Financování českého školství ****************************************************************************************** * Financování českého školství ****************************************************************************************** 3.9.2012 18:00    Impuls    Zpráva,VIDEO A ZVUK [ URL "http://www.impuls.cz/clanek/petr-fi vysokoskolaky-je-definitivni-o-vysi-stale-jedname/233697 "] Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Hezký dobrý večer vám všem. Pro jeden milion a 200 tisíc žáků začal dnes nový školní rok. školách díky nástupu silných ročníků už druhým rokem roste počet žáků, na středních školác Mnohde kvůli úsporám slučují třídy. Podle ministra školství Petra Fialy se model vzděláván středních školách musí přizpůsobit demografické křivce. Petr FIALA, ministr školství, mládeže a tělovýchovy -------------------- Doufám, že školy nezůstanou opuštěné a to, že letos vstupuje na základní školu více žáků. k tomu musím dodat druhé číslo, že současně na střední školy přichází méně studentů. A to informace, se kterými musíme pracovat a podle nich upravovat náš vzdělávací systém. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Zaznamenalo právě dnes Rádio Impuls slova ministra školství Petra Fialy. Školy se letos mu bez 800korunového příspěvku na pomůcky pro prvňáčky. Nejen o začátku nového školního roku následujících minutách, protože hostem dnešních Impulsů je právě český ministr školství, m tělovýchovy Petr Fiala. Vítejte vůbec poprvé v Impulsech, přeji hezký dobrý večer, pane mi Petr FIALA, ministr školství, mládeže a tělovýchovy -------------------- Hezký dobrý večer vám i posluchačům. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Připomínám, že dnešní Impulsy jsme připravili právě i díky posluchačům Impulsů, kteří své dne psali a posílali ve formě SMS zpráv na číslo 774999888. Pokud máte ještě jakoukoliv ot ministra školství Petra Fialu, stačí, když ji pošlete k nám sem do rádia. Ještě jednou čís otázky ve formě SMSek 774999888. Pane ministře, kdo nebo co podle vás ohrožuje budoucí pro republiky v souvislosti se školstvím? Petr FIALA, ministr školství, mládeže a tělovýchovy -------------------- To je samozřejmě velmi komplexní otázka. Já doufám, že školství není ohrožením, ale je to velkou šancí pro konkurenceschopnost České republiky. Vzdělávání bylo vždy velmi silnou st společnosti, tradičně na ně kladla velký důraz, vždycky jsme dokázali nabízet velmi kvalit širokým vrstvám společnosti a myslím si, že tuto naši výhodu musíme udržet i do budoucnost Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Mluvíte v minulém čase. Co kdybych vám namítl, že to vlastně neplatí dnes, proto záměrně t používáte? Petr FIALA, ministr školství, mládeže a tělovýchovy -------------------- Já doufám, že to platí a já se vždycky bráním takové velké paušalizaci, že něco je dobré n samozřejmě dobré školy, máme školy také horší. Známe určitá kritická místa v našem systému co musíme dělat, je, velmi bedlivě sledovat také zahraniční srovnávací studie, které nám u slabiny našeho vzdělávacího systému. A musíme pracovat na tom, abychom je odstranili. Mimo například bez kvalitního vzdělávacího systému a vynikajících vysokých škol nemůže být dnes takové země, jako je naše, opravdu konkurenceschopná a silná. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Pojďme probrat některá slabá místa. Místo první, nízké platy učitelů ohrožují podle vědeck CERGE, Ekonomického institutu při Universitě Karlově v Praze, budoucí prosperitu České rep této instituce 70-90 procent vysokoškolsky vzdělaných zaměstnanců pobírá vyšší plat než pr čem to podle vás vypovídá? Petr FIALA, ministr školství, mládeže a tělovýchovy -------------------- Problémy s platy učitelů zde existují delší dobu. Snad bych k tomu údaji dodal jeden a to, v posledních deseti letech platy učitelů v regionálním školství rostly zhruba stejným temp průměrná mzda, takže aspoň nějaký velký deficit zde nevznikal. Ale ta situace určitě není Nicméně… Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Stále tam je tedy ten propad mezi nějakými 10-30 procenty vůči průměrnému platu vysokoškol Petr FIALA, ministr školství, mládeže a tělovýchovy -------------------- Já neznám detaily té studie, seznámil jsem se s ní v hrubých konturách dnes, takže až se n do detailů, tak budu se moci k těm číslům vyjádřit. Ale chtěl jsem říct jinou věc. Prestiž povolání není závislá jenom na momentální mzdě, i když já nijak nepodceňuji tento ekonomic souvisí také s jakousi celkovou perspektivou toho povolání. A když se díváme na zahraniční nám ukazují některé problémy českého školství, tak vždycky poukazují právě na to, že málo učiteli a nestaráme se o jejich kariéru. Proto také hovořím o tom, že jedním z velkých úko prestiž povolání učitele, je zavést kariérní řád do českého vzdělávacího systému. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Zavedete ho ještě vy jako ministr školství? Petr FIALA, ministr školství, mládeže a tělovýchovy -------------------- To bude záležet na tom, jak dlouho v té pozici budu, ale … Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Dejme tomu, že ještě máte dva roky. Petr FIALA, ministr školství, mládeže a tělovýchovy -------------------- Pak by se mohlo podařit mít kariérní řád na stole v roce 2014. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Bude to tedy takový kariérní řád na odchodnou, slib, který jste dal veřejnosti, když jste funkce a který splníte? Petr FIALA, ministr školství, mládeže a tělovýchovy -------------------- Já doufám, že nebudou žádné překážky k tomu, abych ho splnil. Já v každém případě kariérní A nejde o mě, jde o to, že to je nezbytná věc, kterou potřebujeme, abychom zajistili to, a mladí lidé se ucházeli o místo učitele. My potřebujeme zvýšit prestiž toho povolání, ale d nějakou perspektivu. A to může zajistit nebo kariérní řád je jedna z cest, jak to zajistit Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Bude logicky, pane ministře, provázán ten kariérní řád, který chcete zavést do praxe ve šk 2014, provázán s odměňováním učitelů? Petr FIALA, ministr školství, mládeže a tělovýchovy -------------------- Měl by být, je to jeden z jeho podstatných aspektů. Já bych nicméně nepodceňoval ani určit prvky, které každý kariérní řád v sobě obsahuje. To je například jakýsi impuls k tomu, aby vzdělávali a věděli, že když se budou zlepšovat i v této oblasti, tak se jim to vyplatí. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Vládní návrh rozpočtu na příští rok počítá s navýšením peněz pro školství. Máte mít zhruba korun, ale celková kapitola vašeho ministerstva je zhruba 140 miliard korun. Počítáte v př navýšením platů kantorů, když se vám zvyšuje rozpočet? Petr FIALA, ministr školství, mládeže a tělovýchovy -------------------- Ano, počítáme s určitým velmi mírným navýšením platů učitelů, počítáme také s jistým navýš prostředků, které jdou do vysokého školství, protože tam ten deficit v posledních letech b Ale především počítáme s navýšením prostředků na učební pomůcky, kde jak ukazuje letošní r dostali do opravdu kritické situace a musíme s tím rychle něco udělat. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Teď mluvíte o 600 milionech, které v letošním roce jdou do učebních pomůcek. Ono se tomu v ministerského žargonu říká onivky, tedy ostatní neinvestiční položky v rámci rozpočtu škol letos je to 600 milionů, kolik dáte na pomůcky a na učebnice? Petr FIALA, ministr školství, mládeže a tělovýchovy -------------------- Já už jsem se taky naučil používat ten výraz onivky nebo rozumět mu, ale přiznám se, že ho takže mluvme o ostatních neinvestičních výdajích, respektive o penězích na učební pomůcky. já tady vidím velký problém, takže se v rámci našeho rozpočtu budeme snažit, aby meziročně narostly zhruba o 45 procent. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Tedy ze 600 milionů kolik máte v rozpočtu na příští rok? Petr FIALA, ministr školství, mládeže a tělovýchovy -------------------- Tak tam se budeme blížit k miliardě. U těch ostatních neinvestičních výdajů je trošku prob my do nich počítáme i další výdaje, nejenom učební pomůcky, takže v těch číslech se můžeme Je možná ne úplně šťastné, že v rámci těchto výdajů se platí i takové náklady, jako je tře další položky. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Je to možné změnit? Protože předpokládám, že to jsou nějaké vnitřní předpisy stanovené asi ministerstvem nebo ministerstvem financí? Petr FIALA, ministr školství, mládeže a tělovýchovy -------------------- Je to možné změnit, ale po nějaké delší době, důkladném promyšlení a diskusi, protože všec na ty ostatní položky rozpočtu. Takže zase nemůžeme třeba krátit mzdy pedagogů. Musíme s v pracovat s vnitřní strukturou rozpočtu, protože ty peníze se navzájem samozřejmě ovlivňují Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Je řeč o rozpočtu na příští rok. Proti neutěšené situaci ve školství chtějí v září a v říj školští odboráři, kterým vadí snižování peněz na školství. Opoziční sociální demokraté se k zásadní reformě školství. Tady jsou slova senátora, stínového ministra školství z ČSSD, Marcel CHLÁDEK, senátor /ČSSD/, stínový ministr školství -------------------- Když se podíváme na brutální propad, který máme například podle zprávy OECD, v jejíchž záv české školství jako jedno s největším propadem v celé škále hodnotících zemí, tak je to za vezmeme známou zprávu ISA, kdy je velký propad v hodnocení studentů a žáků, kteří se zúčas hodnocení, tak musíme s českým školstvím něco dělat. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Zaznamenalo Rádio Impuls slova stínového ministra školství z ČSSD, senátora Marcela Chládk měl ministr školství, mládeže a tělovýchovy Petr Fiala, který je hostem dnešních Impulsů, ty výsledky, o nichž mluvil senátor Chládek a které jsou dlouhodobě zmiňovány, zda to vůbe financováním školství, pane ministře? Souvisí či nikolivěk? Petr FIALA, ministr školství, mládeže a tělovýchovy -------------------- Určitě to souvisí, ale snad jenom nepřímo. My musíme skutečně, jak už jsem říkal, brát vel zahraniční studie a dívat se na některé faktory, které by nás měly zneklidňovat. Například nich snižuje čtenářská gramotnost nebo se že se snižuje znalost a dovednost dětí v takovýc je matematika, technické disciplíny, přírodovědné. A tady musíme velmi dobře analyzovat, v příčiny a snažit se je odstranit. Ono to nebude jenom ve financování, ale nepochybně jsou k těmto oborům více motivovat děti, jak s nimi pracovat, jak se přizpůsobit požadavkům dob zajímá a tak dále a tak dále. Těch věcí je celá řada a je na odbornících, aby navrhli sprá českému školství v této oblasti pomoci. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Kdy počítáte, že byste recepty těch odborníků mohl mít na stole a že by ministerstvo škols obsah vzdělávání? Petr FIALA, ministr školství, mládeže a tělovýchovy -------------------- My na tom pracujeme průběžně. Pracujeme na vylepšování rámcových vzdělávacích programů, od jsme zavedli standardy pro žáky 5. a 9. tříd, takže je zde už nyní realizována řada kroků, tuto situaci zlepšit. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Vy zároveň počítáte i s testováním 5. a 9. tříd, to je projekt, který jste i zdědil po své Josefu Dobešovi. Nemůže ten projekt oddálit i personální výměna, protože vy jste sáhl konc změně v pozici náměstků? Petr FIALA, ministr školství, mládeže a tělovýchovy -------------------- Projekt testování žáků 5. a 9. tříd zajišťuje Česká školní inspekce, kde k personálním změ takže určitě ne. A já vůbec doufám, že moje personální změny spíše přispějí k tomu, že se budou nadále realizovány kvalitně, než že by měly něco ohrozit. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Kdy tedy počítáte, jedna z otázek, že definitivně bude zavedeno ono testování žáků 5. a 9. Petr FIALA, ministr školství, mládeže a tělovýchovy -------------------- Tady je asi důležité jedno vysvětlení. Testování žáků 5. a 9. tříd stejně jako společná čá určitým logickým důsledkem rozvolnění našeho vzdělávacího systému, ke kterému došlo v polo kdy byly zrušeny osnovy a byly zavedeny rámcové a z nich vycházející školní vzdělávací pro logická úvaha je, že ve chvíli, kdy liberalizujeme ten školský systém, tak je dobré provád nabízet určitou zpětnou vazbu v těch takzvaných uzlových bodech, což je 5. třída, 9. třída se chceme vyhnout chybám, ke kterým došlo v případě státní maturity, proto v těchto dvou l v příštím roce, probíhá pilotní fáze testování žáků 5. a 9. tříd a na základě jejího vyhod rozhodneme, jakým způsobem ty testy zavedeme a co na jejich základě budeme měřit. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Jeden z posluchačů z Moravy se ptá, napravujete, pane ministře, paskvil, cituji doslova, s po vašem předchůdci. Daňové poplatníky to stálo několik desítek milionů korun, dokonce sto vyhozené peníze. Neuvažujete o podání trestního oznámení a vyvození konkrétní odpovědnosti Petr FIALA, ministr školství, mládeže a tělovýchovy -------------------- O dalším postupu ve věci státních maturit, mám na mysli vyvození nějaké odpovědnosti, budu poté, co budu mít k dispozici výsledky auditu a kontroly, které jsem zadal a které bych mě stole během několika dnů či týdnů. Takže teprve poté bych se rozhodoval o dalších krocích. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Souvisí to i s tím, že stále v CERMATu pracuje jeho bývalý ředitel, odvolaný ředitel Pavel Petr FIALA, ministr školství, mládeže a tělovýchovy -------------------- Já jsem zvyklý ze svých předcházejících rolí uplatňovat některé dobré a osvědčené manažers od chvíle, kdy jsem odvolal pana ředitele Zeleného, je pověřeným ředitelem CERMATu pan Zík odpovědností, s jakými spolupracovníky pracuje a jaké tam zastávají pozice. Pro mě je důle celkový výsledek a výkon pracoviště, které řídí, tedy CERMAT. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Jak dlouho bude současný ředitel CERMATu, pan Zíka, jenom pověřeným ředitelem? Petr FIALA, ministr školství, mládeže a tělovýchovy -------------------- To souvisí právě s výsledky auditu, s ověřením toho, jak CERMAT pracoval, jak tam byly nas Podle toho se rozhodnu dál. V každém případě počítám s tím, že na pozici ředitele takto vý bude vypsáno výběrové řízení. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Chápu-li to správně, tak do měsíce či dvou, až dostanete analýzu fungování Centra pro příp vypíšete výběrové řízení, transparentní výběrové řízení? Petr FIALA, ministr školství, mládeže a tělovýchovy -------------------- Ano a budu se snažit, aby se personální situace v CERMATu co nejrychleji stabilizovala. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Jinak řečeno, když se podíváme na délku výběrového řízení, tak k Novému roku by Centrum pr maturit mělo dostat nového ředitele, který vzejde právě z výběrového řízení? Petr FIALA, ministr školství, mládeže a tělovýchovy -------------------- Ano, tyto termíny jste tak nějak odvodil vy, já nevím, jestli se k nim mám zavazovat, ale… Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Ano, jestli správně nebo špatně? Petr FIALA, ministr školství, mládeže a tělovýchovy -------------------- Samozřejmě a to bych chtěl zdůraznit, pan ředitel Zíka vykonává svou funkci s plnými pravo odpovědností, takže skutečně nemůže dojít k tomu, že by CERMAT něco nepřipravil dobře jeno ředitele, který je nejenom pověřený, ale trvale ve funkci. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Sociální demokraté kritizují dlouhodobě způsob financování českého školství i tvorbu rozpo ministerstva školství. Podle nich školství finančně žije z roku na rok, mělo by tedy dojít financování. Tady jsou opět slova stínového ministra školství z ČSSD Marcela Chládka: Marcel CHLÁDEK, senátor /ČSSD/, stínový ministr školství -------------------- Chceme změnu způsobu financování, protože tak, jak je to financování nastaveno, tak pokud radikální změně, tak opravdu s českým školstvím se nedá vůbec nic udělat. Chceme, aby byly systému učňovského školství, nastavený kvalitní systém odměňování a reformu vysokého škols školného či zápisného. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Argumentuje stínový ministr školství z ČSSD Marcel Chládek. Nové rozdělování peněz v regio by mělo být dokončeno v příštím roce, v roce 2014 by měly změny platit. Platí to, pane min Petr FIALA, ministr školství, mládeže a tělovýchovy -------------------- Ano, to platí ale předesílám, že otázka nastavení dobrého modelu financování regionálního složitá. Nepovedlo se to v minulých letech. Já jenom doufám, že když budeme spolupracovat zde nesou odpovědnost a to není jenom Ministerstvo školství, ale jsou to také kraje, obce, podaří nastavit dobrý systém, který povede k zajištění kvality. To, co máme dnes, není neb kvůli tomu, jak se peníze rozdělují, ale ono by to mělo do budoucna ještě jeden důsledek, nechceme nebo alespoň já nechci a to je to, že bychom mohli mít v České republice 14 různý soustav. A to je věc, kterou si nemůžeme dovolit. Takže i kvůli tomu některé změny musíme Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Ta reforma financování je už, řekněme, v jaké fázi, pokud byste měl říci? Ve třetině, zkrá matematickém poměru? Petr FIALA, ministr školství, mládeže a tělovýchovy -------------------- My samozřejmě, myslím tím ministerstvo školství, na reformě pracujeme, ale já se trochu zd veřejnou debatu na toto téma před krajskými volbami, protože nechci, aby věci, které jsou záležitosti, které jsou velmi důležité pro budoucnost našich dětí, se staly předmětem poli pak se zatvrdila stanoviska a nebyli jsme schopni nalézt dobrý model. To je příliš vážná v toto riskoval. Takže prosím o to, že ve veřejné debatě … Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Bude to tedy po krajských volbách a je jasné… Petr FIALA, ministr školství, mládeže a tělovýchovy -------------------- Po krajských volbách začneme veřejnou debatu na toto téma. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- A je jasné, že právě krajské volby a to, že by se z toho mohlo stát více politické téma ne oddalujete právě až za krajské volby, tedy za … Petr FIALA, ministr školství, mládeže a tělovýchovy -------------------- Oddaluji veřejnou debatu, nikoliv práci na návrzích reformy. Ale tady já to musím říct veř protože se o tom nemluvilo, tady skutečně odpovědnost za stav regionálního školství není j ministerstvu školství, ty kompetence jsou rozděleny a velmi výrazné kompetence mají zřizov kraje. Proto každé řešení musí být hledáno společně. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Teď abychom ještě dokončili otázku, na kterou upozorňují školské odbory, které chtějí přip i na říjen protesty, myslíte si a propos, že ty protesty a demonstrace, petice, kterou dne zahájili, jsou na místě? Petr FIALA, ministr školství, mládeže a tělovýchovy -------------------- Já to nechci zlehčovat, ale aniž bych to nějak komentoval, tak bych řekl, že jsem se v min dvakrát sešel s vedením školských odborů, měli jsme velmi věcnou, z mého hlediska velmi ko debatu a myslím si, že ta diskuse může vést přinejmenším k tomu, že si odboráři budou dobř některých kroků, které ministerstvo dělá a snahy, kterou tady vyvíjí. Takže z tohoto hledi protestů nějak neobávám, mě bylo odbory signalizováno, že to jsou protesty, které mají upo situaci ve školství a vést k jejímu zlepšení. Tak z tohoto hlediska to považuji za zcela p Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Když jsem se v pátek a v sobotu pročítal návrhem státního rozpočtu na příští rok, tak jsem v důvodové zprávě formulaci, že v průměru se zvýší v roce příštím platy ve státní sféře př procenta. Jaké navýšení platů v roce příštím tedy kantorům základních či středních škol mů Petr FIALA, ministr školství, mládeže a tělovýchovy -------------------- S tím garantováním je to těžké. Já se vždycky obávám toho něco slibovat, dokud to není for a my skutečně jednání o definitivní podobě rozpočtu máme teprve před sebou. Ale domnívám s určitému nárůstu kolem jednoho procenta mohlo nepochybně dojít. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Čímž by se mohla snížit ta propast, o níž referuje studie, kterou jsem zmiňoval v úvodu, t Ekonomického institutu? Petr FIALA, ministr školství, mládeže a tělovýchovy -------------------- Ano, ale pokud jsem správně pochopil tu studii, tak tohle nejsou čísla, která by nějak výr situaci, na kterou studie upozorňuje. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Vy jste také zmínil už v našem rozhovoru, že bude zapotřebí změnit disproporci v rámci odm které jdou veřejným vysokým školám a právě do regionálního školství, protože vysoké školy těch uplynulých letech. Jak tedy ten poměr změníte? Petr FIALA, ministr školství, mládeže a tělovýchovy -------------------- Ne, tady je potřeba si uvědomit, že vzdělávací systém je jeden celek, takže to uvažování, vysokým školám ve prospěch regionálního nebo naopak, to není úplně šťastné. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Ale tak to fungovalo v uplynulých letech? Petr FIALA, ministr školství, mládeže a tělovýchovy -------------------- Bohužel to tak fungovalo a já pokud bych měl čas a příležitost, tak bych se snažil tomu dá aby ty výkyvy byly závislé v těch jednotlivých segmentech na celkové podobě toho rozpočtu si navzájem jako rivalové braly regionální školy a školy vysoké finanční prostředky. Ale j potřeba říct, že zatímco financování regionálního školství, byť třeba neuspokojivě, ale ko v těch minulých letech, prakticky v posledních deseti letech, tak financování vysokého ško stagnovalo, od roku 2009 klesá, přičemž propad provozních prostředků na jednoho studenta b dramatický. A tento stav musíme změnit a vysokým školám o něco usnadnit tu jejich nelehkou Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Jak to můžete konkrétně usnadnit, jestli se vám přidá zhruba 1,5 procenta v příštím roce v rozpočtu Ministerstva školství? Tedy bavíme se o těch 122 miliardách korun. Petr FIALA, ministr školství, mládeže a tělovýchovy -------------------- Pro vysoké školy jsou samozřejmě nejdůležitějšími prostředky neinvestiční výdaje. Provozní prostředky, které dostávají prostřednictvím příspěvku. Takže my se můžeme pokusit z jiných které jsou třeba do jisté míry nahraditelné z evropských strukturálních fondů, abychom tyt udrželi v nějaké rozumné míře. Financování vysokých škol se skládá z mnoha složek, ale ty jako je třeba získávání prostředků z grantů, vlastní hospodářská činnost, jsou do značné m základním balíčkem, který dostávají v rámci příspěvku, a proto je důležité, aby ten nějak popřípadě aby mírně narostl. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- A věc, která se vysokých škol týká, mohou už v příštím roce alespoň částečně vysoké školy zápisným ve výši 2,5 tisíce či 3 tisíc korun? Petr FIALA, ministr školství, mládeže a tělovýchovy -------------------- Já nevím, jestli se zápisným v této výši, ale samozřejmě pracujeme na tom, aby od akademic 2013-2014, což je, podotýkám, nejbližší datum, mohly vysoké školy vybírat poplatek za zápi takzvané zápisné. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Proč se stále bojíte sdělit tu částku těch 2,5-3 tisíce korun? Petr FIALA, ministr školství, mládeže a tělovýchovy -------------------- Protože o té částce chci zaprvé nejprve jednat s reprezentacemi vysokých škol, zadruhé chc dostatečně kvalitní analýzy, které ukáží sociální dopady jakékoliv částky. Ale ta čísla, k to nijak netajím, jsou ta, která máme všichni tak trochu v hlavě, protože kdysi, když se z jako se svým návrhem Universita Karlova, tak se mluvilo právě o 5-6 tisících za rok. Takže to částky, z kterých budeme vycházet, ale nechtěl bych se ještě nyní veřejně k takovému čí Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Jak dlouho to ještě potrvá, než ty analýzy budete mít, protože o těch analýzách a sociální studenty jste mluvil po nástupu do funkce a je to už nějaký pátek, co jste ministrem škols Petr FIALA, ministr školství, mládeže a tělovýchovy -------------------- To je pravda, ale já jsem také řekl, že budeme postupovat v určitých krocích, že je nejprv provést nezbytnou stabilizaci úřadu a pak teprve mohu přistupovat k reformním návrhům. Tak intenzivní jednání s reprezentacemi vysokých škol právě o reformních návrzích, včetně zápi průběhu podzimu, v měsíci září a to hodlám dodržet. Takže do té doby se opravdu nechci fix nějakých částkách. Ale samozřejmě pohybujeme se kolem těch čísel ve svých úvahách, která j je to také velmi jednoduché. Na jedné straně výše zápisného nesmí v žádném případě, to je v žádném případě ohrozit ze sociálních důvodů studium kohokoliv na vysoké škole, na druhé musí být nastavena v takové výši, aby to skutečně přineslo potřebné finanční prostředky pr Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Konstatuje český ministr školství, mládeže a tělovýchovy Petr Fiala, který byl v souvislos nového školního roku hostem dnešních Impulsů. Děkuji za váš čas, který jste věnoval této r a těším se příště na shledanou. Petr FIALA, ministr školství, mládeže a tělovýchovy -------------------- Děkuji za pozvání, za zajímavé otázky a přeji všem pěkný večer. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Petr Fiala. Přepis nejen tohoto rozhovoru najdete na našich internetových stránkách, podív www.impuls.cz. Hostem úterních Impulsů pak bude zlatý olympionik, pětibojař David Svoboda.