Spasí reforma školy, nebo z nich udělá byznys? ****************************************************************************************** * Spasí reforma školy, nebo z nich udělá byznys? ****************************************************************************************** 1.3.2012    Mladá fronta DNES    Strana 3    Z domova, autor: Kateřina Frouzová        Ministr školství Josef Dobeš chce s pomocí reformy zvýšit kvalitu vysokých škol. Přinášíme záměrů a také úskalí, která jednotlivé body mohou mít. Z protestů to vidět není, ale ministerstvo školství se s demonstrujícími studenty v jedné Obě strany chtějí kvalitnější vysoké školy. Ale to je vše. Každá má úplně jinou představu, docílit. Ministr Josef Dobeš (VV) zaplatil za reformu vysokých škol 45 milionů korun. S je zavést manažerský systém vedení, praxi, školné a zvýšit kvalitu vzdělání.             Studenti se bojí, že nápady nepovedou ke zlepšení, nýbrž ke korupci. „Akademic veřejných vysokých škol považují změny za špatně vypracované. Otevírají školy politickým v demonstranty Miroslav Jašurek, předseda studentské komory. 1. Proč chce Dobeš změny na vys Od reforem si ministerstvo slibuje zvýšení kvality vysokých škol. Ta šla v minulých letech tolik, že se někam dostane až 70 procent středoškoláků s maturitou. Zdaleka všichni na sku vysokoškolské studium nemají, takže logicky musely mnohé školy snížit nároky. Reforma je m požadavky například na výzkumné a vývojové projekty studentů. Také počítá s tím, že pár le změn zanikne asi třetina škol, a to ty nejhorší (vesměs soukromé). 2. Jak chce ministr zvyšovat jejich kvalitu? Hlavní motivací mohou být pro školy peníze. Ty, jež povedou kvalitní tvůrčí činnost (výzku dostanou více peněz. Školy se rozdělí na výzkumné a praktické. Ty první mají vychovávat ná magistry, ty druhé bakaláře (praktiky). Zaměstnavatelé si stěžují, že absolventům mnohdy c praktické znalosti. 3. První problém reformy: školné, nebo zápisné? Než ministr záměr zavést školné zrušil, měli mladí lidé platit za semestr až 10 tisíc koru úřadě debatuje o zápisném. Jeho princip by byl prakticky stejný, jen suma může být nižší. trvá na tom, že školné je správné. „Proč mají lidé s minimálními příjmy platit v daních ji studium?“ argumentuje. Podle průzkumu podporuje školné třetina studentů. Víc jim vadí, jak naloží. „Školné má být příjem navíc ke zvýšení kvality výuky. Nyní to však vypadá, že má s státu na chod škol,“ říká Jašurek. 4. Problém číslo dvě: moc a peníze Nově mají mnoho pravomocí od akademických senátů převzí vysokých škol. Třetinu jejich členů vybere ministerstvo, třetinu rektor a zbytek akademick rozhodovat o rozpočtu. majetku či vybírat nového rektora. Studentům, kteří sedí v akademic vadí, že ztratí možnost ovlivnit dění. Problém vidí v tom, že členy rady budou jen lidé mi získají lehko zneužitelnou moc nad majetkem. 5. Problém třetí: kontrola v rukou soukromníků Externí kontrolu kvality škol má zajistit n akreditační agentura. Prověrky přímo v terénu mají zajišťovat soukromé firmy vybrané minis firmy se spíše než o kvalitu vysokých škol budou starat, aby jim neušly zisky. A udělí pot zaplatí,“ bojí se Jan Gruber z iniciativy Za svobodné vysoké školy.