Více prostoru talentovaným studentům ****************************************************************************************** * Více prostoru talentovaným studentům ****************************************************************************************** 24. 9. 2012; Zdravotnické noviny; Strana 8; Rozhovor Prof. MUDr. Aleksi Šedo, DrSc., se počátkem září ujal funkce děkana 1. lékařské fakulty Un Karlovy v Praze. Dosavadní proděkan pro grantovou problematiku a rozvoj a přednosta Ústavu experimentální onkologie 1. LF UK povede fakultu rozbouřenými akademickými vodami příští č Jak a v čem budete navazovat na vedení fakulty děkanem Tomášem Zimou a předchozími děkany? hodláte vnést jako zcela vlastní, osobní přínos do čela 1. LF UK? Sedm let jsem byl členem kolegia vedení fakulty, které – viděno zpětně – pracovalo velmi d konsenzuálně, takže ekonomické, pedagogické i vědecké výsledky fakulty byly dobré. Proto j návaznosti celkem logická. Plno věcí se ale mění: profil příchozích studentů, výzkumná tém struktura financování vědy, například velkých evropských projektů, jako je „Věda a výzkum Rád bych posílil komunikaci uvnitř akademické obce. Jsem přesvědčen, že k mnoha problémům důvodu vzájemného nepochopení, předsudků a neznalosti kontextu. V pedagogické oblasti se z pečlivějšího výběru přijímaných studentů. Z dostupných dat je zřejmé, že přestože v minulý docházelo k meziročnímu nárůstu počtu studentů, absolventů je prakticky stále stejně. Přij tedy víc a víc studentů, kteří nakonec nebyli úspěšní. V tomto směru vnímáme selekční prin přijímacích zkoušek, jež zvládnou pouze ti, kteří jsou schopni vstřebat velké množství inf pro mediky podmínka, která je pro další zvládnutí studia nezbytná, ačkoli sama o sobě není Myšlenková a intelektuální brilance se v lékařství může smysluplně uplatnit až nad velkým v medicínských a souvisejících oborech. Nepůjdete tedy cestou náboru velkého množství studentů, kteří v prvním ročníku projdou sít požadavků fakulty? Ne, protože je to demotivující. Když je studentů hodně, je méně prostoru věnovat se těm ta Navíc ti, kteří opakují ročník, představují pro fakultu i ekonomickou a organizační zátěž. se spíše individuálně věnovat těm, kteří budou dál šířit dobré jméno fakulty. Určitě tedy rozšiřování, dojde spíše k redukci přijímaných studentů. Jaké budou vaše první úkoly ve funkci děkana? S radostí si užívám velmi dobrých vztahů s vedením dalších lékařských fakult, které hodlám prohlubovat. Na tomto poli vzniká nová platforma konkrétních vědeckých projektů, žádné spo pásek“, ale opravdová práce na poli vědy i výuky. Rádi bychom ve spolupráci s lékařskými f připravili také etický kodex. Změna by měla nastat rovněž ve vědecké práci, kde bychom se zapojili do mezinárodních projektů, což považuji v biomedicínském výzkumu za zcela zásadní je velmi silné portfolio zahraničních spoluprácí již nyní. Kromě ekonomické reperkuse jde prestiže fakulty. Jsme vědecké pracoviště a bez spolupráce a respektu podobných pracovišť odsouzeni ke stagnaci. Inovace již doznala také vědecká rada fakulty, kterou jsme částečně tak, aby maximálně reprezentovala jednotlivé obory, jež zaštiťuje. Rada nemá být pouze for ale naopak hybatelem dění na fakultě. Snažíme se o to, aby vědecká rada měla nejen formáln zahraniční členy. Aktivní spolupráci zde přislíbil i nositel Nobelovy ceny Jean-Marie Lehn velkou ozdobou. Začínáte vést fakultu v období dokončování zákona o univerzitních nemocnicích. Jak se na z spolupráci s univerzitní nemocnicí 1. LF UK připravuje? Uvědomujeme si, že otevřená spolupráce se Všeobecnou fakultní nemocnicí v Praze (VFN) je n a že jsme svým vzájemným bohatstvím. Už nyní hledáme ve spolupráci s VFN body společného z naše společná cesta přínosem pro obě strany. Dohromady se podílíme na formulacích, které b o univerzitních nemocnicích obsaženy, a jsme v aktivním dialogu s ministerstvem. Zákon ale složitou oblast, že nikdy nemůže být ideální, i kdyby se kolem něj sešli ideální lidé. Půj proces střetávání a hledání východisek. Důležitá bude i vnější prezentace, roli spolupráce fakulty je třeba ozřejmit cílové skupině, tedy pacientům. Máme velký zájem na prosperitě V jež mohou hospodaření nemocnice zlepšit, může fakulta podpořit nepřímými instrumenty, jako státní sféře a společný lobbing. Zároveň fakulta s nemocnicí představuje „společného zaměs učitelůkliniků. Proto musíme hledat cesty jak maximálně využít jejich odborný potenciál a pro jejich špičkovou práci. Budete provádět audit efektivity jednotlivých oddělení děkanátu, který zmiňujete ve své ko fakulty? A jak zohledníte jeho výsledky? Neměl jsem na mysli dramatický forenzní audit. Spíše mě zajímá racionální výčet potřebných kvalita jimi vykonávané práce a to, jak jsou za ni odměňováni. Je to vlastně vnitřní katar systému, který potřebuje trvalou péči a rozvoj. Procházím jednotlivá oddělení a zjišťuji, práce je zde odváděna. Podstatné pro nás je, aby perfektně fungovalo například hospodářské grantové oddělení, protože jejich činnost fakultu „živí“. Kvůli velkému počtu studentů mus oddělení perfektně fungovat elektronizované agendy. Grantové oddělení kontroluje veřejné z racionální zacházení s grantovými prostředky. Nově by mělo – kromě dosavadní starosti o ag usnadňovat i komunikaci mezi jednotlivými vedoucími grantů. I zde se nabízí cesta jak efek grantové prostředky, například sdílením přístrojového vybavení. Procedurální činnosti faku být pevně zasazeny do zákonného rámce. Máte před sebou v souvislosti s fakultou nějaký úkol, o kterém víte, že na jeho prosazení více sil, než kdybyste postupoval standardně? Stojí před námi dva velké infrastrukturální rozvojové projekty, jež jsou opředeny mnoha ne plynoucími například z trvalých a přitom těžko odhadnutelných změn ve financování výzkumu. Biotechnologické a biomedicínské centrum Akademie věd ČR a Univerzity Karlovy ve Vestci (B projekt Kampus Albertov. BIOCEV je komplikovanější, protože probíhá ve spolupráci s Akadem vystupuje řada samostatných partnerských ústavů. Sladit dohromady takový konglomerát je ve Vzhledem k tomu, že nevíme, jak bude do budoucna financována udržitelnost takových projekt pro jeho financování řadu alternativ. Úzce spolupracujeme s Přírodovědeckou fakultou UK, p naše fakulty vystupují pod společnou „hlavičkou“ Univerzity Karlovy. Musíme se – v dobrém – vymezit a nastavit rovné vztahy s akademickými kolegy, zároveň musíme společně dolaďovat zúčastněných fakult v rámci univerzity. Na projektu Kampus Albertov, který je více vzdálen spolupracujeme vedle přírodovědecké ještě s matematickofyzikální fakultou. Nalézt rovnováh obou těchto projektů bude do budoucna velmi komplikovaný úkol. Účast fakulty v infrastrukt je ovšem cestou k dosažitelnosti špičkových technologií, které jsou podmínkou rozvoje kval Jakými prostředky chcete udržet, případně ještě posílit ekonomický přínos vědecké činnosti Ekonomický přínos vědy představuje polovinu finančního obratu fakulty. Je nám jasné, že do se příliš K propadu může dojít také kvůli nižšímu počtu studentů. Takže čím lepší vědecké mít, tím více peněz získáme. Obecně je získávání prostředků na vědu čím dál obtížnější. Dobré grantové agentury mají ve index úspěšnosti, kolem 20 procent. Pozitivní na tom je, že se tak selektuje kvalita. Nicm těchto souvislostech třeba zdůrazňovat, že posláním vědy je přínos jejích výsledků jak v o tak aplikací. Mimo jiné i proto se snažíme aktivně zasahovat do nastavení metodiky hodnoce celostátní úrovni. Tak, aby „dobrá věda“ byla dobře hodnocena a naopak aby se vědci nemuse různých „chytrystyk“ kvůli bodovému a následně ekonomickému hodnocení. Fakulta musí svým nejkvalitnějším vědcům vytvářet dobré pracovní podmínky. Projektové dota samozřejmě plně v rukou řešitelů. Distribuce institucionálních prostředků k těm, kteří je nejlépe zúročí, to je úkol fakulty. Někteří lékaři si stěžují na nevyvážený poměr mezi klinickou a vědeckou činností, argument jim vedle klinické a pedagogické práce nezbývá na vědu čas. Jak může fakulta přispět k vyl situace? Fakulta je aktivní v oblasti pedagogiky, vědy a klinické medicíny. Tak je tomu všude ve sv že pokud je lékař například excelentní ortoped, nikdo po něm nechce, aby byl zároveň brila molekulárním biologem, což ovšem úplně stejně platí i opačně. A fakultní prostředí je ideá která odborníkům v jednotlivých oblastech umožňuje nalézt pochopení těch ostatních a spole těmi, s nimiž je užitečné spolupracovat. Hledání rovnováhy vědecké práce, pedagogiky a kli je do jisté míry individuální. Časová cirkulace, kdy mají zaměstnanci prostor pro jednotli ale také záleží na vedení konkrétního pracoviště. Rád bych harmonizaci v této oblasti na p napomohl. Fakultní pracoviště mají velký benefit v tom, že klinické obory mohou velmi dobř s teoretickými. Jde o to, aby si mezi sebou nastavili podmínky výhodné pro obě strany, nik dopláceli na druhé. Na fakultě vznikly týmy, které se za léta spolupráce skutečně sladily i badatelské komponenty jsou zároveň substrátem pro dobrou pedagogiku. Cesta skloubení klí existuje, ale vyžaduje hodně energie a – řekněme s nadsázkou – i „askeze“ zúčastněných. Podle některých pedagogů se poměr teoretických předmětů a praktické výuky mění ve prospěch považují za nebezpečné… Jak lze v tomto ohledu udržet rovnováhu? Studijní informační systém jasně ukazuje hodinovou dotaci předmětů. V posledních letech js registroval, že poměr kurikul teoretických a klinických předmětů rozhodně neupadá v nepros a sleduje světové trendy. Navíc kurikulum je tak závažnou věcí, že nevychází z rozhodnutí ale je výslednicí diskuse řady orgánů reprezentujících celou fakultní obec. Vyvstává spíše Jde o to, zda se v klinickém předmětu studenti skutečně naučí praktické věci. Neviděl bych v poměru preklinických a klinických předmětů, ale v tom, jak jsou obě tyto skupiny předmět I proto využíváme instrument hodnocení výuky studenty. Pomáhá nám identifikovat pracoviště třeba nedostává odpovídající pozornosti. Fakulta nyní připravuje širší diskusi o administr studia. Budeme usilovat o to, aby předměty, kde to je možné, měly jednotné nebo podobné po hlediska administrace zápočtů, zkoušek a tak dále. Rovněž nás čeká velká diskuse o obsahu předmětů. S ohledem na tyto potřeby jsem konstruoval i složení svého kolegia – tak, aby je dobře provázány své agendy s dalšími hráči v rámci svých resortů. Do diskusí o kurikulech administrativou je třeba zapojovat nejen akademiky, ale i reprezentanty studentů. Racionál systému a jeho pochopení všemi zúčastněnými před jeho aplikací je nejlepší prevencí násled a zklamání. Chcete se zabývat popularizací vědy. Jak? S nadsázkou bych řekl, že bychom vědu rádi popularizovali nejen ve vnějším prostředí, ale Jsme si vědomi, že kromě zkušených „vědeckých ikon“ nalezneme i kolegy, kteří mají tendenc jako jakési nezbytné příkoří na cestě k habilitaci či profesuře. Přednostové jednotlivých v nejbližších dnech fakultu informovat o tom, jakých tří opravdu zásadních výsledků za min dosáhli a čeho hodlají dosáhnout dál. Nikoli obsáhlou frazeologií, ale v rozsahu „jedné st inventura na fakultě přispěje k povědomí o špičkových vědcích. Sebereflexe je zároveň vých rozvoje. Excelentní pracoviště si zaslouží prezentaci pro širší veřejnost, protože právě o dopředu, podílejí se na jejím dobrém jménu, což zároveň přitahuje ambiciózní a dobré stude bychom vědu rádi popularizovali. Není naší ambicí, aby ze všech našich studentů byli vědci ovšem měli tušit, „co a proč ta věda je“. A klíčové je, aby byl pro vědu využit talent těc Špičkové vědecké autority jsou v celém světě to, co vypovídá o významu jednotlivých škol a školy také vnímány veřejností. Zůstanete nadále současně s výkonem funkce děkana rovněž přednostou Ústavu biochemie a exp onkologie 1. LF UK? O kolik zde budete muset omezit rozsah své činnosti? Práci v ústavu mám moc rád a rozhodně si hodlám zachovat kontakt s vědeckou aktivitou. Jse že spojení nebude úplně jednoduché. Obklopuje mě ale řada talentovaných lidí, na které se a kterým věřím, takže myslím, že by to mohlo fungovat dobře. Nejvíce vědeckých výsledků a vědě dosahují lidé kolem třicítky, kdy se v rámci svého postdoktorandského působení věnují úvazek“. My starší jim musíme maximálně pomáhat nejen s vytvářením podmínek a orientací v vědeckém světě obecně. Tak, aby nemuseli opakovat naše chyby, procházet již prošlé cesty a kariéry, kterou si svou prací a talentem zaslouží.