Školné, poplatky a zápisné ****************************************************************************************** * Školné, poplatky a zápisné ****************************************************************************************** 2.3.2012 18:10    ČRo 6    Zpráva     Jan FINGERLAND, moderátor -------------------- U školství a zejména vysokých škol ještě zůstaneme. Autorem následujícího příspěvku, nazva poplatky a zápisné je Jaroslav Bican. Čte Irena Hýsková. Irena HÝSKOVÁ, redaktorka -------------------- Ministr školství Josef Dobeš oznámil, že namísto školného na veřejných vysokých školách na zavedení poplatků za překročení standardní doby studia a zápisné, které bude platit studen vysoké školy, který nemá povinnost hradit školné. Nemá smysl se příliš zabývat tím, co min po roce a půl diskusí o školném vedlo k tomu, že najednou obrátil a začal prosazovat něco se opravdu zalekl studentských protestů, pořádaných v rámci Týdne neklidu, anebo je to tak předseda vlády Petr Nečas, podle kterého ministr Dobeš školné neodpískal až teď. Zdá se, ž usoudili, že zavedení školného v tomto volebním období je dosti komplikované. Celá záležit množí se protesty, zavedení půjček na školné je složité a vyvolává řadu otázek. Proto se u co by bylo možné prosadit rychle a jednoduše. Nabízí se otázka, proč je potřeba tak spěcha ten hlavní důvod, pro který se školné, popřípadě poplatky či zápisné mají zavést? Nejprve důvody, které pro zavedení školného zaznívají nejčastěji. Ten hlavní zní, že školné povede kvality vzdělání. Studenti budou za své peníze vyžadovat odpovídající kvalitu a podfinanco mít více prostředků ji zajistit. Zároveň si studenti budou placeného vzdělání více vážit, přistupovat odpovědně a budou motivováni k tomu studovat řádně a studium si příliš neprota důvod, který se uvádí, spočívá v tom, že je nespravedlivé, aby si lidé, kteří studují a ná díky svému dosaženému vzdělání pobírat na trhu práce nadprůměrné platy, si na toto vzdělán nepřispívali. Platí tyto důvody stejně pro školné i pro poplatky za překročení standardní a zápisné? U školného se zdůrazňuje především vliv na kvalitu vzdělání. Když už si za něco nárok za to dostávat patřičnou protihodnotu. Naproti tomu u poplatků a zápisného se více a mají vést k tomu, aby studenti ke vzdělání přistupovali odpovědně, nepřecházeli ze školy n studium ukončili. I z vyjádření předsedy vlády Nečase se zdá, že více než o kvalitu škol j snah o zpoplatnění vzdělání především o bič na studenty, aby se na škole příliš nezdržoval studium připlatili. Nabízí se otázka, zda tou hlavní motivací vlády je, aby studenti byli dostudovali, nebo hlavně to, aby platili? Spojení zápisného a poplatků za překročení stand naznačuje, že se nakonec jedná spíše o to druhé. Nestačí zavést jen jedno, musí se zavést Není možné čekat na školné, nějaké poplatky musí začít fungovat už teď. Spojme si dění ve stabilizačními rozpočtovými opatřeními pro období 2012-2014, se kterými přišel ministr fin Kalousek. K dodržení rozpočtových cílů je podle něho potřeba v roce 2013 ušetřit 42,4 mili roce 2014 84,4 miliardy korun. Navíc v letošním roce je potřeba ušetřit 23,6 miliardy koru Kalousek plánuje najít v jednotlivých kapitolách rozpočtu. Z toho plyne, že vláda hledá ja kterým do státního rozpočtu dostat další prostředky. Když se na snahu zpoplatnit vzdělání úhlem pohledu, je snadné si představit, že jeho velkou motivací je umožnit vysokým školám peněz od svých studentů tak, aby se tyto peníze mohly následně seškrtat v rozpočtu ministe Tato motivace k zavedení školného by sama o sobě nebyla špatná a jistě o ní lze diskutovat však v tom, když se tento důvod nepřizná a veřejnosti se předkládají argumenty naprosto ji školného není pouze v něm samotném. Hlavní nebezpečí spočívá v tom, že přichází spolu s ce ekonomických tlaků, které budou dopadat především na současnou střední třídu. Přičemž už d stoupá počet lidí, kteří si ze svého příjmu nejsou schopni nic ušetřit a žijí od výplaty k na ně výdaje typu školného budou dopadat zvlášť silně. Není snadné odpovědět na otázku, co je však možné dávat dobrý pozor na to, jakým způsobem se různá opatření zdůvodňují. Jan FINGERLAND, moderátor -------------------- Zdůvodňuje Jaroslav Bican v textu, který četla Irena Hýsková.