Testovací web


  Rychlé vyhledávání


       Co se studentům líbí a nelíbí na filozofických fakultách

Co se studentům líbí a nelíbí na filozofických fakultách



Milena Vlková

4. ročník, psychologie
FF UK, PRAHA

Na přijímačky by mi střední škola rozhodně nestačila. Přijímačky na psychologii jsou velmi těžké. Hlásí se tam snad kolem dvou tisíc lidí a berou asi šedesát. Já se o obor zajímala už asi od patnácti. Také jsem ještě na střední škole chodila na praxe, navštěvovala jsem přípravné kursy a hlavně hodně četla. U přijímaček jsem ukazovala seznam asi 50 přečtených knih. Musím říct, že mám občas pocit, že na přijímačkách jsem věděla z teorie více než dnes. S kvalitou výuky moc spokojená nejsem. Mnoho učitelů přednáší věci, které k ničemu nejsou. Jsou zastaralé nebo příliš obecné. Pokud se mluví o moderních trendech v psychologii, myslí se tím 60. léta minulého století. Na katedře se drží mnoho lidí, kteří mají k praxi daleko. Studovala jsem psychologii i v zahraničí a úroveň se vůbec nedá srovnávat. Na druhou stranu škola donutí lidi zapojit se nějakým způsobem do praxe, a to je velice přínosné. Nechtěla bych ukřivdit ani dobrým pedagogům, kterých je tam také dost. Docházka většinou není vyžadována. Každý si asi zjistí, které předměty se mu líbí a na které stojí za to chodit. Mně se velice líbí předmět Manželské poradenství, který vede externistka přímo z praxe. Zkoušky zvládám většinou bez větších problémů. Možná že všichni nevědí, že se na psychologii musí dělat zkouška ze statistiky. To je pro mnohé psychology problém, protože matematické myšlení tu má málokdo. Ale nakonec i to se dá zvládnout. Těžké jsou i postupové zkoušky (něco jako bakalářské). Líbí se mi dobrá atmosféra, ochota diskutovat. Navíc je škola umístěna na krásném místě - v Celetné ulici, to znamená v úplném centru Prahy. Velmi se mi líbí některé nepovinné předměty. Nelíbí se mi, že škola nemá nějaká svá klinická pracoviště, kam by nás vodili. Vždyť například lékařské fakulty mají všechny fakultní nemocnice. Psychologie je přece věda o člověku a oni do nás cpou samé teorie a klienty nám neukážou.

Šárka Dvořáková
4. ročník, historie - muzeologie
FPF SU OSTRAVA

U přijímacích zkoušek jsem z větší části vystačila s učivem střední školy. Ale už na ní jsem si zvykla na samostudium nad rámec vykládané látky. Ani ten nejlepší pedagog vás nenaučí všechno. Výhodu však mají určitě gymnazisté s všeobecným zaměřením studia. Mluvit o celkové úrovni fakulty je složité. Některé obory mají vyšší úroveň, některé nižší - je tu velký rozdíl. Pokud budu hodnotit svůj obor, myslím, že kvalita výuky je dobrá. (Už tím, že muzeologie se jako samostatný obor vyučuje jen na dvou univerzitách v republice.) Pokud bych však hodnotila fakultu jako celek, řekla bych, že kvalita výuky splňuje lepší průměr. Pokud mám informace od kamarádů z jiných univerzit, technické vybavení našich učeben je dobré. K počítači se dá dostat, jen otevírací doba počítačových učeben je podle mého omezená (od pondělí do čtvrtka mají otevřeno do 22 hodin, v pátek do 16 hodin a o víkendu jsou otevřeny jen macintoshe). Co se týče ostatního zajištění kvality výuky, trochu pokulhává svou vybaveností ústřední knihovna fakulty, ale to je pravděpodobně dáno vznikem univerzity na zeleném drnu. U nás není povinnost chodit pravidelně na všechno. Jenže na oboru, který studuji, nás ve 4. ročníku zůstalo jen něco málo přes deset, takže každá nepřítomnost na hodině je docela vidět. Jsme malá univerzita. Většinou se tu navzájem známe, panuje tu přátelská atmosféra. Škola má samozřejmě i klasické nevýhody malé univerzity, např. nepřizpůsobivost rozvrhu.

Ivo Barteček
1. ročník, japonská filologie
FF UP OLOMOUC

Protože jsem zvolil lehce exotické zaměření, musel jsem se na přijímací řízení připravovat samostudiem. Střední škola slouží jako všeobecný základ a záleží na zvoleném oboru a vysoké škole, nakolik vystačí středoškolské znalosti. Kvalita výuky je velmi dobrá. Kromě členů katedry máme na výuku i externisty a zahraniční lektory. Co se týče vybavenosti, tak se všechny státní školy potýkají s podfinancováním vysokého školství v České republice. Problémy s nedostatkem techniky atd. však již byly z větší části vyřešeny, a tak například dostat se na internet není problém. Na seminářích je vyžadována 70% přítomnost a přednášky jsou dobrovolné. Předměty jsou obvykle rozházeny po celém dni, takže není výjimkou mít výuku ráno i večer a druhý den volno. Ale obecně platí, že pracovní týden je mnohem volnější než na střední škole. Pokud nenechávám vše na poslední chvíli, zvládám zkoušky bez větších problémů. Jazyk je třeba se učit průběžně celý semestr, ale naopak na zkoušky např. z filozofie se lze naučit během zkouškového období. Pokud si vyučující a student vyjdou vstříc, pak lze zkoušku dohodnout na termín vyhovující oběma stranám. Nejvíc se mi na naší fakultě líbí přátelská atmosféra a vstřícný přístup k výuce. Navíc je umístěna v příjemném prostředí nedaleko parku a historického centra města. Vadí mi naopak organizační chaos - ty nejdůležitější informace nejsou často k nalezení na nepřehledných nástěnkách kateder nebo internetových stránkách (pokud vůbec existují).

Tato rubrika vzniká ve spolupráci s redaktory časopisu o pomaturitním vzdělávání Student In

***

Podíl přijatých studentů na filozofické fakulty

FF MU Brno FF UK Praha FF UP FF OU FPF SU Opava
Olomouc Ostrava

1999 14 % 12 % 14 % 9 % 16 %
2000 27 % 10 % 8 % 8 % 13 %
2001 23 % 13 % 11 % 10 % 17 %
2002 32 % 15 % 12 % 13 % 24 %
2003 32 % 15 % 17 % 23 %







Lidové noviny, 19. 12. 2003, Archiv LN


Tento dokument ..    

Kontaktní osoba
pro tento dokument:


 

 

Tento dokument
ke stažení:


     ve formátu PDF
     ve formátu TXT

 

Poslední změna:

29.06 2014 04:15

 


         
 

Pro zájemce o studium pořádá UK v týdnu od 13. do 17. února Informační týden. Webové stránky usnadní zájemcům orientaci v nabídce studia i podmínkách přijímacího řízení.

 

Komentáře a dotazy zasílejte z kontaktního formuláře, Poslední aktualizace : 4.07 2024 11:35 , © Univerzita Karlova v Praze