Profesoři nechtějí peníze pro sebe, ale kvůli studentům ****************************************************************************************** * Profesoři nechtějí peníze pro sebe, ale kvůli studentům ****************************************************************************************** Analýza Praha - Když si chce student v univerzitní knihovně vypůjčit moderní publikace ze svého ob Nejnovější knihy, které sežene, jsou z počátku devadesátých let. Budovy, v nichž vysoké šk chátrají, do jejich oprav se léta neinvestovalo. Na počítače s internetem stojí studenti f přednáškách musí sedět i na schodech a parapetech oken, protože jsou auly přecpané k prask by mohli reptat, ale zatím mlčeli. Vědí totiž, že i přes nevyhovující podmínky mají vlastn polovinu zájemců o univerzitní diplom každoročně nezbude ani to místo na schodech posluchá v níž vysoké školství je, nepřišla z ničeho nic. "Jen jsme pořád mlčeli a chápavě přikyvov každá vláda každý rok vzkazovala, že by nám peníze ráda dala, ale nemá," tvrdí rektor Univ Ivan Wilhelm a dodává: "Na dotace zemědělcům se přitom peníze vždycky našly, stejně jako n nemocnice." Z klidného rektora je dnes radikál. Stejně jako z dalších profesorů. "Kdyby mi 1989 řekl, že za čtrnáct let budou muset docenti a profesoři vyjít do ulic, řekl bych mu, Podmínky na vysokých školách jsou dnes tak trapné, že se studentům divím, že vůbec studují Rady vysokých škol František Ježek. Na svou reformu univerzity potřebují 5,2 miliardy koru má pokrýt náklady na stále se zvyšující počty studentů. Další třetinu spolknou nezbytné in budov a do koupě studijních pomůcek. Zbylých jeden a půl miliardy školy potřebují, aby doh univerzity a přešly na jejich revoluční vzdělávací systém. Jak vypadá? Studenti nejdřív ab tříletý bakalářský program a teprve pak se rozhodnou, čemu se chtějí věnovat, a podle toho magisterský program - klidně na jiné škole. "Například medicína. Student nejprve vystuduje na přírodovědecké fakultě třeba v Praze. A pak se na magisterský obor "lékařství" přihlásí na univerzitu v Německu. To ale musí vzájemně navazovat všechny obory," vysvětluje předsed odborů František Barták. Proč podporujete protesty? Alena Kolářová, studentka Filozofická fakulta Univerzity Palackého, Olomouc Tohle není jen protest profesorů, ale i odborných asistentů nebo studentů. Dotýká se mě hl studijních materiálů, špatný přístup k bydlení a také učebny jsou ve velmi špatném stavu. Renata Marková, studentka Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, Ústí nad Labem Protest podporuji. Nelíbí se mi, že se školám zkracují rozpočty a že proti školám v zemích vybavení. Podle mě by vláda měla dávat peníze spíše do školství než například do armády.