Vysoké školství v Česku ****************************************************************************************** * Vysoké školství v Česku ****************************************************************************************** 22.6.2012, 20:05, Pořad: Hyde Park, Téma: Ostatní, Daniel TAKÁČ, moderátor -------------------- Vysokoškoláků bude míň, tedy přesněji řečeno, ministerstvo školství jich zaplatí míň, asi to dobře, anebo je to spíš chyba? Ušetří se tím nějaké peníze? Ne v každém případě tomu ta je to vůbec s financováním vysokých škol u nás? A není jich moc? Dnes můžete v Hyde Parku o českém vysokém školství s rektorem Vysokého učení technického v Brně Karlem Raisem. Dobr profesore, dobrý večer. Vítejte u nás v Hyde Parku. Karel RAIS, rektor VUT v Brně -------------------- Dobrý večer. Daniel TAKÁČ, moderátor -------------------- Díky, že jste k nám přišel, že věnujete svůj čas našim divákům. Je na veřejných vysokých š skutečně studentů moc? Je vůbec možné bez dalších plateb z jejich kapes udržet, anebo zvýš Některé ze zásadních otázek pro dnešní vysokoškoláky. / Reportáž / redaktor -------------------- Konec jedné životní etapy. Gratulace, úsměvy a velké naděje do profesního života. Jenže ja absolventi? Podle kritiků je na vysokých školách příliš mnoho studentů, úroveň jejich vzdě nedostatek zkušeností z praxe. Jan RAFAJ, Svaz průmyslu a dopravy ČR /29. 5. 2012/ -------------------- My potřebujeme, aby studenti byli více zapojeni do toho technického života. Pavel BARTOŠ, předseda Krajské hospodářské komory MS kraje /29. 5. 2012/ -------------------- Podniky vyčítají strašně moc věcí, ale já myslím, že podstata věci je v tom, že jsme poněk masovost vysokoškolského vzdělání a že chybí kvalita. redaktor -------------------- Na začátku 90. let otevřely veřejné vysoké školy dveře dokořán. Dnes jsou jejich hlavním p zase peníze. Mimo jiné i kvůli vysokému počtu studentů. Ivo VONDRÁK, rektor, VŠB-TU Ostrava /29. 5. 2012/ -------------------- Já si myslím, že tady ta krize je. Ona je především finanční, chybí nám zdroje na financov nám zdroje na financování vědy a výzkumu. redaktor -------------------- Od října ministerstvo školství univerzitám nezaplatí za tolik studentů jako dosud. Těch by prvních ročníků nastoupit o desetinu méně. Podle ministerstva je snižování jedním ze způso kvalitu výuky. Studentů bude méně, peněz na ně ale zhruba stejně jako letos, tedy asi 21 m budoucna pak ministr Petr Fiala stále uvažuje o zápisném. Petr FIALA, ministr školství /13. 5. 2012/ -------------------- Je to forma spoluúčasti studentů, která by nepochybně přinesla další soukromé finanční zdr financování našeho školství. redaktor -------------------- To se ovšem nelíbí studentům. Ti kvůli kontroverznímu návrhu reformy vysokých škol z pera vyšli do ulic. Návrh je mrtvý. Možnost dalších plateb z jejich kape žije dál. Miroslav JAŠUREK, Studentská komora Rady VŠ /13. 5. 2012/ -------------------- Tady není silný politický konsensus na tom investovat do školství a samozřejmě v takové ch obyčejné přenášení nákladů zatím ve formě zápisného, ale my se skutečně obáváme toho, že t výrazně narůstat. redaktor -------------------- Jenže neměli by se čeští studenti bát hlavně konkurence, která se třeba kvůli kvalitnímu v zadlužit a pro kterou je naprosto nepochopitelný tak častý obrázek českého kolegy, který p zvládá i pracovat. / Konec reportáže / Daniel TAKÁČ, moderátor -------------------- Taková je tedy situace v českém vysokém školství, alespoň ve stručném přehledu, jak ho roz hodně na vás, na tom, na to se budeme ptát. Cesty znáte. Komunikaci s Hyde Parkem najdete nejlépe na adrese www.hydeparkct24.cz. Na stejném místě plusové, minusové body tradičně, k Raisovi přidělovat v dnešním Hyde Parku. Palcování otázek také funkční, můžete některé dát se do našeho vysílání dostala. Tak, pane profesore, na chatu, tam je ta první otázka, Sylv "Dobrý večer, pane rektore, mohu se optat, co vám bylo na oficiální fotografii tak k smích spoušť dřív či později a vy jste veselý člověk? Jste mi tím ohromně sympatický, od rektora podobné foto nečekala. Boříte mýty," píše Sylva. Karel RAIS, rektor VUT v Brně -------------------- Tak, nevím, co mi bylo k smíchu, to už skutečně je dávno, ale já si myslím, že i technici prostě, takový je život. Nemůžeme jenom brečet nad tím, abych se vrátil k tématu, nad tím, financí. My se na té škole taky bavíme a je tam, je tam spousta věcí k smíchu, i když někd kyselý samozřejmě. Daniel TAKÁČ, moderátor -------------------- A jste veselý člověk tedy? Karel RAIS, rektor VUT v Brně -------------------- Já bych řekl přiměřeně. Zejména, zejména po tom, co si dám sklenku vína, tak rozhodně jsem Daniel TAKÁČ, moderátor -------------------- To je ale typická jihomoravská vlastnost, ne? Karel RAIS, rektor VUT v Brně -------------------- Samozřejmě, to jako, to neskrývám. Daniel TAKÁČ, moderátor -------------------- Na chatu, Karel Král: "Jak se řídí vysoká škola? Co přesně dělá rektor? Učí nebo spíš papí to?" Karel RAIS, rektor VUT v Brně -------------------- Rektor učí, taky, což nevím, jestli je zrovna to správné ořechové a v každém případě se sn školu. To řízení má soustu limitů, a proto taky patřím mezi reformisty, mezi tu skupinu li změnit, reformovat zákon. Daniel TAKÁČ, moderátor -------------------- Co to tedy znamená řídit vysokou školu? Než se dostaneme k tomu učení tedy, co to znamená školu? Co všechno děláte a co všechno můžete tedy, když jste mluvil o těch limitech? Karel RAIS, rektor VUT v Brně -------------------- Tak jestliže srovnám řízení firmy a řízení univerzity, protože znám jako samozřejmě obojí, obrovské množství rozdílů. Jeden z nejzásadnějších rozdílů je akceptace akademické svobody firmě se řídí daleko snadněji. Zde musím prostě vyjednávat, úspěch je v podstatě založen n nesrozumitelné/, čili se senátem, se studenty i s okolím, s podniky. Je to o komunikaci. J farář na dědině. Daniel TAKÁČ, moderátor -------------------- A ty limity měly být to reformou rozbořeny nebo naopak utuženy? Karel RAIS, rektor VUT v Brně -------------------- No, tak to záleží. Daniel TAKÁČ, moderátor -------------------- Jak to mělo být? Karel RAIS, rektor VUT v Brně -------------------- To je právě, jak tam hovořil kolega, to je o tom politickým zadání, zadání tý reformy. To dávat my jako rektoři nebo studenti, to musí dát řídící vrstva nad námi, to znamená vláda, čili. Daniel TAKÁČ, moderátor -------------------- Dobře, ale ten návrh, jak vypadal, ten, který připravil ještě ministr Dobeš, který teď by tedy, alespoň podle toho, co říkal Petr Fiala, ministr školství. Jedna z těch kritik byla, akademické svobody, že do toho bude daleko více vnějších vstupů, podnikatelská sféra, různ skupiny, že budou daleko více moci mluvit do toho, jak funguje vysoká škola. Karel RAIS, rektor VUT v Brně -------------------- To je jeden z těch konfliktů, jestli je špatný, že se univerzita otvírá, anebo jestli je p ještě na předminulým století na Humboltovském pojetí. Technici podle mě se většinou přiklá variantě, buďme otevřeni vzhledem k podnikům,  buďme otevřeni vzhledem k společnosti. Daniel TAKÁČ, moderátor -------------------- No, jedna věc je otevřenost, druhá věc je, jestli vám pak ty podniky budou moci třeba část budete, co nebudete dělat. Karel RAIS, rektor VUT v Brně -------------------- No, tak, tak daleko ještě to není, to samozřejmě tohle to nebezpečí tam hrozí. To jako při Pokud by, pokud by ovlivňovaly, ovlivňovaly třeba tvorbu studijních programů, ale dneska t studijních programů má univerzita absolutní svobodu, ale problém je druhý, že máme dneska studijních programů a komise, která to, která nám to schvaluje, fyzicky má problémy s tím, Daniel TAKÁČ, moderátor -------------------- Baví vás to? Tam ještě byla otázka, to rektorování. Karel RAIS, rektor VUT v Brně -------------------- No, kdyby mě to, kdyby mě to, pardon, jestli jsem skočil do řeči. Daniel TAKÁČ, moderátor -------------------- V pořádku. Karel RAIS, rektor VUT v Brně -------------------- Kdyby mě to nebavilo, tak bych tady asi nebyl. Tohle to se bez jakýhosi nadšení nedá dělat Daniel TAKÁČ, moderátor -------------------- A s tím učením? Proč, proč to není úplně tak dobré? Alespoň tak jsem pochopil tu vaši reak tak dobré, aby rektor učil. Karel RAIS, rektor VUT v Brně -------------------- Já rád učím, já rád učím. Daniel TAKÁČ, moderátor -------------------- No právě. Karel RAIS, rektor VUT v Brně -------------------- Ale na druhou stranu, když vidím, když vidím zahraniční rektory, který se skutečně věnují tomu řízení té univerzity, tak je to, je to prostě otázka proporcí. Samozřejmě neučím už b doktorský studia na třech fakultách v podstatě, ale bere to, bere to čas a musím prostě, m optimalizovat. Daniel TAKÁČ, moderátor -------------------- Vy jste se tím řízením zabýval profesně, tak z tohoto pohledu je to špatně tedy. Karel RAIS, rektor VUT v Brně -------------------- Pokud se na to dívám naprosto s klapkama na očích, jenom pohled manažera, tak je to špatně stranu toto není profese, tohle to je skutečně poslání, to je zábava, pro mě, bez toho byc a z tohohle pohledu musí tam být a rád tam mám i tu část, i tu část té výuky pochopitelně. Daniel TAKÁČ, moderátor -------------------- Tak ono udržovat se trochu ve formě taky asi není úplně od věci. Karel RAIS, rektor VUT v Brně -------------------- To je přesně tak. Daniel TAKÁČ, moderátor -------------------- On ten mandát jednou skončí. Karel RAIS, rektor VUT v Brně -------------------- No, on skončí brzo. Daniel TAKÁČ, moderátor -------------------- Už skončí brzo? Karel RAIS, rektor VUT v Brně -------------------- No, pro mě skončí brzo, protože ze zákona prostě už je ta doba u konce. Daniel TAKÁČ, moderátor -------------------- Takže kondice je taky na místě udržovat se, myslím tu vyučující. Karel RAIS, rektor VUT v Brně -------------------- Ano, ano, ano, tu pedagogickou, ano, ano. Daniel TAKÁČ, moderátor -------------------- Jarča na chatu: "Ministerstvo školství univerzitám určilo, kolik studentů bude financovat. nastupujících studentů bakalářského studia bude 10 procent. Je to dobrý krok?" Karel RAIS, rektor VUT v Brně -------------------- Tak ono je to přesně tak, že tyto, ty studenty bez těch 10 procent budou financovat, těch teoreticky, kolik chceme studentů, ale ty budeme učit takzvaně zadarmo, čili myslím si, že krok je, a to z toho důvodu, že už bereme asi 60 procent populace osmnáctiletých a my už j tu, na Gaussové křivce kvality těch, těch mladých, tak už jsme přehoupli přes ten vrchol. toho bereme hodně a teď v těch velkých číslech prostě jde, ta masovost už skutečně jde do kvalitou. Daniel TAKÁČ, moderátor -------------------- Vy jste říkal, že můžete vzít i víc, že pak je budete učit zadarmo, čili to závisí na té š Karel RAIS, rektor VUT v Brně -------------------- Závisí to na tý škole. Daniel TAKÁČ, moderátor -------------------- Ohledu, bez zásahu ministerstva školství byste přece mohli nabírat míň. Karel RAIS, rektor VUT v Brně -------------------- Dřív, že jsme mohli nabírat míň. Daniel TAKÁČ, moderátor -------------------- Nebo nemohli? Karel RAIS, rektor VUT v Brně -------------------- Mohli jsme nabírat míň, jenomže tím pádem bysme dostali do tý školy pochopitelně míň finan ten problém toho, té masovosti a těch kritérií, který, podle kterých se ti manažeři na těc těch univerzitách rozhodovali. Dneska, dneska součástí financí je už takzvaný koeficient k už musíme brát zřetel 10 procenty na tu kvalitu, a to si myslím, že je krok správným směre Daniel TAKÁČ, moderátor -------------------- Vy jste ale, četl jsem váš článek, popisoval jeden problém, že když se bude snižovat počet můžeme narazit na komplikace s evropskými dotacemi. Karel RAIS, rektor VUT v Brně -------------------- Ano. Daniel TAKÁČ, moderátor -------------------- Nehrozí nám skutečně, že vysoké školy budou nakonec nějaké miliardy vracet? Karel RAIS, rektor VUT v Brně -------------------- U některých, u některých takzvaných os, u některých těch programů, konkrétně program 4 věd pro inovace, kde se jednalo o opravy a výstavbu nových infrastruktur, tak tam byla, tam by požadavek v podstatě na jak na udržitelnost a na počty studentů. Tam samozřejmě se musí to změnit, protože budeme brát míň lidí, tak se musí změnit tady ten koeficient, tady ten koe udržitelnosti. Daniel TAKÁČ, moderátor -------------------- A je to reálné to změnit třeba v komunikaci s Bruselem, abychom skutečně se nedostali do s ukáže, že musíme hodně peněz vracet. Karel RAIS, rektor VUT v Brně -------------------- Já doufám, já doufám, že to reálné, že to reálné je. To není ani záležitost tolik Bruselu řídícího orgánu operačního programu a druhá věc, myslím si, a týká se to skutečně jenom tý toho, tam jsme byli limitovaní velikostí. Daniel TAKÁČ, moderátor -------------------- Na Facebooku Lukáš se ptá: "Dobrý večer. Proč jde úroveň vysokých škol, co se nároku na zn dovednosti tak rapidně dolů? U studentů starších než já byly podmínky absolvování daleko t generace. U generace mladší se o náročnosti mnohdy nedá už ani mluvit." Karel RAIS, rektor VUT v Brně -------------------- No, toto je velmi důležitá otázka, na to by asi bylo potřeba mluvit téměř, téměř tu hodinu pořad. Jde v prvé řadě. Daniel TAKÁČ, moderátor -------------------- Přesto se do toho pustíme a zkusíme to stručně odpovědět. Karel RAIS, rektor VUT v Brně -------------------- Dobrá. Takže jde samozřejmě o ty finance. Já to velmi zkrátím. Jestliže budete krmit kozu tak nemůžete očekávat výkony jak od nějaké krávy, co se týká mlíka, to je zřejmý. Čili tad deficit finanční, ten je obrovský za poslední dva roky, co tam byl pan ministr Dobeš, tak procent. Rozdíl mezi tím, když jsem nastupoval a dneska je skoro 10 tisíc na studenta. A t i o financích, ale není to jenom o financích. Pak je potřeba teda se podívat na to, kdo k jestliže, jestliže k nám jde 60 procent populace, tak je jasný. Daniel TAKÁČ, moderátor -------------------- Myslíte celkově do všech vysokých škol? Karel RAIS, rektor VUT v Brně -------------------- Ano, ano, tak to potom, tak to potom samozřejmě nejdou k nám jenom Einsteini, to je jasný, otázka toho materiálu. My, přestože, prostě ukončíme studium, ukončíme vztah. Daniel TAKÁČ, moderátor -------------------- Vyhazujete, vyhodíte studenta. Karel RAIS, rektor VUT v Brně -------------------- Vyhazujeme studenty, tak. Daniel TAKÁČ, moderátor -------------------- Bavme se otevřeně, pane rektore. Karel RAIS, rektor VUT v Brně -------------------- Mezi prvním a druhým ročníkem, tak je to, tam je ten odpad asi kolem 20 procent, tak prost svým způsobem, prostě ten přicházející materiál je skutečně takový ne zrovna nejkvalitnějš Daniel TAKÁČ, moderátor -------------------- A ten úbytek je kolem 20 procent? Nám na vysoké škole v prvním ročníku říkali, že toho sou neuvidíme, takže 50 procent /nesrozumitelné/. Karel RAIS, rektor VUT v Brně -------------------- No, tak, já mluvím o přechodu první, druhý ročník, ono nakonec do toho pátýho, pět a půltý zamlada u nás to stejný. Potom je to otázka taky přípravy té střední školy. 23 let pomalu pořád investujeme dost velký peníze do angličtiny. Čili i toto je trošku otázka, co ta stř připravuje. Když se podívám, my máme poměrně hodně mezinárodní studijní programy, který js financované, no, a samozřejmě, že ten student, když zaplatí, tak chce úplně jiný, jinou sl poskytuje škola, když je takzvaně ta služba zadarmo. Zkuste si projít v pátek odpoledne, j vypadají posluchárny, jak je to, jak je to přecpané. Daniel TAKÁČ, moderátor -------------------- To, že 60 procent populace jde na vysoké školy, je to opravdu špatně, není to dobře, že ch vzdělaným národem, že máme nebo hodně lidem dáme možnosti absolvovat vysokoškolské studium Karel RAIS, rektor VUT v Brně -------------------- Zaprvé my se bavíme teď vlastně o takzvaném denním studiu. Všude ve světě je rozšířené to, jde do praxe, získá nějakou zkušenost a pak se vrací do toho, co se dřív jmenovalo dálkové je to kombinované studium. Tam žádné limity v podstatě nejsou, čili je potřeba rozjet pará řádném studiu i ten mechanismus prostě toho celoživotního vzdělávání. To si myslím, že pře výsledky třeba v univerzitách třetího věku a podobně, takže toto, ještě tam je spousta mož myslím, že ty univerzity by mohly víc využívat. Daniel TAKÁČ, moderátor -------------------- A platí tedy to, co píše Lukáš tady, že úroveň vysokých škol, co se nároků na znalosti a d jde dolů? Platí to? Karel RAIS, rektor VUT v Brně -------------------- Tohle to je moc obecný. Já musím, já, jestliže se budu dívat třeba na doktorandy, tak my m tak jako každá univerzita, máme špičkové doktorandy, kteří vymýšlí letadla a ty letadla lí podstatné, čili, čili prostě oni dělají výzkum na věcech, který jsou skutečně v pořádku, t nelze, jestliže tam máme 24 tisíc studentů u nás na škole, tak nelze říct, že ta kvalita j směrech dolů. Někde ano, na těch, na té úrovni těch bakalářů je to, se dá říct, že tam to příliš, příliš velký zobecnění. Daniel TAKÁČ, moderátor -------------------- A neumějí ty školy tedy zařídit to síto, že prostě ten člověk dál neprojde? Ať tedy nastou populace, ale dál už to nepůjde, ať už po prvním ročníku nebo po té bakalářské etapě, i kd ukončená část vysokoškolského studia, tak aby to síto bylo přísnější na té vysoké škole. Karel RAIS, rektor VUT v Brně -------------------- To síto, to síto samozřejmě umíme nastavit. To je pravda. Daniel TAKÁČ, moderátor -------------------- Ale neděláte to kvůli těm penězům. Karel RAIS, rektor VUT v Brně -------------------- Ale je to o financích taky. No, dneska to síto určitě bude, bude trošku hustší, protože po procent dostat míň studentů do, na školu. Daniel TAKÁČ, moderátor -------------------- Na Facebook pojďme pro další otázku, student Honza: "Dobrý den, pane rektore, nemyslíte si při vytváření nového systému financování vysokých škol brát v úvahu zejména uplatněnost ab Jsou zde obory, zejména humanitní, kde se v oboru neuplatní ani třetina absolventů. Děkuji Karel RAIS, rektor VUT v Brně -------------------- Já jsem na tu první část napsal několik článků, který spočívají zhruba v tom, že není možn plošně škrtat, ale že by měla vláda definovat obory, které, na kterých má zájem. Dneska ví kdysi chyběli zubaři, nevím, jestli teď chybí, nebo ne, ale určitě chybí silnoproudní inže konstruktéři, informatici chybí v celý Evropě a toto by přeci mělo být navázaný na strateg strategii konkurenceschopnosti, čili tam je nutný, aby žádný limity na tyto, do těchto obl Představa, že si to, že si to nějak takzvaně vyřídíme na univerzitě sami, to je, to je o n třeba že se tam dají větší peníze, že se tam poskytnou podnikový stipendia. Toto jsou všec které jsou, viděl jsem tam pana, pana Bartoše na tom vašem úvodním klipu, tak toto jsou vš se snažíme právě s průmyslem, tímto směrem jí, a to si myslím, že je rozumný. Daniel TAKÁČ, moderátor -------------------- A můžete lákat třeba, říkal jste, že informatici v celé Evropě chybí, tak můžete lákat stu zahraničí, kteří si to tedy zaplatí, tudíž získáte další finance. Karel RAIS, rektor VUT v Brně -------------------- Nejenom, že je lákáme, my máme střediska třeba v Rusku, máme střediska, kde prvně se učí r ti studenti a hlavně magistři a doktorandi, ty přichází k nám s celkem slušnou znalostí če výuka je zadarmo pro ně a v podstatě tady získají, získají vzdělání a myslím si, že jsou v velmi dobří a spíš mně vadí, že průmysl tady tyto špičkoví technology třeba nevyužívá. Tam to /nesrozumitelné/. Daniel TAKÁČ, moderátor -------------------- Uznávání dokumentů, s tím není problém v Evropě? Karel RAIS, rektor VUT v Brně -------------------- V podstatě ne, už jenom z toho důvody, že univerzity dělají takzvaný joint nebo, já nevím, degree studia, takže tím pádem není. Druhá věc je, proč není, je taky ten, taky ten problé některé univerzity, Vysoká škola ekonomická, my samozřejmě a ještě další máme takzvaný ECT podstatě, v podstatě evropské uznání kreditů na jakékoliv univerzitě. Daniel TAKÁČ, moderátor -------------------- Uplatněnost absolventů v oboru, co se Honza ptá. Existuje takové kritérium dnes? Existuje kdy ministerstvo se podívá: "A tady jsou dobře uplatněni studenti, dáme víc." Karel RAIS, rektor VUT v Brně -------------------- Podle mě ne. Jo, tam je v tom koeficientu kvality je to nějak mizivě, mizivě zobrazený a v stav je takový, že si myslím, že ne. Daniel TAKÁČ, moderátor -------------------- A jaký by byl ideální tedy? Máte to třeba vy vymyšleno, jaký by byl ideální stav financová školství ve vztahu k tomu, jak se uplatní absolventi té které školy? Karel RAIS, rektor VUT v Brně -------------------- No, tak, jako z mýho pohledu je to otázka školnýho, tak teď bych řekl takový hrubý model, Americe. Tam prostě ten "chudší" člověk, ten jde studovat na vojenskou školu, tam je, tam není nebo relativně malý. Ten, kdo cítí potřebu studovat umění a výtvarný umění, no, tak, musí zaplatit. Čili tam je obrovská škála, škála přístupů té univerzity. To, co ta škola p společnost, tak tam vytváří nějaký pobídkový stipendijní systém. Tam, kde nemá zájem, rela tak, tak to prostě nechá, tak to nechá na tom školným a na tom, aby skutečně to školný kry školy. To je jeden z možných přístupů. Samozřejmě, že přitom je potřeba se dívat trochu na stránku věci, toto jo, ale v tý Americe jsou trochu krutí, ty na to moc nehledí. Daniel TAKÁČ, moderátor -------------------- Dobrý večer. Voláte do Hyde Parku, můžete se pana profesora ptát. Kdopak se ptá? divák -------------------- Janda, dobrý den, zdravím do studia. Chtěl bych se, prosím vás, pana rektora zeptat na pro unie, který se jmenuje Evropa 2020, ve kterém je stanoveno, že do roku 2020 bude populace rokem vlastně ve 40 procent vysokoškolsky vzdělaná. Ať nám řekne, co si myslí o tom, co ná a jestli to nevnímá stejně tak jako já, jako naprostý nesmysl, který v podstatě akorát bud daňovým poplatníkům. Daniel TAKÁČ, moderátor -------------------- Děkujeme, pane Jando. Karel RAIS, rektor VUT v Brně -------------------- Díky. Tak ona pravda je asi někde uprostřed. Na jednu stranu, na jednu stranu je samozřejm brát finance daňovým poplatníkům. Je ještě otázka, jestli, jestli je potřeba, aby každá, k myslím spíš jako učňovská, byla, pomalu končila někde u vysoké školy, ale na druhou stranu taky vidět, že tady nejsou žádný zdroje, myslím jako v České republice, čili nám nezbývá n prodávat znalosti, prodávat informace a spíš je ten problém vevnitř. Jestli skutečně ten s těmi, s těmi výdobytky, s těmi znalostmi prostě zacházet dobře. Tam si myslím, že, to je o technologií a těchto věcí, tam si myslím, že je obrovská, obrovská rezerva, zase jsme u to Jestliže srovnám Izrael s námi, s Českou republikou, tak jsme na tom velmi podobně, to jso proběhly třeba přes Hospodářský noviny a podobně, ale ten efekt se ztrácí. V tom Izraeli t vynálezy jdou skutečně do toho průmyslu. Tady se to ztratí v soukromejch firmám a v soukro to si myslím, že je trochu, a to je problém prostě zákona. Daniel TAKÁČ, moderátor -------------------- A to nadefinování, že prostě 40 procent populace v Evropě musí mít vysokoškolské vzdělání, to stojí, možná to je, to je rozumné? Karel RAIS, rektor VUT v Brně -------------------- Já jsem příliš starej, já si pamatuju, kdy Chruščov vykládal o tom, že budeme mít nejvíc m už trošku jako s nadhledem. Jestli 40 nebo 30, bylo, tahle ta společnost potřebuje vzdělan zřejmý, a to nezáleží jen na tom, abysme si udělali čísla, to taky záleží na tom, jestli t chtít. Čili z tohohle pohledu já bych se k tomu číslu dost nerad vyjadřoval. Daniel TAKÁČ, moderátor -------------------- Tak, pojďme na chat, Carx a jeho otázka: "Dobrý večer, pane rektore, čím si myslíte, že je odpor velké části mládeže k matematice a souvisejícím přírodním vědám a v důsledku pak upř humanitních oborů před obory technickými. Učí se u nás přírodní vědy zajímavě a motivačně? Karel RAIS, rektor VUT v Brně -------------------- Tak toto je velice zajímavá otázka, my toho jsme si, tady tohohle problému jsme si, jsme s se dokonce pracovat. Moji kolegové se snaží pracovat s dětma v mateřských školách. Vodíme na fakulty, vypadá to samozřejmě úsměvně, ale ono to. Daniel TAKÁČ, moderátor -------------------- Ukazujete jim tam integrály. Karel RAIS, rektor VUT v Brně -------------------- Ne, ne, ne, neukazujeme integrály, my jim ukazujeme modely v podstatě. Dneska nebo příští zrovna jim zase na opak ukazovat třeba něco, co si pamatujeme jako my starší pod pojmem st tak s tím půjdeme zase do mateřské školy, čili já tím chci jenom říct, že od mateřské škol vychovávat ty lidi k té matematice od samýho počátku. A teď si představte, že doprostřed t tam přijde, teď nechci nikoho urážet, ale setkáme se tam dost často s učitelama, kteří tu nemají rádi, tak to je prostě problém. Vždyť přeci ten středoškolský učitel buď vás motivu máte rádi chemii nebo máte rádi fyziku, takže toto je otázka, kdo, já tím chci říct, že je učí a to je dost důležitý, protože pak přichází lidi s tím odporem nebo s tou láskou k té toho, kde jste dělal, které gymnázium jste dělal. Daniel TAKÁČ, moderátor -------------------- Dobře. A proč by neměl být důraz na český jazyk? Proč zrovna na matematiku a proč by zrovn dobře učit a ne češtinu nebo tu chemii, kterou jste zmiňoval. Karel RAIS, rektor VUT v Brně -------------------- Jako manažer považuju za absurdní, kdy mně někdo pošle dopis s hrubejma chybama. To samozř aby tam ten důraz byl i na tu češtinu, to je pochopitelný. Spíš jde o to, o to, že první, že za těch 20 let jako sami ti studenti upřednostňovali ty humanitní obory. Jestli jsou le prostě šli tam, a to si myslím, že ono to taky souviselo s uplatněním v praxi. Dneska můžu konstruktér už má velmi slušný, slušný finanční, finanční uplatnění a je to, není to srovn vždycky, ale v případě těch špičkových konstruktérů určitě ano. Daniel TAKÁČ, moderátor -------------------- A čím to je, že učitelé tedy na středních školách neumí tu matematiku a přírodní vědy učit zajímavé? Kde je chyba? V přípravě učitelů? Karel RAIS, rektor VUT v Brně -------------------- Tak toto, jedna věc je, zaprvé já nechci zas, jde o to, abysme neříkali, že všichni, to ro není pravda. Já jsem teda z Brna a tam jsou, tam jsou prostě gymnázia, který tradičně jsou za špičkový. Takže, takže určitě to neplatí obecně. Je to prostě, pochopitelně, že tak je pedagogickejch fakultách, to je samozřejmý. Daniel TAKÁČ, moderátor -------------------- Učí se u nás přírodní vědy zajímavě a motivačně? Poslední část otázky. Učí, nebo neučí? A tedy? Karel RAIS, rektor VUT v Brně -------------------- No, to je přesně ono, no, to je, taky jsem nad tím přemýšlel. Daniel TAKÁČ, moderátor -------------------- Tak teď to někomu řekněte, co to je zajímavě učit matematiku. Karel RAIS, rektor VUT v Brně -------------------- No, tak, zajímavě učit matematiku? Z mýho pohledu je to učit na příkladech, ne tupě spočít tu matematiku učím v ekonomii, shodou okolností, ale je to o té interpretaci. Dneska, když čísla, média nás v "straší" tím, že je HDP nula, nula procent, já nevím, prostě, že není r si interpretují tu nulo jako, že je to špatný. Ona se dá taky interpretovat i jinak, prost ještě hůř samozřejmě. A když se kolem sebe díváte a bavíte se s podniky, teda s generálním tak jim chybí lidi, oni prostě mají zajištěný zakázky, takže ta nula je velmi diskutabilní interpretaci těch čísel. Nejde to jenom spočítat, ale musím znát to manažerský vyjádření t si myslím, že je problém. Daniel TAKÁČ, moderátor -------------------- Na chatu se ptá Honza z Plzně: "Dobrý večer, pane rektore, jsme malá země, ale máme zde de vysokých škol. Nejde již u mnoha z nich spíš o byznys než o poskytování kvalitního vzdělán úroveň vysokoškolského vzdělání stále víc a víc degradována?" Karel RAIS, rektor VUT v Brně -------------------- Pokud tady zdůrazním to, co tady je napsaný, že nejde již u mnoho z nich spíše o byznys, t Já chci říct, že ne všechny, všechny takhle fungují, ale jinak samozřejmě s tím souhlasím. s ručením omezením je ze zákona zakládána s tím, aby vznikal zisk a některý jsou to eseróč to akciovky, čili oni to mají už ze zákona určené. A jestliže si student vybere, vybírá šk si budete vybírat auto, tak to budete velice pečlivě sledovat, kam jdete. Tak by bylo dobr padesátiprocentní pozornost takhle byla věnována výběru, výběru vysoké školy ze strany, ze studentů. Daniel TAKÁČ, moderátor -------------------- Tak poraďte budoucím studentům, jak to mají poznat? Jsou ve čtvrťáku, čeká je maturita, ch školu, podle čeho mají nebo možná ještě dříve, podle čeho mají vybírat? Je dostatek inform mají dívat? Na jaké informace se mají dívat? Karel RAIS, rektor VUT v Brně -------------------- Víte, kolegové si dělají ze mě legraci, že vždycky říkám, voják se stará, voják má. Ono sk informace jsou, ale musí si je, musí si je přebrat. Jestliže budu srovnávat 100 let starou je Vysoké učení technické se soukromými školami, no, tak, nemám co srovnávat, s prominutím samozřejmě je. Čili jedno z těch měřítek je třeba mezinárodní, mezinárodní ratingy, meziná podstatě těch univerzit, ale toto zajímá spíš tak doktorandy. Toho bakaláře samozřejmě zaj vzdálenost a tyhle ty, tyhle ty faktory a pak je ochoten pochopitelně jít i tady na nějako školu, tím nechci říct, že jsou špatný, to v žádným případě, no, a pak z té regionální ško ta průchodnost poměrně dost značná, tak půjde na magisterský studium třeba někam jinam. Al skutečně o tom, že si musí přečíst informace, musí si udělat nějaký názor. Já mu nemůžu ří špatní a tyto jsou dobří." To je tak jak u auta, to můžu jenom poradit, ale jádro je prost klientovi, na tom studentovi, na tom budoucím posluchači. Daniel TAKÁČ, moderátor -------------------- Když se mluvilo o těch soukromých vysokých školách u nás, lepších, horších, tak to platí a že žádná paušalizace neexistuje. Vzniká u nás nějaký Harvard, abych tak řekl, aniž byste j Existuje u nás škola vysoká, soukromá, která má, lidově řečeno, zaděláno na tom, že bude t vysokou školou? Karel RAIS, rektor VUT v Brně -------------------- Já vám na to odpovím takto. Jestliže Evropská unie investuje dneska miliardy korun třeba d Liberce, do Pardubic, do Plzně, tak se to musí objevit v kvalitě těch vysokých škol. Konkr do infrastruktury vysoký školy dneska teče 9 miliard korun. Za těma penězma jdou už skuteč světoví vědci, a tady vidím, že by, ten Harvard mohl, mohl vzniknout nebo něco tohoto typu Daniel TAKÁČ, moderátor -------------------- No, vy jste veřejnou školou. Mezi těmi soukromými? Karel RAIS, rektor VUT v Brně -------------------- Ano. A u těch, to si myslím, že ještě, ono tyhle ty školy, Cambridge, Harvard, Oxford, to přihlášením na živnostenský úřad. To trvá delší dobu. To ještě musí asi kolegové počkat. S Daniel TAKÁČ, moderátor -------------------- Dobrý večer. Jste na telefonu Hyde Parku a můžete se ptát profesore Raise. Kdopak a na cop divačka -------------------- Dobrý večer, tady je Helena Kozumplíková. Pane rektore, chtěla jsem se zeptat na následují devadesátém roce došlo de facto ke změně organizace jak středního, tak vysokého školství a bylo sunuto více k těm obecnějším předmětům, a tak jak kdysi vlastně byla gymnázia, obecné průmyslové školy v podstatě vzdělání směřující vlastně k průmyslu a následní, následné vys byly pětileté. Po devadesátém roce došlo tedy ke změně této organizace a já jsem se chtěla myslíte, že tato reorganizace vlastně byla pouze proto, aby naše školy byly kompatibilní s nadnárodním celkem, anebo jestli máte pocit, že tato reorganizace nebo změna, jestli oprav celému systému našeho školství. Děkuji vám. Daniel TAKÁČ, moderátor -------------------- Děkujeme, paní Heleno. Karel RAIS, rektor VUT v Brně -------------------- Díky za tu otázku. Obecně samozřejmě vy mluvíte vlastně o boloňském třístupňovém procesu, bakalářské studie, magisterské a doktorské. Tahle ta základní myšlenka je bezesporu rozumn kompatibilní, tak jak říkáte, s tím světem. A teď je problém, jak se to udělalo. Jestliže, podstatě řízlo původní pětileté studium jenom naprosto pasivně a ty původní teoretický pře právě dole, no, tak, to je samozřejmě hrůza a s těmi problémy se jako potýkáme dodnes. Tak špatný. Tam ty fakulty, které vznikly jako nové, tak my už jsem stavěli, protože jsem byl z nich, tak jsme už stavěli ty studia jako třístupňové od samého počátku, a to bylo rozumn kolegů, já nevím, na elektrofakultě třeba to řešila tímhle tím způsobem. Nové interdiscipl už takhle vznikají samozřejmě, a to si myslím, že je správný, čili to, s prominutím, to "t pětiletýho studia bylo naprosto chybný a ty důsledky jsou dodnes. Daniel TAKÁČ, moderátor -------------------- Facebook, Aneta se ptá: "Jak jsou české univerzity kvalitní v porovnání se světem. A na kt rámci Česka je Vysoké učení  technické v Brně? Žárlíte na Prahu? Je lepší?" Karel RAIS, rektor VUT v Brně -------------------- Tak, obecně musím říct, jestli to srovnávám tak 7 roků zpět, tak v mezinárodních ratinzích jsou respektovaný světem, kde je asi 18 tisíc univerzit, tak se řadíme do 3 procent těch n trvale je tam samozřejmě Karlova univerzita. Teď bohužel musím říct, že nás předběhlo Česk technické v Brně, pardon, v Praze. Daniel TAKÁČ, moderátor -------------------- V Praze. Karel RAIS, rektor VUT v Brně -------------------- Teď jsem se přeřekl, v Praze. A já jsem ještě myslel na Masarykovu univerzitu, která, kter tom balíčku, jaksi je tam taky. Takže rozhodně nežárlím na Prahu. Já celkem, já mám tu výh v podstatě už skoro na nic, jo, takže proč bych měl žárlit, proč bych měl žárlit na Pražák Daniel TAKÁČ, moderátor -------------------- No, protože je lepší, jak tady Aneta píše. Karel RAIS, rektor VUT v Brně -------------------- Já si myslím, že ono je to v opačným gardu, upřímně řečeno. Ty, ta infrastruktura, která s Brně, ta vědecká, a tím pádem na Moravě, abych nezapomněl, my tam máme samozřejmě propojen univerzitu, já si myslím, počkejte pár roků a budeme, můžete být překvapeni, že to žárlení směrem. Daniel TAKÁČ, moderátor -------------------- Ale zatím Praha je tedy lepší ČVUT než VUT v Brně? Karel RAIS, rektor VUT v Brně -------------------- Záleží v čem. Já můžu, já mohu říct, že třeba strojní, když srovnáme strojní fakulty, to j novin, to je žebříček samozřejmě ne mezinárodní, tak tam, tam je strojní fakulta první, je informatiky, jsou tam taky vpředu, takže, prosím vás, já bych byl radši, kdybysme se bavil nebo já jsem takovej typ, že se spíš, bych byl radši, kdybysme se bavili o spolupráci s ČV abysme po sobě jeli. A tahle ta filozofie zatím podle mě přináší, přinesla ovoce jednak do a myslím si, že by mohl přinést ovoce na Moravu taky, to je ta báňská univerzita, mohla by celé republiky, a to je smysl hry. Daniel TAKÁČ, moderátor -------------------- A komunikujete? Funguje ta spolupráce mezi školami? ČVUT v Praze komunikuje v Brně, techni Ostravě? Karel RAIS, rektor VUT v Brně -------------------- Jednoznačně. S tou Ostravou je to jednoduchý, to musí komunikovat, protože tam budeme mít tam je ten superpočítač a my tady budeme mít to centrum, teda tady, v Brně budeme mít to c Daniel TAKÁČ, moderátor -------------------- A nezaspala Praha trochu v tomto smyslu? Protože ty investice technologické v Brně i v té velké. Karel RAIS, rektor VUT v Brně -------------------- Jedna z těch podmínek Evropské unie byla, že to bude, že ty peníze ze strukturálních fondů takzvaně málo rozvinutých oblastí. Praha patří mezi spíš hodně rozvinuté oblasti, takže z jako ty peníze tam téct nemohly. Česká povaha je taková, že vzniklo řadu, řada center v bl kilometrů za cedulí Praha přeškrtlá, takže stejně to řešili. Daniel TAKÁČ, moderátor -------------------- Chat, Pozorovatel: "Pane profesore, mají vysoké školy zájem o reformu školství? Někdy mi p spíš hledají překážky, aby k reformě nedošlo. Možná některým vysokoškolským pedagogům souč soukromých důvodů vyhovuje. Vy jste ale výjimka, pro reformu jste." Karel RAIS, rektor VUT v Brně -------------------- Já bych to začal od toho možná některým pedagogům současný stav ze soukromých důvodů vyhov bych podtrhl to některým a je to pravda. To jsou ty flying profesoři, kteří prostě pobíhaj soukromými institucemi a pobíhají po, pomalu po Evropě. Když jsou dobří a skutečně přednáš v Anglii, ve Francii, tak proč ne, ale bohužel oni pobíhají víc po těch regionálních, po t vysokých školách. Já se domnívám, já jsem to říkal před chvílí, že vysoké školy mají zájem školství, ale je to spolek, kdy se, kdy si to každej představuje podle svýho a je to o tom ten náš přístup těch technik, my jsme otevření a domníváme se, jsou to státní penízem, tud kontrolovatelné v každém případě a není co skrývat. Na druhou stranu jsou univerzity, kter velkou tradici, ale tak otevřené nejsou, a to je to, to je to Humboltovské pojetí, kdy si jako, to je strategický přístup a tam ten problém je samozřejmě. Daniel TAKÁČ, moderátor -------------------- Co by tedy ta reforma vlastně měla obsahovat? Nějakou jsme viděli, už jsme o tom mluvili, to je reforma vysokého školství, co potřebujeme změnit. Jak by měla vypadat podle vás? Karel RAIS, rektor VUT v Brně -------------------- No, tak to je, tak v prvý řadě, teď prosím, skutečně je to podle mě. Česká konference rekt názor. Daniel TAKÁČ, moderátor -------------------- Takže ani v konferenci rektorů nejste úplně zajedno? Karel RAIS, rektor VUT v Brně -------------------- Není, není, to je úplně, zhola není, ale tak podle mě. Daniel TAKÁČ, moderátor -------------------- Dobře. Tak reforma vysokého školství podle profesora Raise. Karel RAIS, rektor VUT v Brně -------------------- Tak. V prvý řadě v každý firmě, a tudíž i na univerzitě, jde o finance. Čili mělo by být k financování univerzit, to znamená, se státem by měla být smlouva třeba pětiletá, abysme vě čeká. Vždyť my nevíme, kolik nám dají za dva roky. Už jenom, mimo jiný jenom proto, že jse ministra školství, takže, to prostě tam žádná kontinuita není, každý se na to dívá jinak, aby byla nějaká smlouva dlouhodobá mezi státem a univerzitou. Daniel TAKÁČ, moderátor -------------------- Na základě jakého principu? Jaký ten princip toho financování by měl být? Karel RAIS, rektor VUT v Brně -------------------- Prostě ať nám, ať nám, já bych tady zkopíroval ten rakouský, ten rakouský zákon, protože j nazván, že patřím mezi ty reformisty, no, tak, my jsme s panem profesorem Haňkou a ještě s lidí, jsme v podstatě navrhli za ministra Dobeše, jsme navrhli jakýsi možný, možný návrh, principu, z principu Rakouska. Před pár lety se Rakušáci zase učili od nás, proč se teda n nich? Daniel TAKÁČ, moderátor -------------------- V čem je, v čem spočívá ta notice? Karel RAIS, rektor VUT v Brně -------------------- No, právě že tam je garance, ta univerzita ví, jak bude 5 let financovaná. Daniel TAKÁČ, moderátor -------------------- A na základě čeho ty peníze dostane ale? Proč zrovna VUT v Brně dostane, nevím, jaký je vá Karel RAIS, rektor VUT v Brně -------------------- No, asi 3 miliardy. Daniel TAKÁČ, moderátor -------------------- Tak proč VUT v Brně dostane 3 miliardy a ne 3,5 miliardy? Karel RAIS, rektor VUT v Brně -------------------- To je právě otázka vyjednávání s tím státem. Ten stát by měl říct, na čem má zájem, čili t vyjednávání. Já netvrdím, že my musíme zaprvé ty 3 miliardy, tam je výrazná část, kterou s ve spolupráci s podniky, tak ten stát by měl říct, co chce. To je o strategii, o přístupu. škrtat, to, já si myslím, že ta vláda je tam na víc než jenom na to škrtání. To je jedna v Daniel TAKÁČ, moderátor -------------------- Ano, teď jsem chtěl říct financování. Co dál je potřeba? Karel RAIS, rektor VUT v Brně -------------------- Financování. Teď je potřeba, z mýho pohledu je potřeba dát dohromady systém řízení univerz je to o tom, že je to trojúhelník senát, děkan, pardon, senát, rektor a správní rada. Ten je velmi nevyvážen a je otázka, to je zase k vyjednávání, jak, jaký pravomoci, jaké pravom zodpovědnost má mít rektor. Rektor má obrovský pravomoce, pardon, rektor má obrovskou zodp vše a ty pravomoce jsou relativně, relativně malé. To prostě, to není, to není v pořádku. byl na zasedání Akademickýho senátu, já tam mám excelentní vztahy s nimi a jsem hrozně rád let jsme se skutečně skamarádili i můžu říct, ale oni mi prostě oznámí, že mají prázdniny manažerský život jde dál. Já musím řídit, čili je potřeba, je potřeba taky, aby ten Akadem nějakýma způsobem, aby tam byly taky vyvážený ty pravomoci. Daniel TAKÁČ, moderátor -------------------- Čili rektoři by měli mít více pravomocí. Karel RAIS, rektor VUT v Brně -------------------- Jednoznačně. Já to říkám. Daniel TAKÁČ, moderátor -------------------- V jakém smyslu? Karel RAIS, rektor VUT v Brně -------------------- No, tak, v tom smyslu. Daniel TAKÁČ, moderátor -------------------- O větším balíku peněz samostatně rozhodovat. Karel RAIS, rektor VUT v Brně -------------------- Ne, ne, ne, to je o řízení, o větším řízení toho systému, čili v podstatě, v podstatě je t konkrétnějším vztahu rektor - děkan a potom nakonec až ústav. Daniel TAKÁČ, moderátor -------------------- Na Facebooku. Karel RAIS, rektor VUT v Brně -------------------- To je jedna z těch věcí. Daniel TAKÁČ, moderátor -------------------- Na Facebook pojďme pro další otázku. Jirka: "Pane rektore, chystáte se kandidovat na senát tématem jdete do voleb?" Karel RAIS, rektor VUT v Brně -------------------- No, tak, já mám těch témat samozřejmě několik. Daniel TAKÁČ, moderátor -------------------- Tak jedno nejdůležitější, které považujete za nejdůležitější? Karel RAIS, rektor VUT v Brně -------------------- Tak já bych řekl jedno, které, které odpovídá tématu tady tohohle jednání. Je to, že si my potřeba zajistit finanční toky z Evropské unie pro léta 15 - 20 a hlavně je právně garanto aby ty věci, co jsme udělali, tak aby se dál rozvíjeli pochopitelně. To je, to je, řekl by z těch oblastí, ale těch oblastí je víc, to bych tady mohl vést předvolební projev. Daniel TAKÁČ, moderátor -------------------- Proto jsem vás žádal o jedno téma. Karel RAIS, rektor VUT v Brně -------------------- Tak tohle vzhledem k tomu. Daniel TAKÁČ, moderátor -------------------- Facebook, Karel: "Kdo byl nebo je nejlepší ministr školství u nás a proč?" Karel RAIS, rektor VUT v Brně -------------------- Já jsem svůj názor řekl panu prezidentovi svého času, když navštívil VUT. Podle mě nebyl n ale byly nejlepší ministryně a ty byly dvě, bez titulu Buzková a Kopicová. A proč? Buzková školy v pořádku, do nich nevrtala a celý ten systém řízení toho ministerstva byl konsolido univerzitám peníze. Kopicová, protože změnila zákony, které umožnily převod finančních pro roku na druhý, takže jsme nemuseli s prominutím, tupě utrácet v listopadu, ale mohli jsme základě toho my jsme schopni dneska kofinancovat strukturální fondy, protože kofinancování univerzity, takže toto jsou hlavní důvody, proč tyto dvě ministryně považuji za nejlepší. nevýrazný a tam, tam byly prostě problémy. Daniel TAKÁČ, moderátor -------------------- Chat, tam je další otázka od Daniely: "Se kterými univerzitami organizujete mezinárodní st Které jsou nejúspěšnější, o co mají studenti největší zájem?" Karel RAIS, rektor VUT v Brně -------------------- Tak, já, když to vezmu odspodu, tak jednak bakalářský studia jsme organizovali s Nottingha potom samozřejmě, samozřejmě kolegové ze strojní fakulty s Francií a s Německem. Pokud, já škola by se měla chlubit skutečně těmi plnými studijními mezinárodními programy, to znamen programy a ty probíhají na škole dva, jeden, jeden děláme s Nottinghamem a s Katovicemi a to je double degree, který děláme s francouzskou jednou univerzitou, takže. Daniel TAKÁČ, moderátor -------------------- O ty je zájem tedy? Karel RAIS, rektor VUT v Brně -------------------- O ty je samozřejmě zájem. Daniel TAKÁČ, moderátor -------------------- Patří mezi ty nejúspěšnější, jak se Daniela ptá? Karel RAIS, rektor VUT v Brně -------------------- Ano, no, zájem, jako teď každá liška chválí svůj ocas, protože 20 roků děláme MBA, LLM a t ty manažerská studia, tak musím říct, že samozřejmě je zájem tady o tyto placené kurzy, kt Američany, s Angličany, s Angličany a o to je trvalý zájem. Daniel TAKÁČ, moderátor -------------------- Tak, další otázka v psané podobě přichází do Hyde Parku prostřednictvím chatu opět, Petr K rektore, jak je možné, že na pozemcích VUT v Brně v Králově Poli mohl soukromý investor Tr komerční bytový komplex Erasmus? Pozemky, na kterých komplex stojí, jsou v platném územním školství, například koleje." Děkuje Petr Kotek. Karel RAIS, rektor VUT v Brně -------------------- Tak toto, tato záležitost byla mnohokrát přemílaná přes, přes média. V podstatě, v podstat se na pozemcích VUT postavil bytový komplex, protože tam byla, tam byla podmínka, že za, ž bytů dostaneme k dispozici, takže my jsme pozemek, který byl nevyužitý, jsme v podstatě po soukromýmu investorovi a ten nám za to, ten nám za to dal, a teď nevím přesně, 8 nebo 10 b jsou používány třeba pro, pro ty zahraniční vědce. Čili jestli to bylo v platným územním p školský koleje, toto je všecko věc, která, která samozřejmě, pokud to tak bylo, tak to nem to už je pak záležitost těch správních orgánů, to není. Přes, na škole to bylo schváleno s schváleno, bylo to schváleno správní radou a v podstatě to proběhlo naprosto, naprosto bez byl, cíl byl jediný, získat byty pro, pro mladé a pro zahraniční, pardon, ne studenty, věd Daniel TAKÁČ, moderátor -------------------- Přesto ale, jestliže tady možná může být nějaký rozpor s územním plánem. Karel RAIS, rektor VUT v Brně -------------------- To není. Já teď řeknu. Daniel TAKÁČ, moderátor -------------------- Kdybyste například zainvestovali koleje, tak tam vědci taky mohou bydlet a měli byste pro Karel RAIS, rektor VUT v Brně -------------------- Jenomže, jenomže to je otázka, kolik financí, kolik financí můžeme do kolejí dát. Když se to vypadá s kolejema, tak v podstatě žádný výstavba za posledních 20 let nebyla, protože t samostatná jednotka, která není schopná na sebe vydělat. Daniel TAKÁČ, moderátor -------------------- Tak mohli jste být třeba první. Karel RAIS, rektor VUT v Brně -------------------- No, tak, většinou VUT bývá první. Daniel TAKÁČ, moderátor -------------------- Kdosi něco postavil, architekti navrhnou, a tak dále. Karel RAIS, rektor VUT v Brně -------------------- V tomhle případě jsme nebyli, no. Daniel TAKÁČ, moderátor -------------------- Vy to vidíte jako chybu nebo ne? Karel RAIS, rektor VUT v Brně -------------------- Ne, já to nevidím jako chybu. Tam se žádná chyba nestala. Daniel TAKÁČ, moderátor -------------------- Tak, další otázka psaná v dnešním Hyde Parku přichází prostřednictvím chatu opět od Marvin jak nahlížíte na provázání vysokého školství s komerční sférou. Školy by přeci neměly vych akademiky, ale spíš v praxi použitelné odborníky. Co pro to VUT dělá, se kterými konkrétní spolupracuje a jaký je zájem?" Karel RAIS, rektor VUT v Brně -------------------- Bylo by smutný, kdyby techniky vyráběly jenom akademiky. My jsme ekonomicky, nejenom ekono taky ekonomicky jsme tlačeni do spolupráci, do spolupráce s firmami, ale děláme to samozře procent rozpočtu vědeckého na některých fakultách je vytvářeno z hospodářských, z uzavřený smluv. Získali jsme třeba zlatou medaili na brněnském veletrhu, kdy jsme podstatě prezento čtvrté naše letadlo, které vymysleli doktorandi a to lítá samozřejmě, takže to byla vlastn jak Cesna. Pak jsme získali, prostě ta spolupráce tam je obrovská, to není jenom ten Let K ty kunovické firmy, to je samozřejmě Honeywell, Honeywell nám dodává sem pravidelně nosite kteří nám dělají marketing prostě mezi studenty, to je naprosto ojedinělá záležitost, kter Daniel TAKÁČ, moderátor -------------------- Jak ten vztah vypadá? Studenti tam chodí pracovat pro ty firmy, ony za to něco platí, stud něco naučí. Jak ten vztah vypadá? A jestli to je přínosné vůbec. Karel RAIS, rektor VUT v Brně -------------------- Forma diplomových prací nebo forma dizertačních prací, tam dochází právě k tomu, k tomu pr čili ten student, ten student pracuje na tý svojí dizertaci nebo té diplomce, chodí, chodí když se budu bavit v číslech, tak asi 170 firem právě takhle je navázaných na VUT. Je to d jeden operační program, který podporuje, finančně podporuje tyhle ty vazby. Před tím to ne Daniel TAKÁČ, moderátor -------------------- Jaká je úspěšnost těch studentů, kteří chodí do těchto konkrétních podniků, že tam pak zůs Že zaprvé seženou práci? A za druhé, že firma z toho tedy, pokud investovala, tak že z toh Karel RAIS, rektor VUT v Brně -------------------- Tak, tam je potřeba se na to dívat z pohledu té, z pohledu té firmy. Ta firma nemusí si ku headhuntery, kteří, kteří jí dodají no name studenty, ale ona ví, že z těch deseti, který jeden, dva dobří a ty jim stojí za to, za to, aby uzavřeli tu smlouvu, čili ta firma má ja noci. To je celý. Daniel TAKÁČ, moderátor -------------------- Ale kolik těch studentů skutečně takhle najde práci? Lze to, umíte to percentuálně vyjádři Karel RAIS, rektor VUT v Brně -------------------- Já to neumím. Ne, no, není to velký. Daniel TAKÁČ, moderátor -------------------- Jestli to nejsou jeden, dva za tři roky třeba, kdo takto zůstal někde. Karel RAIS, rektor VUT v Brně -------------------- Ne, ne, ne, to nejsou jeden, dva za tři roky, to v žádným případě nejsou, ale jestliže mám tisíce studentů, tak tady se bavíme o desítkách. Co je taky ještě důležitý, různý ceny za diplomový práce a tam, v téhle té oblasti třeba stavební fakulta má poměrně dost velký kon stavebními firmami, tam jsou to možná do stovek. Daniel TAKÁČ, moderátor -------------------- Martina na Facebooku: "Vystudoval jste obor samočinné počítače. Jak v době vašeho studia v A stíháte stále sledovat vývoj v oblasti informatiky?" Karel RAIS, rektor VUT v Brně -------------------- Nestíhám, nestydím se za to, protože tady, když vystoupíte z toho vlaku, tak podle mě nest A jak vypadaly počítače? My jsme zrovna dneska, zrovna dneska byla tisková konference, kdy nějaký muzeum na fakultě informatiky, já jsem se tam byl dívat už dřív. Je to jakási nosta vidíte prostě ty bedýnky a proti tomu, co máme v kapsách formou mobilů, no, tak, ten, ten obrovský. Daniel TAKÁČ, moderátor -------------------- Tam jste byl u bedýnek typu IQ nebo u bedýnek typu místnost? Karel RAIS, rektor VUT v Brně -------------------- Byl jsem u bedýnek typu IQ a byl jsem u součásti typu Minsk, typu Tesla 200, typu EC-1033 všecko se tam tyhle, takový nostalgický věci byly. Daniel TAKÁČ, moderátor -------------------- Tak poslední otázka, poslední dotaz dnešního Hyde Parku na chatu. Pane profesore, od Analy profesore, kdybyste šel teď studovat, jaký obor byste si vybral a proč?" Karel RAIS, rektor VUT v Brně -------------------- Tuto otázku dávám většinou studentům a čekám odpověď. Ta odpověď je jednoznačně interdisci už jsou počítače málo, tam musí být počítače plus právo, medicína plus počítače, prostě mu na rozhraní. Tam mám šanci podle mě, čili toto bych, když to teda radím těm studentům. Daniel TAKÁČ, moderátor -------------------- A vy byste si tedy vybral co? Počítače a medicína? Karel RAIS, rektor VUT v Brně -------------------- Já bych si, no, tak, vzhledem k mému zchátralému stavu zdravotnímu je otázka, jestli bych Daniel TAKÁČ, moderátor -------------------- /Nesrozumitelné/ velmi osobní vyznání. Karel RAIS, rektor VUT v Brně -------------------- Já bych spíš volil teda, spíš bych volil asi ty počítače a právo, protože vidím, že sám se tu hranu vždycky, a to by bylo potřeba. Daniel TAKÁČ, moderátor -------------------- Pane profesore, děkuju za účast v Hyde Parku, že jste přišel, našim divákům odpovídal. Tak hodnotí ti, kteří nějaký hlas poslali. Od 27 procent jste dostal minus, od 73 procent jste budou vaši studenti? Karel RAIS, rektor VUT v Brně -------------------- To já nevím, ale v každým případě jim děkuji, to je vynikající výsledek. Daniel TAKÁČ, moderátor -------------------- A my děkujeme, že jste přišel do Hyde Parku. Na shledanou. Karel RAIS, rektor VUT v Brně -------------------- Díky moc. Děkuju. Daniel TAKÁČ, moderátor -------------------- Pro vás přání co nejklidnějšího víkendu, pokud možno, s Českou televizí. Příští týden Hyde samozřejmě bude připraven. Na shledanou.