Výzkum: Za klesající zájem o němčinu může ministerstvo i předsudky ****************************************************************************************** * Výzkum: Za klesající zájem o němčinu může ministerstvo i předsudky ****************************************************************************************** 24. 9. 2012; ČTK; Autor: kli rot Ministerstvo školství ve svých dokumentech preferuje angličtinu před ostatními cizími jazy zájem o němčinu ale mohou i předsudky rodičů a dětí. Ukázal to dnes zveřejněný výzkum vědc germanistiky Filozofické fakulty Univerzity Karlovy. Některé školy nevytvářejí pro výuku n podmínky, rodiče zase mají za to, že jen s angličtinou se jejich dítě domluví všude. "Vláda preferuje anglický jazyk a de facto omezuje volbu prvního cizího jazyka na školách, autor výzkumu Vít Dovalil. V takzvaných rámcových vzdělávacích programech, tedy jakýchsi c osnovách závazných pro všechny školy, totiž stojí, že pokud by si chtěl žák vybrat jako pr nějakou jinou řeč než angličtinu, škola jej musí upozornit, že v případě přestupu na jinou nemusí zajistit návaznou výuku vybraného jazyka. "Základní školy vytvářejí špatný základ pro rozvíjení výuky druhého cizího jazyka," konsta Engelhardt, který na výzkumu spolupracoval. Z dotazování v 19 školách z šesti měst vyplynu jazyk se často učí odpoledne, kdy už výuka žáky tolik nebaví a má nízkou hodinovou dotaci. angličtinář je levnější než kvalifikovaný němčinář," uvedli vědci argumenty některých škol často mohou druhý cizí jazyk vybrat v rámci volitelných předmětů, kdy u nich ale zvítězí s některých středních školách se navíc druhý cizí jazyk učí jen od začátečníků, a děti na zá tak nemají příliš motivaci se druhému jazyku věnovat. Badatelé zároveň upozornili, že při výběru druhého cizího jazyka hrají velkou roli i nejrů stereotypy. Školáci i rodiče se například vyjadřovali v tom smyslu, že angličtina a ruštin lehké, němčina je příliš tvrdá a francouzština sice krásně zní, ale je velmi obtížná. Na z jazyky se pak také podepisují módní vlny. Podle náměstka ministra školství pro regionální školství Jindřicha Fryče je ale v otázce d jazyka zásadní hlavně to, jestli bude brán jako nedílná součást výuky na druhém stupni zák nebo bude nadále jen volitelný. Na to má odpovědět chystaná revize osnov. S výukou cizího jazyka začínají čeští žáci povinně od třetí třídy. Druhý cizí jazyk si při v sedmém až devátém ročníku, ovšem jako nepovinný. Při volbě druhého cizího jazyka ale něm převládá. Z výzkumu Institutu pro sociální a ekonomické analýzy (ISEA) z roku 2010 vyplynulo, že ang dobře" domluví 27 procent lidí, německy pak 22 procent. Na 77 procent lidí si přitom myslí angličtinou, kterou se domluví všude. Univerzita Karlova využívá zpravodajství z databází ČTK, jejichž obsah je chráněn autorský Přepis, šíření, či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakým je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.