Stovky českých školáků se místo papírových učebnic zkusí učit z iPadů ****************************************************************************************** * Stovky českých školáků se místo papírových učebnic zkusí učit z iPadů ****************************************************************************************** 1.11.2012    zpravy.iDNES.cz    Strana 0    Zprávy / Domácí iDNES.cz, Jan Jiřička        Žáci devatenácti českých škol se budou místo klasických papírových učebnic učit pomocí tab se týká vždy jen jedné třídy a pouze několika předmětů. Projekt Flexibook 1:1, který má zj moderních technologií ve výuce, startuje v listopadu. S tablety začne v průběhu listopadu pracovat 528 žáků a 65 učitelů devatenácti základních gymnázií. Na každé škole se projektu účastní vždy jen jedna třída, na iPadech budou děti p minimálně třech předmětech. Každý žák dostane svůj tablet, i nadále mu však zůstanou i pap Žáci podle ředitelů zúčastněných škol většinou přijali změny s nadšením. "Děti jsou na tom informačních technologií lépe než dospělí. Bylo nám proto jasné, že nemůžeme jít cestou zá aktivního osvojování nových technologií v praxi. Začneme s tablety příští týden," uvedla ř Mladé Boleslavi Marcela Pavlíková. Na její škole se budou žáci učit pomocí tabletů přírodopis, zeměpis a výchovu k občanství. jsme tři vyučující, kteří v této oblasti patří mezi více gramotné. Pokud by tápali, máme k na kterou se můžou obrátit. Případně pomůžou i děti. Mohlo by to vylepšit jejich vztahy s Pavlíková. Pozitivně prý projekt přijali i rodiče, které škola pozvala na schůzku. "Rádi si ověříme, co to přinese. Tablety budou v hodinách češtiny, fyziky a dějepisu," dop Čása, ředitel ZŠ Horní Bříza v Plzeňském kraji. Podle Pavlíkové však bylo nutné s dětmi i stanovit pravidla, která by měli dodržovat. Žáci si například nesmí stahovat hry ani mazat aplikace a učebnice. Na iPadech budou jak klasické učebnice v elektronické podobě, tak aplikace s multimediální video či animace). Školy, které se projektu účastní, musejí mít interaktivní tabule, datap připojení k internetu. Většinu tabletů poskytli partneři projektu, část si zaplatily samy technologií ve výuce je zatím sporný. Vyhodnocování projektu bude formou dotazníků a rozhovorů probíhat již v tomto školním roce září by se měl pokus rozšířit na více než tisíc žáků. Společnost Kalibro a výzkumníci z CE znalosti a dovednosti žáků, kteří pracovali s iPady, s těmi ostatními. V případě dobrých výsledků chtějí tvůrci projekt rozšířit do více škol, nezbytná je však p finanční pomoc státu. Spolupráci zatím přislíbil stínový ministr školství Marcel Chládek. Stát zavádění iPadů či netbooků do výuky neplánuje, neexistuje ani centrální projekt na di škol. "Základem pro výuku jsou stále učebnice v papírové podobě," uvedla Jana Holíková z t ministerstva školství. Podle resortu se však zvyšuje využívání elektronických verzí učebnic promítaných například interaktivních tabulích. Roste i aktivita nakladatelů při tvorbě digitálních pomůcek. Mini připomíná, že základní a střední školy s podporou EU nově dostávají digitální učební mater DUM). "Jejich obsah a formu ale nyní neurčuje žádný zákon ani vyhláška," dodala Holíková. Tvůrce nejnovějšího projektu, nakladatelství Fraus, s iPady navazuje na svůj předchozí pro během kterého od roku 2009 žáci na šesti školách (například v pražských Kunraticích, České Českých Budějovicích) vedle klasických učebnic používají i netbooky. Z analýzy dosavadního fungování Vzdělání21 však vyplývá, že přínos technologií ve výuce je Odborníci z Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy totiž zjistili, že klíčový vliv na výsl stále učitel a jeho způsob výuky či jeho vztah s třídou. A učitelé často učí stále stejným pomůcky navíc pro ně představují zátěž.