Na žáky nemám čas, musím se učit ****************************************************************************************** * Na žáky nemám čas, musím se učit ****************************************************************************************** 9.10.2012    Lidové noviny    Strana 25    Akademie, autor: RADKA KVAČKOVÁ        Bakaláři mohou dělat svou práci na mnoha pozicích stejně dobře jako magistři, ale třeba ve smůlu Veronika Koutná vystudovala anglistiku na filozofické fakultě. Několik let učila v jazykov letos nastoupila jako angličtinářka na školu základní. Práce s dětmi ji zajímá a zdá se, ž spokojené. Jen ředitel má podmínku, že Veronika musí, aby mohla dál učit, do roka začít ma studium. Vlastní totiž „pouze“ tříletý bakalářský diplom.             Je to právě ministerstvo školství, které už léta razí ideu, že máme nesmyslně Bakalář je podle jeho střídajících se, avšak v tomto směru jednotných představitelů plnoho vysokoškolský titul a v mnoha oborech na většinu pozic stačí. Zároveň však stejné minister v roce 2004 zákon, podle něhož je pro učitelské povolání třeba diplom magisterský, který l pěti letech studia.             Veronika je vdaná a má dvě děti. Pokud chce hodiny, které učí, dobře připravit vůbec žádný volný čas. Když bude muset navíc studovat, psát seminární práce a posléze dipl začne své žáky trochu šidit. Pedagogický asistent Co tedy vlastně studují bakaláři například právě na pedagogických fak jsou, když dostanou diplom?             Na tuhle otázku odpovídá každá škola trochu jinak. Třeba Pedagogická fakulta M univerzity pro ně má označení „pedagogický asistent“. Když se rozhodnete jít na tuto školu dějepis pro základní školy, studujete první tři roky „pedagogické asistentství dějepisu“, studujete „pedagogické asistentství matematiky“. Učitelství dějepisu nebo matematiky studu roky jako magisterský program.             Na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy řeší bakalářské studium učitelství p spojení „se zaměřením“. Když zvolíte třeba dvouobor angličtina-čeština, studujete první tř jazyk se zaměřením na vzdělávání - český jazyk se zaměřením na vzdělávání“. K tomu, abyste šesťáky nebo i třeťáky jako kvalifikovaný učitel, to ale nestačí, i kdybyste uměli anglick Oxfordu.             Bakalářský stupeň zahrnuje podle toho, co si můžeme přečíst na webových stránk především základní kurz vědeckých nebo uměleckých oborů učitelského studia, tj. základy ap předmětů (například chemie, hudební výchova, anglický jazyk a literatura, matematika atd.) studenta, dále pak základy pedagogiky, psychologie, informatiky, jazykové a tělesné přípra předměty rozvíjející osobnost především v komunikační oblasti. Absolvent bakalářského stud učitelskou způsobilost - není tedy kvalifikovaným učitelem. Tím se stává až po dalších dvo magisterského studia, které „poskytuje učitelskou způsobilost v podobě obecné didaktiky, p psychologie, oborové didaktiky a vyučovací praxe na školách“.             Znamená to ale, že studenti předtím třeba didaktiku a pedagogiku nestudují? Ja předchozího, nikoliv. Ostatně studijní programy zaměřené na vzdělávání či asistentství moh takového opomenout. A mimochodem, na Pedagogické fakultě UK existuje i dvouoborové bakalář „anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání - pedagogika“. Ani jeho absolvováním však nelze učitelskou způsobilost. Co tedy bakaláři z pedagogických fakult mohou dělat a dělají, poku A zajímají se o to vůbec školy? Jak se uplatní absolventi Děkanka Pedagogické fakulty UK Radka Wildová odpověděla na dotaz polovina z nich pokračuje v navazujícím magisterském studiu, a to většinou v prezenční for chodí dál do školy. „O tom, kolik absolventů bakalářského studia odchází učit do škol, nem Předpokládám, že nikdo,“ sdělila děkanka. Masarykova univerzita si dělá už šestnáct let dosti pečlivý průzkum uplatnitelnosti svých něhož se dozvíte mnohé; o tom, jak se uplatňují bakaláři, ale prakticky nic.             K dispozici nejsou ani nová data o nezaměstnanosti absolventů z ministerstva p věcí (poslední jsou rok stará). Jen Středisko vzdělávací politiky (SVP) Pedagogické fakult udělat průzkum od agentury Median. „Ze srovnání mezi lety 2008 a 2012 vyplynulo dramatické všech absolventů vysokých škol,“ říká ředitel SVP Jan Koucký. „Před čtyřmi lety mělo odpov po čtyřech letech od absolutoria 83 procent magistrů a přibližně dvě třetiny bakalářů. Let 62 procent magistrů a 42 procent bakalářů.“ Koucký přitom poukazuje na to, že průzkum byl pozadí evropského průzkumu, který ukázal, že situace je vzhledem k ekonomické krizi podobn evropských zemích. Kromě Německa. Bakalář je levnější Je magistr vždycky jednoznačně lepší pracovník, konkrétně třeba učitel bakalář? Většina ředitelů vám potvrdí, že nikoliv. „U mne učí druhou třídu bakalářka, kter magisterství, protože to zákon předepisuje, ale já ji považuju za dostatečně připravenou n už teď,“ říká ředitelka bruntálské základní školy Pavla Paseková. Podle ní jsou dnes učite do vzdělávání příliš, dokonce na úkor učení dětí. Přitom schopnost vyučovat není podle jej dána počtem diplomů. „Ve své praxi jsem se musela rozloučit s několika učiteli, kteří měli kvalifikaci, ale pro školu byli nepoužitelní,“ dodává ředitelka.             Ve skutečnosti může být pro školu dokonce výhodnější zaměstnat schopného bakal magistra, protože bakalář vyjde měsíčně přibližně o dva tisíce levněji. Jenže vyprávějte t inspekci, která hodnotí kvalifikovanost často víc než vzdělávací výsledky.             Příležitost k zamyšlení nad stávajícím systémem skýtá diskuse nastartovaná v m ministerstvem školství pod názvem Profese bez bariér. „Jejím cílem je dozvědět se názor ši podnikatelské veřejnosti na uznávání kvalifikací regulovaných profesí,“ konstatuje koordin Rašková. I když nejde zdaleka jen o profese, kde se vyžaduje vysokoškolská kvalifikace (v regulovaných profesí skoro 400), mohlo by se dostat i na otázku uplatňování bakalářů. Třeb ale i jinde. Proto by nebylo od věci, kdyby se do debaty na stránkách www.msmt.cz zapojil říci.