U zkoušek nepotápím, vysvětluji souvislosti ****************************************************************************************** * U zkoušek nepotápím, vysvětluji souvislosti ****************************************************************************************** 22. 2. 2012, Hospodářské noviny, rubrika: Česko, strana 5, autor: Zuzana Keményová Místo elegantního saka a stohů knih má v kanceláři zablácené holínky, síťku na nabírání pl stropu sedí vycpaný tetřev. „Se studenty nejprve probíráme teorii a pak jdeme někam ven. V do lesů, kde zůstáváme i přes noc. Ukazujeme si na potocích či vegetaci, jak v přírodě kol jak v ní působí,“ vysvětluje Jakub Hruška z Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy. Roz ale i zapáleným myslivcem v jedné osobě, je součástí seriálu, v němž HN přibližují zajímav kantory. V únoru totiž končí lhůta na podání přihlášek na univerzity. Vyučujete biogeochemii - můžete ten obor stručně přiblížit? Řeší vztahy mezi živou přírodou, půdami a vodou - tedy prostředí, kde žije převážná většin Nejsem biolog, nezajímají mě druhy kytek a rostlin. Zkoumám, co se v prostředí děje s vápn fosforem nebo toxickými kovy a jak to zpětně ovlivňuje tu živou složku přírody. Moje hlavn účinek kyselých dešťů na lesy, půdy a vody. Když jsme v 90. letech významně odsířili, tak vzalo práci. Dnes se zabýváme koloběhem uhlíku nebo dusíkem, který je také velmi problemat skrytě. S posluchači chodíte do přírody, kde studujete přírodní jevy v praxi. Jak moc se jim takov Máte nějakou zpětnou vazbu? To byste se musela zeptat jich. Ale vzhledem k tomu, že je pak mám velmi často jako diplom zajímá. Mám ale jednu pedagogickou zkušenost, která mě potěšila. Když byla loni v létě blo Ptačím potoce, tak jsem na fotkách v médiích poznával studenty, které jsem učil. Ale nijak nevybízel. Sami si to přebrali a šli. Tak to jako odpůrce kácení stromů na Šumavě musíte mít radost. Nicméně jste přísný učitel? Nejsem. Když vidím, že student při zkoušce neumí, spíš se snažím to z něj vytáhnout, než a vyhazoval. Pokládám třeba nepřímé otázky¨a doufám,že na to přijde. Některým to pomůže,jiný aby se studenti šprtali něco, čemu stejně nerozumí, ale aby se naučili vidět souvislosti: používat stále víc a víc umělých hnojiv na polích, tak tím dramaticky poškodíme vody a půd přimět, aby si na věci udělali vlastní názor. Třeba minule jsme rozebírali řeckou krizi. T obrovský. Ale když něco přesáhne představivost lidí, tak o tom přestávají přemýšlet. Co je největší problém studentů? Neumějí psát. Mají třeba výborné odborné znalosti, ale dělá jim problém dát dohromady text diplomantku, která byla výborná v laborce, ale napsat diplomku, to byl tedy porod. Někomu někomu není. A ten, komu není, toho to na škole nikdo nenaučí. Kurzy psaní by rozhodně neb školách na škodu. Vidíte nějaké odezvy toho, co děláte a co učíte? Jak kdy, moc často ne. Například léta letoucí tvrdíme lesníkům, že nemají pěstovat smrkové Máme spoustu důkazů o tom, že samy o sobě jsou pro les škodlivé, navíc když se pěstují na dřív byly lesy smíšené. Smrky vyčerpávají půdy, zvyšují ukládání síry a omezují rozmanitos nebylo smrkových monokultur, nebyly by mimochodem ani kůrovcové kalamity. S tím chodíme na zemědělství i životního prostředí, ale tam se ošívají. Vždy nám řeknou, že smrk je prostě nejvýhodnější. I když já si myslím, že náklady, které dají do vypěstování smrku, už začína ten ekonomický užitek. Pozná se ve vašem soukromém životě, že jste ekolog? Třídíte třeba odpad? Třídím, i když si myslím, že ekologie se odbývá na jiné úrovni, než že setřídíte odpad, kt v obchodě, i když vám ho vůbec cpát nemuseli. Každou věc máte zabalenou v plastovém obalu, ještě překrývá další plast, a to vše si ještě odnášíte v igelitce. Třídění je však spíš ma ať to lidé dělají. Ale nemyslím si, že to spasí svět. A co spasí svět? Že se zamyslíme nad tím, co s planetou děláme. Třeba že přestaneme vyrábět zbytečné plasto Změnilo se nějak za posledních 20 let životní prostředí v České republice? Ne, je pořád stejné. Máme sice čistší vzduch a zřejmě i bezpečnější potraviny, ale zeměděl jsou pořád stejně intenzivní. Co se se týká stavu přírody, velký krok kupředu jsme rozhodn více chráněných území, to jistě. Ale spousta chráněných druhů zvířat a rostlin a vzácných pořád vzácná a spíš mizí. Máme přírodu, kterou člověk hodně změnil a mění ji stále dál. Proč máte v kanceláři obal od vzduchovky a vycpané tetřevy? Protože jsem vášnivý lovec. Jsem zapálený myslivec, lovím zvířata, chodím na hony a střílí bažanty. Dokonce jsem členem redakční rady časopisu Svět myslivosti. Na Českomoravské vyso rybník a často a rád chodím na ryby. Spousta lidí nad tím kroutí hlavou, ale já na tom nes divného. To, že je člověk lovec, přece neznamená, že nemá rád přírodu a že jí nerozumí. Ja zahrádkář, tak jiný zase loví.