Studenti ať školné platí ****************************************************************************************** * Studenti ať školné platí ****************************************************************************************** 5.3.2012    Mladá fronta DNES    Strana 9    Názory, autor: Cyril Svoboda        Vláda má zavést klasické školné na vysokých školách. Nemá smysl hrát si na zápisné. Na toto téma vypukla válka mezi veřejnými vysokými školami a ministrem. Do debaty se zapoj republiky. Tak silné téma to je. Nepochybně zajímá i rodiče budoucích studentů.             Vznikne konkurenční prostředí mezi všemi vysokými školami. Soukromé nebudou moci naříkat, že jsou diskriminovány, a veřejné budou muset vzít na vědom partnery.             Cesta ke zvýšení vzdělanosti vede od nivelizace k vytvoření výběrového školstv středních škol. Je nutné, aby systém zůstal otevřený, protože každý musí mít rovný přístup možnému vzdělání podle svých sil, schopností a zájmu. Sociální postavení nesmí hrát roli v vzdělání. Naproti tomu mít veřejně označené náročnější školy vedle méně náročných není chy zachováno, že vysokoškolské vzdělání má být dostupné každému bez ohledu na stav jeho peněž Co s univerzitami Lidé se liší ve svých schopnostech, nadání, vůli, ctižádosti a představě o svém životě. To škol strukturovaně odpovídat. Proto dávám k úvaze realizovat následující kroky:             1. Univerzity: Vysoké školy budou rozděleny na univerzity (vysoké školy náročn a na ostatní vysoké školy. Tyto školy nebudou moci užívat označení univerzita. Zákon by st k vyhodnocování náročnosti studia a k tomu vytvořený samosprávný orgán by podle nich sesta vysokých škol sestupně podle jejich náročnosti v obou skupinách.             2. Státní maturita: Je třeba nadále trvat na státní maturitě ve dvou stupních zvládne náročnější kategorii, bude mít možnost vstupu na univerzitu bez přijímacího řízení zjednodušeným výběrovým procesem. Zvládnutí maturity v náročnějším stupni bude samo o sobě dokladem schopnosti pokračovat ve univerzitě. Pro ostatní uchazeče by na univerzitě probíhalo přijímací řízení, jak je známe Dotace na obory 3. Dotace na obory, ne na studenta: Stát by vyhodnotil potřebu jednotlivých oborů a podle na ně poskytl peníze. Vysoká škola, která by měla třeba více než 75 procent takových oborů na označení univerzita. Jinak školy mohou mít jeden nebo několik takových oborů. To je dob soukromé vysoké školy.             4. Zásah veřejné moci: Na začátku by musel zákon určit, které školy budou univ to je řešení oktrojované. Na svém rozdělení se školy nikdy nedohodnou. Počet univerzit by k velikosti naší země přesáhnout počet nanejvýš deseti. Systém musí zůstat otevřený podobn tabulka, aby mohly univerzity spadnout do kategorie vysokých škol, klesne-li počet jejich pod hranici stanovenou zákonem, a naopak aby se vysoká škola mohla stát univerzitou, splní kritéria.             5. Školné: Na univerzitách, na rozdíl od jiných vysokých škol, by bylo školné protože jim bude zachován státní příspěvek v nejvyšší míře. V zásadě by se jen prohloubil vzdělání přispívají studenti, kteří studují dlouho nebo s nevalnými výsledky. Nejlepší stu platit nic. Například ti, kteří by dosahovali studijních výsledků v průměru do 1,75, by šk vůbec.             Tím by se zajistilo, že vzdělání nebude uzavřeno ani sociálně nejslabším, poku výborných výsledků. Navrhované řešení povede k pozitivním výsledkům: Za a.: Přirozeně dojd v kvalitě již na úrovni středních škol. Vybírat si budou moci jak rodiče vhodnou školu pro ředitelé středních škol nejvhodnější učitele a schopné studenty.             Za b.: Studium bude společností vnímáno jako celoživotní proces. Rodiče budou mít větší odpovědnost za přípravu svých dětí, aby ty byly přijaty na vhodnou Možná budou muset přizpůsobit i výběr základní školy. Více prostředků Za c.: Vznikne výběrové školství podle náročnosti, které přispěje ke zvýšení vzdělanosti. příspěvek na studenta, bude univerzita svobodná a nebude se rozpakovat vyhodit studenty ne neochotné splňovat kritéria vzdělávacího procesu. 4. Univerzity budou mít víc prostředků n vzdělávání, vědy a výzkumu. Zaplatí lépe své učitele a budou si moct mezi nimi vybírat. Po nároky na učitele a učitelé budou lépe zaplaceni. Učit na univerzitě bude prestižní. Budou studentům. Každá vysoká škola bude mít šanci stát se univerzitou bez ohledu na velkorysost základě výsledků své pedagogické a vědecké činnosti.