Komu a proč překáží akreditační komise ****************************************************************************************** * Komu a proč překáží akreditační komise ****************************************************************************************** 7.3.2012    Lidové noviny    Strana 12    Horizont, POLEMIKA, autor: Jiří Mareš, pracovník Univerzity Karlovy v Praze V sobotním rozhovoru týdne (Žádné dobro a zlo. Je to souboj klanů, LN 3. 3.) pan premiér P vyjádřil mj. svůj názor na práci akreditační komise. Veřejnost se od něj dozvěděla toto:             1. Musí skončit český jánabráchismus, který funguje v akreditačním řízení, kde také subjektivní zájmy a známosti. 2. Hodnocení vysokých škol musí být průběžně součástí a být skutečně velmi hodnověrné. Musí jít o tvrdé a přísné evaluační řízení, které bude vyst vysvědčení školám a zařazovat je do těch kategorií, které budou také rozdílně financovány. projednávání žádostí o akreditace vyvolává pochybnosti. 4. Jedno ze slabých míst českého v je řízení akreditační komise. Nechci hodnotit (řekl premiér), jestli paní profesorka Dvořá se dnes tváří jako bojovník za kvalitu českých vysokých škol, je, jako čelná česká marxist důvěryhodný šéf akreditační komise. 5. Jestli chceme dosáhnout zvýšení kvality, musíme změ řízení. I za cenu toho, že to bude stát víc peněz, musíme do hodnocení zapojit zahraniční             Pokusím se vysvětlit, jak to doopravdy je. Jánabráchismus se nekoná Akreditační komise je komisí české vlády. Má 21 členů, kteří repr vysokoškolské vědní oblasti, a jejími stálými členy vždy byli a jsou jeden až dva zahranič kteří umějí česky a znají české reálie. Třetina komise se v pravidelných intervalech obměň tedy možnost ty členy, kteří se neosvědčili nebo vůči nimž má akademická veřejnost věcné v což se děje.             Komise je pod veřejnou kontrolou. Každoročně Akreditační komise předkládá MŠMT činnosti. Nejde však jenom o domácí hřiště. Česká republika je členem Evropské asociace pr kvality ve vysokém školství (ENQA). Právě pod odborným dozorem této asociace bylo proveden mezinárodní expertní hodnocení kvality práce české akreditační komise – z osmi evropských ČR naprosto splňuje mezinárodní kritéria a v pěti kritériích v zásadě splňuje.             Jak se žádosti vysokých škol posuzují? Aby se vyloučil „jánabráchismus“ a pros subjektivních hledisek, vytvořila akreditační komise standardy pro obsahové typy studijníc které jsou zveřejněny na webu. Posuzování žádostí je třístupňové. Proto neplatí premiérova že se žádostem nikdo pořádně nevěnuje a projednání se smrskne na pár minut. Kromě posuzová žádostí akreditační komise kontroluje fungování celých institucí, už teď provádí instituci To už není hodnocení jen „podle papírů“. Škola sice zpracuje dopředu sebehodnotící zprávu dotazníkového zadání, ale členové účelových pracovních skupin vyjíždějí na místo. V čele akreditační komise je odborník, kterého jmenuje vláda. Mandát prof. Dvořákové z VŠE 2006) byl pravicovou vládou Petra Nečase opětovně prodloužen v roce 2010. Pan premiér Neča pro LN charakterizoval jako „čelnou marxistku“. Použitý kádrující obrat je zajímavý dvěma mírou devalvace a důrazem na přítomný čas. Znamená to snad, že právě v posledních dnech by aktuální „negativní činnost“? Pokud vím, prof. Dvořáková svou minulost nezatajuje a sama u do sametové revoluce členkou KSČ. Od roku 1990 se však věnuje politologii a v jejích prací dvacet let marxistická stanoviska nenajdeme. Širší veřejnost ji zná jako osobnost, která s upozorňuje na závažná kvalitativní pochybení v činnosti vysokých škol.             Jak se má v novém zákoně změnit akreditační řízení? Navrhovatelé zákona z MŠMT že zákon zřídí úplně novou instituci – Národní akreditační agenturu. Má to být samostatný Vrcholnou složkou agentury bude akreditační komise. Předsedu a ostatní členy akreditační k jmenovat vláda na návrh ministra a v podstatě budou zachována dosavadní kritéria, aby byla nezávislost a nestrannost. Rozdíl oproti současnosti bude v tom, že místo ministerstva to akreditační agentura, která bude mít konečné slovo v udělování nebo omezování akreditací, studijních programů nebo odmítnutí registrace, vydávání souhlasu k uskutečňování studijníh spolupráci vysoké školy s právnickou osobou, která není vysokou školou nebo veřejnou výzku Co s churavým pacientem? Zamysleme se nad tím, proč pan premiér zveřejnil své názory právě teď. Je to období, kdy s zareagovat na negativní stanovisko akreditační komise k dalšímu fungování plzeňské právnic to období, kdy vysokoškolská veřejnost protestuje proti věcnému záměru obou nových vysokoš Je to období, kdy akreditační komise zpřísňuje svůj postup vůči špatně fungujícím vysokým soukromých. Vysoké školy jsou teď v postavení churavého pacienta a mají připraven návrh na stávajícího vysokoškolského zákona. Chtějí situaci řešit po předvídatelných krocích (medic jako internisté). MŠMT chce řešit situaci radikálně – zásadními chirurgickými řezy. Výroky akreditační komisi patří k tomuto dilematu. Čím více se zpochybní dosavadní práce komise, se bude obhajovat problematický návrh nového systému, o němž nevíme, jaké procesy rozehráv (kromě proklamovaných pozitiv) uvede do pohybu.