Studenti jsou jako Dobeš, a naopak ****************************************************************************************** * Studenti jsou jako Dobeš, a naopak ****************************************************************************************** 28.2.2012    Mladá fronta DNES    Strana 8    Názory, Martin Komárek        Přešlap Martina Komárka komentátora MF DNES Dobeš, který chce ustoupit od školného, se chová stejně nerozumně jako protestující studen chovají iracionálně jako Dobeš. Nejprve však ke studentům.             Je to jen anekdota, ale vyjadřuje podstatu věci: studentky DAMU se domlouvají Týdne neklidu. Jde o to, co si vezmou na sebe a kam vyrazí. Když se jedna zeptá, proti čem protestuje, všechny ostatní ji umlčí: „O to přece nejde, jde o to, abychom byly vidět.“             Když kverulantka namítne, že ještě více by byly vidět, kdyby demonstrovaly na kolegyně ji nechápou. Zato je přijat návrh, aby si Týden neklidu odložily na květen, kdy b budou si moci vzít krátké sukně.             Naši neklidní studenti o tom, k čemu směřuje vysokoškolská reforma, většinou t vůbec nic. Školné jim připadá nespravedlivé, protože studium má být zkrátka zadarmo. A Dob nesympatický. Ti informovanější ještě řeknou, že zkorumpovaná vláda chce dosadit do školsk podržtašky a zkrachovalé politiky. A v neposlední řadě protestují i proto, že se jim prote             Předpokládám, že student, který to dočetl až sem, si myslí, že autor je stvůra na Dobešově výplatní pásce poté, co musel odejít Bátora. Není tomu tak. Autor si myslí, že dávno a způsob jeho vyjednávání s akademickými lidmi je dobešovský, to jest více než nešťa             Korunu mu nyní ministr nasadil tím, že od školného chce odstoupit. Odstoupit b sám. Školné je součástí vládního prohlášení a je to jeden ze zcela nesporných bodů reformy ministr protestujícím nabízí, je ponižující. Naši neklidní se zlobí nad údajným zbytečným údajným oklešťováním akademických svobod. Přistoupíme-li na tuto rétoriku, nabízí Dobeš vl si necháte okleštit svobody, vám zaplatíme.“             Opusťme vroucí kotlík emocí a iracionality, který přihřívají jak studenti, tak podívejme se na fakta.             Zkusme se zeptat v klidu třeba jedné ze studentek DAMU: „Potřebují naše vysoké Potřebují kvalitnější výuku?“ Odpověď by samozřejmě byla ano. Na otázku, jak dostat do školství více peněz a jak zkvalitnit měkké normy, abychom byli sr civilizovanými zeměmi, už může být odpovědí víc. Podle různých odhadů utíká díky korupci z rozpočtu několik desítek miliard. „Kdyby si udělali politici pořádek, mohly by být naše un nejbohatší na světě.“ Jistě, ale tak se dá odpovědět na požadavky důchodců, stavitelů dálnic, policistů... Ale t tom, že školné je spravedlivé, motivující, pomůže školám a studenty, pokud budou dobře pro nijak zvlášť nezatíží. Stejně tak je pravda, že většina našich vysokých škol nemá evropskou a světovou úroveň a z schopny se na ni samy dostat. Stejně tak je pravda, že grantové komise jsou spolky, jejich vzájemně přihrávají peníze. Přirovnat je k provázání politiky a byznysu není vůbec přehnan shodneme na tom, že máme příliš mnoho psychologů, sociologů a podobně, ale málo inženýrů. naše exaktní věda ve srovnání s Evropou za moc nestojí.             Rozumný profesor, děkan, rektor či student, kterému jde o něco jiného než o vl přece musí uznat. A neměl by hledět na to, že reformu prosazuje nešika Dobeš. Není to Dobe to reforma vysokých škol, o které se jedná léta a kterou chce středopravá vláda dokončit. jsou sporné, některé jsou zcela jasně k lepšímu. Nic však není k protestování, jen k jedná někým jiným než s Dobešem.