Upoutávka na pořad Studio STOP ****************************************************************************************** * Upoutávka na pořad Studio STOP ****************************************************************************************** 16.2.2012, 18:10, Pořad: Názory a argumenty | Téma: Ostatní Lída RAKUŠANOVÁ, moderátorka -------------------- O stavu českého školství hovořili Jana Šmídová a Petr Holub s poslankyní za TOP 09 a vysok pedagožkou Annou Putnovou. Anna PUTNOVÁ, poslankyně /TOP 09/, vysokoškolská pedagožka -------------------- Oba věcné záměry zákonů, které se týkají jak vysoké školství, tak financování vysokých ško připravovány poměrně ve velkém chvatu. A bylo zřejmé, že jsou ve fázi, kde by potřebovaly a potřebovaly by ještě čas uzrát. A ten čas tomu dán nebyl. TOP 09, kterou zastupuji, šla že chce připravit reformu vysokého školství, která by umožnila vyšší konkurenceschopnost, vzdělání a vyšší motivaci studentů. Myslím si, že proti tomu nejsou ani vysoké školy, nejs ani rektoři, čili akademičtí pracovníci a nejsou proti tomu ani studenti. Otázka je, jak s uchopí. My se domníváme, že dobře provedená novela by nemusela být v žádném případě méně r zákon. Jde o to, co se do té novely napíše, protože řada věcí funguje, řada věcí v rámci v nastavená dobře. A my víme, kde jsou ta kritická místa, ke kterým bychom se měli vyjádřit. že novelou by to šlo reformně postavit tak, aby to uspokojovalo to současnou situaci. Petr HOLUB, redaktor -------------------- Takže ten současný návrh je příliš ambiciózní a zase tak nic moc dobrého nepřináší. Anna PUTNOVÁ, poslankyně /TOP 09/, vysokoškolská pedagožka -------------------- Já bych to rozdělila na dvě části. Pokud jde o ten věcný záměr pro řízení vysokých škol, t najít řadu pozitivních prvků, o kterých je  potřeba ještě mluvit a se kterými bychom měli budoucna, ať už je to novela nebo nový zákon. Pokud jde o ten druhý věcný záměr, který je financování vysokého školství, tak ten, si myslím, že ten se dostal Legislativní radě vlád podobě,která je syrová, která vyžaduje ještě velmi intenzivní práci. Já jsem při nějaké př že to není ani polotovar, že to jsou  jenom popsány suroviny, ze kterých by se mělo to ško to je opravdu jenom nástin toho, jak by to mohlo vypadat. A ještě jsou vůči tomu teda věcn Jana ŠMÍDOVÁ, redaktorka -------------------- Domníváte se třeba, že pana ministra Dobeše přesvědčíte, aby to všechno tedy stahnul a zač stolem, začalo se s tou novelou, nebo co si myslíte, že by bylo optimální? Anna PUTNOVÁ, poslankyně /TOP 09/, vysokoškolská pedagožka -------------------- Já myslím, že není třeba vylívat vaničku i s dítětem, protože se přece  jenom hodně udělal to velký zájem, vzbudilo to jakousi hrdost a starost o univerzity. Jak ze strany studentů, akademických pracovníků. Ti přinesli do toho návrhu svoje názory a byla by škoda, kdybycho začneme úplně s čistým stolem. Tady se skutečně odvedlo kus práce a já si myslím, že je na a je na čem stavět. Ale jestli dovolíte, já bych řekla, v čem vidím ten hlavní problém. Hl  podle soudu mého a tak, jak jsme to diskutovali v naší straně, je v tom, že během posledn stát selhával ve své regulatorní roli. My dnes kritizujeme zcela oprávněně, že je mnoho vy Ale ty přece nezakládají univerzity samy. Vysoké školy jsou, pokud jsou veřejné, tak jsou vládou. Pokud jsou soukromé, tak musí mít státní  souhlas ministerstva školství. My kritiz mnoho studentů, ale je to díky financování normativnímu na hlavu. Každý zodpovědný rektor získat prostředky pro svoji univerzitu. A když v roce 92 tento systém byl spuštěný, tak se to zkušebně na dva roky a že se za dva roky k tomu vrátíme, vyhodnotíme to a podle toho bu vysoké školství dál. To se nestalo. My dnes hodnotíme jako vážnou věc a jako riziko vyhodn že klesá úroveň absolventů. Bodejť by ne, když 60% populace končí dokonce v magisterském p samozřejmě je nutné, aby se tomu přizpůsobily i ta kurikula jednotlivých studijních oborů. nemáme dostatečně kontrolovanou kvalitu. Ale akreditační komise je orgán, který má minimál zázemí. To všechno jsou regulatorní funkce, které má stát a ve kterých svoji roli neplnil dostáváme do situace, že se prostřednictvím vysokoškolského zákona chce zvýšit kontrola vy by se řeklo, jaké je zadání pro vysoké školy. Takže principielně mně na těchto záměrech zá tyto zákony říkají, jak mají školy  co dělat, ale neříká se, jaké je jejich zadání. Lída RAKUŠANOVÁ, moderátorka