Co si myslíte o protestech dnešních studentů? Vidíte souvislost s protesty v roce ****************************************************************************************** * Co si myslíte o protestech dnešních studentů? Vidíte souvislost s protesty v roce 1989? ****************************************************************************************** 5.3.2012    Respekt    Strana 6    anketa Rebeka Bartůňková (roz. Křižanová) reportérka pořadu Reportéři ČT Protestům tak, jak probíhají, nelze nic vytknout. Reforma obsahuje změny, s nimiž nelze souhlasit. Není pochyb, že reforma vysokého školství To, že se ta Dobešova nepovedla, je celkem jasné. Ministr Dobeš nemá důvěru akademické obc potaz její připomínky a návrhy. Posilovat vliv státu na akademické půdě v té podobě, v jak navrhuje, budí oprávněné obavy. Na druhou stranu bych byla nerada, kdyby se protesty časem zavedení školného, s nímž je podle mého názoru zapotřebí počítat, protože je jednou z cest vysokých škol. Zůstane-li ovšem školám, které s prostředky budou moci hospodařit. Paralelu s protesty stu nevidím. Odhlédnu-li od toho, že se na noc vrátily na univerzity spacáky, tehdy se jednalo politickému systému. V tomto smyslu šlo tedy o něco zcela jiného. JAN BUBENÍK šéf personální agentury Bubenik Partners Ne, žádnou souvislost s rokem 1989 nevidím. V lis zásadní celospolečenskou změnu. O přechod z diktatury k demokracii a svobodě. Přiznávám, že detaily současného sporu akademické obce a ministerstva neznám, a proto se v Především mám radost, že svobodu, kterou jsme nabyli v roce 1989, je současná studentská g úplně přirozeně využívat a že je aktivní. Je mi sympatické, že se i díky protestům o systé více veřejně diskutuje a ti, jichž se to opravdu týká, se umějí do debaty nejen zapojit, a o místo u jednacího stolu. Nic na tom nemění ani to, že například v otázce školného stojím kdo ho chtějí zavést (s nutným zajištěním systému financování). Vždycky jsem pohlížel na i vzdělání jako na osobní zodpovědnost, která se mi mnohonásobně vyplatila! Toho, co „nic“ n většinou neváží a plýtvají tím. Monika MacDonagh-Pajerová pedagožka New York University in Prague Školství je u nás posledních dvacet let podceňovan shodneme na tom, jak důležité je vzdělání pro naši společnost, nikdo však nepodpoří slova Všichni víme, že klíčem k naší konkurenceschopnosti je kvalita vzdělávání, ale nikomu se n investovat. Politika dua Klaus-Dobeš je nebezpečná, protože prosazuje osekávání státní podpory a zvyšo studentů. Zvyšuje tak elitářství a zesiluje nespravedlnost celého systému. Naše univerzity větší svobodu rozhodování a tu jim nepřinesou tzv. rady vysokých škol, které by chtěly nom rozhodovat o rozpočtu či nakládání s majetkem škol. Studenti a učitelé mají pravdu, že ško byznys. Zaslouží si naši plnou podporu a respekt za to, že se rozhodli nesmyslným nápadům Václav Bartuška vládní zmocněnec pro dostavbu Temelína Studenti obvykle patří k nejaktivnějším vrstvám spo se musí smířit každá vláda. Na současných studentských protestech v ČR proto nevidím nic m překvapivého. Spojitost s rokem 1989? Nemyslím, že dnešní studenti chtějí změnu režimu, tak jako jsme ji chtěli my.