praze. Znala přímé účastníky. Když se Palach upálil, tak jsem sice byla v Polsku, ale události se mě ve vysvětluje režisérka, proč neváhala přijmout nabídku film natočit. Navíc ji prý zajímalo, a jeho dobu dívá generace mladší, která ji nezažila. Do Česka se mohla vrátit až po Palach protože jí Poláci nedali výjezdní doložku. Ještě více režisérku zasáhlo a ovlivnilo její n když se upálil Jan Zajíc. „To už jsem v Praze byla a velmi rychle mi došlo,že už to nikoho to pro mě naprostá deziluze,“popisuje. O tom, že je režisérce téma Palach blízké,svědčí i stát se patronkou webu janpalach.com, který letos vrámci vzpomínkových akcí spustila stude             Na nabídku projekt realizovat prý kývla okamžitě po přečtení první verze scéná zaslal po dohodě s HBO scenárista Štěpán Hulík. „Setkali jsme se tehdy s paní Hollandovou Waršavě a scénář se jí líbil. Jen si vyhradila právo rozhodnout se definitivně, až uvidí r ke třem dílům. Naštěstí se jí líbily i ty,“ upřesňuje Hulík. Česká televize neměla zájem Scénář k filmu vznikal čtyři roky. Nejprve měl podobu celoveče který Hulík napsal jako bakalářskou práci na FAMU podvedením Petra Jarchovského. Scénáři p i dramaturgyně Marcela Pittermanová. Sám Jarchovský ostatně společně s Janem Hřebejkem úda „kroužili“, ale nevěděli, jak téma uchopit. Hulík nabídl námět České televizi, odkud se mu společně s Nutprodukcí nabídli projekt HBO,na jejíž návrh pak Hulík scénář přepracoval do             Čtené zkoušky s herci začnou 16. února. Podrobnosti o projektu zveřejní tvůrci filmu 21. února, těsně před odletem Agnieszky Hollandové do Los Angeles na předávání Oscar V temnotách o životě Leopolda Sohy, který se za druhé světové války snažil zachránit Židy nominován v kategorii nejlepší neanglicky mluvený film. Pro Hollandovou je to už třetí nom začne 1.března. V té době už by tak mohl být film o Palachovi spojen s držitelkou Oscara.