Test Barvy života ****************************************************************************************** * Test Barvy života ****************************************************************************************** 27.8.2012 12:10    ČRo 1 - Radiožurnál    Zpráva, autor: Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka -------------------- České školy zaplavily v posledních letech desítky různých psychologických testů. Některé o žáků a učitelů, jiné atmosféru ve třídách. Mezi řediteli škol a pracovníky poraden je teď test nazvaný Barvy života. Navzdory tomu, že před ním varují renomovaní psychologové, meto šarlatánství a bojí se, že může negativně ovlivnit budoucnost dětí. Klára BÍLÁ, redaktorka Petra BENEŠOVÁ, redaktorka redaktorka -------------------- Když si učitelé na pražské Základní škole Eden chtěli zjistit, jaký mají jejich žáci vztah vyzkoušeli jednoduchý test na počítači. Děti pozorovaly na obrazovce uprostřed kruhu vždy Kolem něj bylo osm barevných koulí. Děti si některé z nich vybraly a to vždy podle toho, j odstín se jim líbil ke konkrétnímu pojmu. Výsledky ukázaly atmosféru ve škole, popisuje ře Churáčková. Jana CHURÁČKOVÁ, ředitelka Základní školy Eden -------------------- V podstatě šlo o to, abychom zase jinou formou zmapovali třídní kolektivy, co se týče jeji vzdělávání obecně, na školu. Klára BÍLÁ, redaktorka Petra BENEŠOVÁ, redaktorka redaktorka -------------------- Tuto psychologickou diagnostiku s názvem Barvy života připravila pro stovky škol soukromá Services. Metodu, se kterou lze testovat všechny věkové kategorie, ale ostře kritizuje Uni asociací. Podle předsedy Unie a prorektora Univerzity Karlovy Stanislava Štecha nejde o žá diagnostiku. Stanislav ŠTECH, předseda Unie psychologických asociací, prorektor Univerzity Karlovy -------------------- Postavit jaksi testování nebo diagnostiku něčeho jenom na metodě, která funguje na princip barvových asociacích či asociací barvy, už to samo o sobě je první záležitost, která je ve Klára BÍLÁ, redaktorka Petra BENEŠOVÁ, redaktorka redaktorka -------------------- Odborníci před testy varují. Podle dětského psychologa Václava Mertina není vůbec jasné, j funguje. Václav MERTIN, dětský psycholog -------------------- Ty údaje, které jsou k dispozici, to není možné, aby to měli schovaný, to musejí dát k dis nejširší psychologické veřejnosti. Klára BÍLÁ, redaktorka Petra BENEŠOVÁ, redaktorka redaktorka -------------------- Soukromá firma, která za poplatek testy připravuje, ale oponuje, že metodika je správná, ř společnosti Jiří Šimonek. Jiří ŠIMONEK, ředitel společnosti DAP Services -------------------- Máme i statisticky ověřeno, že to funguje pomocí klasických statistických matematických me dojít k akademické diskuzi, kde se tyhle argumenty vyříkají. My dlouhodobě vlastně Unii o Klára BÍLÁ, redaktorka Petra BENEŠOVÁ, redaktorka redaktorka -------------------- Unie, která zaštiťuje několik sdružení v Česku, ale tvrdí, že pokud se učitelé podle barev řídí, je to vážný problém. Pro ředitelku Janu Churáčkovou ale je to jen jedna z možností, svém týmu něco dozvědět. Jana CHURÁČKOVÁ, ředitelka Základní školy Eden -------------------- Nás ty informace, které jsme zjistili, nás rozhodně nepřekvapily. To je takový argument pr tom určitě je. Klára BÍLÁ, redaktorka Petra BENEŠOVÁ, redaktorka redaktorka -------------------- Školy při výběru různých testů nic neomezuje. Stejně tak nikdo přímo nenařizuje pedagogick poradnám, jaké metodiky mají výhradně používat. Také jednotlivé kraje jako zřizovatelé ško zvolit jakoukoliv formu testování. Barvy života si vybral i Zlínský kraj, který chtěl před žákům, aby si dobře zvolili svoji budoucí kariéru. Na kurzech kraj vzdělával pedagogy a ps pak nabídnul série online testů, vysvětluje pracovnice úřadu Šárka Bařáková. Šárka BAŘÁKOVÁ, pracovnice úřadu -------------------- Každý test trval půl hodiny. Měl tam asi 120 slov, které se před ním zobrazoval, ano, a k vlastně ty barvy. Klára BÍLÁ, redaktorka Petra BENEŠOVÁ, redaktorka redaktorka -------------------- Za 4 roky prošlo testováním více jak 9 tisíc školáků. Kraj metodu Barev života hájí. Výhod školství za ODS Josef Slovák. Josef SLOVÁK, radní pro školství /ODS/ -------------------- Ty testy prakticky slouží jako podpůrný nástroj pro volby rodičů. A vždycky říkáme, že jak poradce, tak kariérní poradce nebo ta poradna si může zvolit z té škály testů jakýkoli. Je metoda byla použita jako jedna z mnoha, tak v tom nevidím žádný problém a je to na rozhodn konkrétního psychologa. Klára BÍLÁ, redaktorka Petra BENEŠOVÁ, redaktorka redaktorka -------------------- Ministerstvo školství ujišťuje, že psychology a odborníky na poradenství proškoluje a upoz špatné metodiky. Klára Bílá a Petra Benešová, Radiožurnál. Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka -------------------- A dětského psychologa Václava Mertina zdravím teď živě do našeho přenosového vozu. Dobré o Václav MERTIN, dětský psycholog -------------------- Dobré odpoledne. Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka -------------------- Pane Mertine, jakým způsobem je tedy možné hodnotit kvalitu psychologických testů? Václav MERTIN, dětský psycholog -------------------- Tak na hodnocení kvality existují pravidla, to, co říkal pan kolega Šimonek, tak je pravda statistický charakter, nicméně s psychologickými testy by měl pracovat psycholog. Ona ta p dám nějaký test, vyjde mi nějaké číslo a já na základě toho rozhodnu, to je velice naivní. dneška nemá vůbec nic společného. Já pracuju s tím klientem jako na mnohem širší bázi a ta to je jenom dílčí podnět k tomu, abych já si vytvářel další hypotézy a ty potom ověřoval, tou metodou pracují běžně lidi, kteří nemají psychologické vzdělání, tak i kdyby byla sebe já si dovoluji pochybovat, tak to není korektní psychologická práce. Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka -------------------- A když takový test se nepovede nebo když ho odborníci označí třeba vysloveně za šarlatánst dětskému vývoji opravdu, nebo je to spíš o tom, že je to ztráta času a v podstatě děti, ro se tomu věnují zbytečně? Václav MERTIN, dětský psycholog -------------------- Tak jestli byste dovolila, to šarlatánství je pro mě zbytečně silné. Ten každý možný test Nicméně musí splňovat určité charakteristiky a dokud to ta firma nedá na stůl, tak se nemá bavit. Druhá věc je, že žádný test sám o sobě nebo skoro žádný test sám o sobě nemůže ublí toho potom my vyvozujeme. Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka -------------------- Jak vážně možná vezmeme ty výsledky. Václav MERTIN, dětský psycholog -------------------- Ano, a hlavně co na základě toho třeba s tím dítětem děláme, co mu doporučíme a tak dále. existuje. Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka -------------------- Důležitá věc, co nebo kdo rozhoduje o tom, jaké testy se budou na tuzemských školách užíva třeba na libovůli jednotlivých ředitelů? Václav MERTIN, dětský psycholog -------------------- Tak to byla otázka? Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka -------------------- Ano, to byla otázka na vás. Václav MERTIN, dětský psycholog -------------------- No, tak jako psychologické testy by ve školách vůbec neměli používat. Psychologické testy odborníkům ne proto, že bychom se báli, že by se snad něco prozradilo, nebo že bychom je u používat, ale platí to pro každou profesi, že má určité, určité věci, které dělá, protože vystudoval, má nějakou praxi. Já taky nemůžu dělat právnické záležitosti, i když jako laik rozumím všemu a vím všechno, ale právník nejsem, tak ani učitelé by, kdybych mohl prosit, úplně plést do psychologické diagnostiky, která je určena psychologům. Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka -------------------- A když tedy zůstaneme u té psychologické praxe a vezmeme si třeba psychologickou poradnu, certifikát, nějaký speciální papír na to, aby mohla působit ve školách v rámci poradenství Václav MERTIN, dětský psycholog -------------------- No, tak všechny psychologické, pedagogicko-psychologické poradny jsou zařazeny do rejstřík školských zařízení. Pokud ta instituce není, tak neznamená, že by dělala třeba špatnou prá ale má ve vztahu ke školství omezené možnosti a pravomoce. Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka -------------------- A kontroluje stát dobře firmy, které se, nebo psychologické poradny, které se toho účastní dobrou práci? Václav MERTIN, dětský psycholog -------------------- Já jsem slyšel v tom předcházejícím vyjádření, že ministerstvo varuje a ministerstvo vzděl vědom, že něco takového opravdu existuje. Ani si nejsem vědom zejména po zrušení institutu psychologického poradenství, že by byla tady instituce, která by psychology vzdělávala. Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka -------------------- Upřesňuje dětský psycholog Václav Mertin. Já děkuji, že jste si udělal čas, na shledanou. Václav MERTIN, dětský psycholog -------------------- Hezké odpoledne.