Školné? Někde studentům i platí ****************************************************************************************** * Školné? Někde studentům i platí ****************************************************************************************** 14.3.2012    Mladá fronta DNES    Strana 13    Publicistika, autor: Barbora Tachecí        Nejmladší syn Petra Uhla a Anny Šabatové prý nemá politické ambice. Chce se uplatnit v aka dnes za ni bojuje proti Dobešově reformě. Zástupce iniciativy Za svobodné vysoké školy Mic * Váš otec byl přinejmenším v mládí dost radikální levičák, jak to máte vy?             Otevřeně a hrdě se hlásím k levici. Je pro mne důležitá společenská soudržnost Margaret Thatcher, že jsou jenom jednotlivci a společnost neexistuje, je podle mého soudu by měla být taková, že společnost nedělí, nedrobí a nůžky ve společnosti nerozevírá. * Nechci se s vámi přít na vědecké úrovni, ale představa, že pravicové strany tu jsou od t společnost rozdělovaly - to přece není pravda.             Nemají jako prioritu sociální soudržnost. Prostě nemají. * Vaší iniciativě Za svobodné vysoké školy jde přesně o jaký druh svobody?             Jde nám o autonomii vysokých škol. To je hlavní myšlenka. Už teď je jasné, že akademické svobody tím, že přesunují zásadní kompetence z akademického senátu na nově vzni škol. * Ale ze dvou třetin má mít obsazení těchto rad v rukou škola, přesněji rektor a akademick             Jenže v novém systému je rektor spíš ministrův člověk. Už nebude jmenován akad ale radou. Takže když rektor bude chtít být ve funkci i druhé funkční období, nominuje si kteří ho znovu zvolí. Dvě třetiny členů by patřily k rektorovi a ministrovi. * Vám připadá správný současný systém, kdy o všem rozhoduje akademický senát složený výhra zevnitř školy?             Ano, to nazýváme autonomií. Je to takhle: v čím zájmu ta instituce je? Ta inst veřejném zájmu. * A kdo v tomto případě definuje veřejný zájem?             Veřejnost. * A jak?             Tak to je samozřejmě otázka… Teď se dostáváme na lehce ideovou rovinu - co je A já si myslím, že by měla být společenská shoda na tom, že veřejným zájmem je, abychom tř společnosti lékaře, učitelky, stavební inženýry. * Pořád nevidím, proč by reforma měla ohrozit tento veřejný zájem.             Bude narušena autonomie vysokých škol. Zástupci třeba průmyslu nebo byznysu v škol budou přímo vytvářet tlak na tu vysokou školu, aby se nějakým způsobem proměnila a ab především na ekonomickou efektivitu. My tady máme řadu oborů, které nevydělávají, a přesto zájmu. Když máte třeba egyptologii, tak po reformě je to kandidát na zrušení, protože nesy * Stát má lít peníze a nemá mít žádnou možnost ovlivnit, nač půjdou?             Co to je stát? * V tomto případě vládní reprezentace.             Není nutné to takhle vnímat. Ti lidé jsou voleni voliči a nějakým způsobem spr v případě akademických svobod tu máme také nějaké volby - akademické senáty jsou také vole cestou. A je otázkou, jestli reprezentanti ministerstva mají mít páky na ovládání všeho. * Počkejte. Všeho? Tady někdo stojí o to -a já nevím, je-li to dobře, nebo špatně -aby měl radách vysokých škol. Ten někdo vzešel z demokratických celostátních voleb a je správcem p školy.             Případ ČVUT je dost alarmující. Přijde rektor za ministrem, řekne: Podívejte s tady máme nějaké lidi, kteří končí ve správní radě, já tady mám seznam, kdo by tam mohl bý řekne: Já mám vlastní seznam. A má v něm nějakého nedostudovaného inženýra, jehož jediná k že je zastupitelem za Věci veřejné. A to je přesně typ ingerence ze strany bizarních polit autorit, který není zdravý. * Nepokládám za zdravé ani to, aby o všem v rámci vysokých škol rozhodovali výhradně lidé škol.             Je v pořádku, aby ministerstvo mělo důsledný kontrolní orgán. Ale je problém, rozhodoval o tom, kam ta vysoká škola bude kráčet. Vzdělání není byznys a pravidla trhu pr Panuje v něm takový drobný chaos, kde lidi studují a bádají si. Snaží se pokrýt všechno. T byla oborem na zrušení. Kdo ji potřebuje? Jenže pak přišlo 11. září a všechno bylo jinak. * Tomu rozumím. Ale v momentě, kdy o tom, jaký obor potřebujeme či potřebovat budeme, rozh akademici - nejsme trošku v bezbřehém systému? Neměl by být nějaký hlas zvenčí, který by ř otevření oboru život mravenců nejsou peníze?             To je přesně ten problém a já říkám, že ne! * Nebo na kurz antropologie komiksu a her, který vedete?             Přesně - to je taky takový zralý adept na zrušení. To je něco, co vám na trhu Přesto si myslím, že to má nějakou hodnotu - když lidé mají nějaké informace a umějí lépe společnosti pohybovat. Mají lepší rozhled. * Jenže takových vysokoškolských kurzů, které vám zlepší rozhled, je snadné vymyslet nekon Kde je ta hranice?             Vysoké školství má samozřejmě nějaké sebezáchovné mechanismy, máte oborovou ra katedry… * Ti všichni schválili vaše kurzy antropologie komiksu a antropologie her a to přece něco             No já vám řeknu, že dostávám méně než zaměstnanec McDonaldu. * Mluvím o systému. Jaká je přidaná hodnota pro čtyřicet studentů, kteří ten kurz navštěvu             Přidaná hodnota je, že lépe rozumějí komiksu. A komiks je dneska na vzestupu. tady je, je to nový fenomén, zpracovává relativně důležité události, deníky jej mají třeba k událostem… A já se domnívám, že pokud mu někdo lépe rozumí, je schopný jít za běžný čten naučit se nějaké nové věci. Dá vám to širší rozhled. * To je věcí, které vám dají širší rozhled! Je výhradně škola tím místem, které by mělo ro že tento kurz ano, tento kurz taky ano a tamten ne?             Ano. Orgány školy by to měly rozhodovat. * Absolutní manažerskou moc akademických senátů byste nechal?             Určitě. * Akademické senáty nikdy nepodléhají žádným lobbistickým tlakům ani žádnému politikaření?             Jejich rezistence vůči takovým tlakům je mnohonásobně větší. Já jsem v malém a na fakultě a myslím, že na této úrovni je to vyloučené. Jsou tam způly studenti, způly uči něco takového dovedu představit. * Nikdo si tam nehřeje svoji polívčičku?             To si dokážu jen velmi těžko představit. Pochopte, když jsou ty kompetence uvn ti, kdo jimi disponují, mají velký zájem na tom, aby třeba nepustili akreditaci, která je by si tím pod sebou podřezávali vlastní větev. Chci, aby má škola byla kvalitní, a dbám na je závislá na pověsti té instituce. * Studium zcela zdarma patří také ke svobodě?             Na tom není v iniciativě shoda. Je shoda na tom, že to, co navrhuje ministr, j Podle mého osobního názoru jsou školy zdarma v pořádku. Odložené školné se stalo neodložen není žádný racionální argument pro to, aby školné či zápisné bylo schváleno. * Co takhle třeba to, že získáváte od nás všech velkou hodnotu, ke které by bylo fajn si t přidat? Nebo to, že naučit se přivydělat si něco během studií je taky užitečné?             Je zajímavé, že například Skandinávie se rozhodla studentům platit, aby se na věnovat studiu. * Ale já tu nechci mít skandinávské daně! Především proto, že my tu nemáme skandinávskou k nabobtnalý rozpočet by byl opět z notné části rozkraden.             Já myslím, že pokud někdo chce, aby to ti studenti vrátili do systému, tak ať progresivně zdaní. Protože ti, co studují kulturologii nebo knihovnictví, rozhodně nebudou příjmy. * Stále nerozumím tomu, proč student čehokoliv nemůže v průběhu studia trochu peněz vyděla             Otevřete systém, dáte na začátek malou částku a pak to postupně navyšujete. Po Británii, kde vzrostlo školné o 500 procent. * Nebo se podívejte na Spojené státy, kde mnozí studenti chodí o víkendu mýt nádobí a v že škol obsazuje právě tato země prvních sedm míst z deseti.             Ten žebříček je hodně zavádějící. Ten americký systém je schopen vygenerovat p univerzit, jako je Harvard, ale jejich průměr je pod tím evropským. (Mezi nejlepšími dvěma vysokých škol na světě je 75 amerických univerzit, uvádí britský žebříček Times Higher Edu red.) * Víte, na jakém místě je naše nejprestižnější vysoká škola, Univerzita Karlova? Ve čtvrté až 350. místě.             Neznám metodiku, podle níž se žebříček sestavoval. Jestli to náhodou není ta a americkým školám nahrává. Druhá věc je, jak vzdělaný vychází průměrně vzdělaný Američan z * Když má podle vás celá reforma shnilé jádro, jaké jádro má české vysoké školství, jehož univerzita je na 301. až 350. místě na světě?             Zdravé. *** PŘÍMO K VĚCI s Barborou Tachecí Jejíma očima Po první otázce a odpovědi jsem v něm uviděla mladého Egona Bondyho ve Třech pekle. Stejné zapálení (proti vysokoškolské reformě), stejné nadšení (pro „dobro“). Roztom otce nezapře, stejně jako obsahem svých odpovědí nezapře rodinný vliv. Michal Uhl dorazil z Vinohrad, kde bydlí. Doktorandi nechodí každý den do školy, byla jsem poučena. Můj host večery v týdnu zhodnotit se svými kolegy, kam postoupili v disertační práci. A pak na Faku věd UK ještě sám učí. A pak ještě chodí do zaměstnání. A pak sedí ve fakultním akademickém se výrazně angažuje proti ministerským návrhům. A pak je zastupitelem v Praze 2 za zelené. feminista. Tenhle mladý muž má v sobě náboj revolucionáře.