Proč je matfyz super ****************************************************************************************** * Proč je matfyz super ****************************************************************************************** 22. 2. 2012, Česká pozice, 12:11, autor: Martin Rychlík Matematicko-fyzikální fakulta UK dlouhodobě exceluje ve výzkumu. Čím to? Kvartet odpovědí Zdeněk Němeček. O co nejpřesnější, ničím nezkreslené hodnocení vědeckého výkonu se v Česku vedou pře již d Otázkou je, jak například porovnat excelentní matematické rovnice třeba s desetiletou anal variant a výpůjček nějaké lidové písně ve slovanském regionu, kdybychom měli uvést dva ext na kterých se český výzkum pohybuje. Hodnocení závisí nejen na povaze věd, počtu impaktova nebo monografií, ale i jednotlivých institucích – rozhoduje jejich velikost? Má se srovnáv nejlepších vědců nebo se mají body z registrů přepočítávat na „člověkobody“ dle počtu vědc Institucí, která v Česku dlouhodobě boduje ve vědě a svým způsobem „táhne“ výzkumný výkon Karlovy, je její Matematicko-fyzikální fakulta (MFF UK). V minianalýze, kterou si nechala Rada pro výzkum, vývoj a inovace (RVVI), se ukázalo, že „matfyz“ dominuje v posledních pět nezáleží na užité metodice. V žebříčku Hospodářských novin MFF UK s drtivým náskokem zvítě informatika a v analýze Střediska vzdělávací politiky UK, který představily Lidové noviny, vykázal nejvyšší hodnocení pěti hvězdiček ve své funkci studijní, mezinárodní i výzkumné. je vskutku výjimečnou školou. Matfyz českému výzkumu dominuje, a příliš ani nezáleží na užité metodiceVšechny žebříčky a třeba brát s rezervou; včetně toho vývojového grafu z RVVI. Jak přesně výkon a kvalitu měř na tyto otázky si láme hlavu mnoho lidí, mne nevyjímaje. Je třeba vzít v úvahu nejméně dva velikost hodnocené instituce a b) metodiku hodnocení,“ sdělil ČESKÉ POZICI děkan matematic fakulty profesor Zdeněk Němeček. Výkon není dán pouze velikostí „Hodnocení RVVI je založeno na absolutních číslech a větší instituce snadněji získá více b které byly ve jmenovaném ,žebříčku´, jsou ale velikostí srovnatelné. A k metodice: Ve věde panuje shoda, že používaná metodika je celkem objektivní pro hodnocení přírodovědných obor místech jsou přírodovědné instituce a z tohoto hlediska by pro ně mělo být hodnocení vícem Nemá smysl porovnávat různé obory, protože žádné hodnocení neodpoví na nesmyslnou otázku, lepší chemik než vědec B historik,“ dodává věcně Němeček. Nicméně i v přírodních vědách matfyz získává „áčka“. Čím to? Děkan Němeček nabízí hned čtv by tomu měly přispět a nejspíše i přispívají: Vnitřní hodnocení výkonu – MFF UK dlouhodobě používá vnitřní systém hodnocení, který je ve blízký hodnocení RVVI. Tento systém motivoval vždy pracovníky fakulty publikovat ve světov časopisech. Aktivní doktorandi a učitelé – MFF UK má mezi svými studenty značný podíl doktorandů, kter vychovávat pro vědeckou práci v mezinárodních týmech. Podmínkou obhajoby jsou nejméně dvě impaktovaných časopisech, výjimkou není pět nebo více článků. Tyto práce samozřejmě nedoká napsat zcela sami a vlastně tak povzbuzují své učitele k intenzivnější práci. Velmi často s názorem, že doktorandi zvyšují svými publikacemi vědecký výkon instituce, ale to je prav zprostředkovaně. V naprosté většině případů by učitel článek, který publikuje se svým dokt za kratší dobu sám. Problém ale je, že by ho nenapsal, protože ho výuka, nejrůznější admin povinnosti, zasedání v různých grémiích apod. vyčerpají natolik, že by na vlastní vědeckou nepomyslel. Vědomí, že čeká student, který potřebuje poradit a pomoci, ho ale vyburcuje k které by se díky únavě a pokročilé hodině sám těžko přinutil. Kontakt s novinkami – Neustálý kontakt se zvídavými studenty, často se zkušenostmi ze zahr jejich učitelům polevit a musí své znalosti neustále udržovat na současné úrovni poznání v oblasti, než je jejich specializace. Průběžná příprava studentů – MFF UK k vědeckému výkonu přispívá, ale není dána automaticky studenty nejrůznějšími formami (korespondenční semináře, soustředění, letní školy) vychová školy a v poslední době jsme tyto aktivity rozšířili i na školy základní. Hodnocení vědeckého výkonu je vždy relativní a má svá omezeníTakové jsou nejdůležitější fa pomáhají dominanci vědecky „nejvýkonnější“ instituci v Česku. „Platí samozřejmě pro všechn vysokých škol, ale ne vždy tam panuje taková atmosféra, aby byly beze zbytku využity. Fyzi Akademie věd ČR je dobře znám svým úzkým napojením na MFF UK a další fakulty, takže lze př že vyjmenované faktory působí i tam,“ říká Němeček o druhém excelentním ústavu, který si v minianalýze dlouhodobě drží stříbrnou linii. MFF UK má přes 500 bakalářských, téměř 600 magisterských studentů a okolo 160 doktorandů. studentů pokračují v doktorandském studiu, kde je již vědecká práce a publikační činnost s uvedl proděkan pro vědu Jaroslav Pokorný. Hodnocení vědeckého výkonu je vždy relativní a má svá omezení. Děkan Zdeněk Němeček, který kosmické fyzice a fyzice plazmatu, doplňuje: „Musím ovšem podotknout, že můj vlastní obor Astronomickému ústavu AV nebo Ústavu fyziky atmosféry AV. To jsou špičkové ústavy Akademie značně menší, takže se na předních místech žebříčku, který pracuje s absolutními čísly, ne