Školy v pasti ****************************************************************************************** * Školy v pasti ****************************************************************************************** 10.3.2012, Rubrika: Publicistika, Strana: 6, Autor: Jan Keller, Téma: Ostatní Je opravdu hlubokým nedorozuměním, pokud se někdo domnívá, že navrhované reformy vysokých cíl zlepšit kvalitu výuky a úroveň vědeckého výzkumu na univerzitách. Účel reforem je mnohem prozaičtější. Mají zakrýt fakt, že prázdná pokladna už není schopna papírových priorit vlády, a sice růst vzdělanosti národa. Dokud se ještě věřilo, že časem na tom bude erár lépe, navrhovalo se odložené školné, kter spláceli teprve do dosažení průměrného platu. Nežli by ho dosáhli, spočívalo by financován vysokých škol pochopitelně na státu. Propad státních příjmů je však takový, že odložené šk není ve hře. Topolánkova vláda se snažila školné prosadit proto, aby mohla o částky získané od studentů platby školám ze strany státu. Školné sice Topolánek prosadit nestihl, tok peněz jim však to omezen. V uplynulých třech letech tak stát ubral veřejným vysokým školám tři miliardy. Nyní Nečasova vláda testuje, co školy ještě vydrží. Do roku 2014 jim chce ubrat další čtyř V souhrnu tak veřejné vysoké školy přijdou za vlád dvou pravicových koalic o třetinu prost od státu získávaly. Budou vyhladověny na kost a postaveny před jednoduchou volbu: buď zavř začít vybírat od studentů školné, i když se dnes koalice tváří, že od něj odstupuje. A poc ve výši 10 tisíc Kč za semestr, ale výrazně vyšší. Těch deset tisíc na hlavu a semestr nebude vzhledem k drastickému omezení státních dotací stačit tím spíše, že už od příštího roku začnou maturovat a na vysoké školy se hlásit poče populační ročníky. Celá slavná reforma vysokých škol bude tedy mít trojí vyznění. Kvůli strmému poklesu plate nutno školné dřív nebo později zavést a především ho pak co nejrychleji zvyšovat. Zároveň bude nutno s rostoucí benevolencí nabírat maximální počet studentů, protože ročník uchazečů se budou tenčit. Ty školy, které nebudou chtít své studenty oškubat a které se ne masového náboru, jednoduše zaniknou. Kvalita výuky a hloubka vědeckého záběru bude to posl mohlo před krachem zachránit.