Školský zákon schválila vláda, ODS ho odmítá ****************************************************************************************** * Školský zákon schválila vláda, ODS ho odmítá ****************************************************************************************** Školský zákon schválila vláda, ODS ho odmítá /OD NAŠEHO SPOLUPRACOVNÍKA/ Do sněmovny zamíří zákon, který nově upraví provoz v mateřských, základních, středních a v Po několika týdnech diskusí uvnitř koalice ho včera schválila vláda. Pokud stodvacetistránkový návrh přijme také parlament, dostanou učitelé a správci vzděláva nástroje, jejichž pomocí budou moci uskutečnit patnáct let zpožděnou reformu vzdělávacího předchůdce Eduard Zeman ve sněmovně se zákonem dvakrát neuspěl, tentokrát má vláda větší s Novinkami jsou rámcové vzdělávací programy, státní maturita, povinné školní rady složené z zástupců rodičů a obcí, a také možnost získat státem uznávané vzdělání pouhým složením zko předchozího studia. "Reformu přinesou rámcové programy," vysvětluje ministryně školství Pe Tyto programy pro mateřské, základní i střední školy mají nahradit dosavadní osnovy, které jakou látku se děti musí v každém roce naučit. Podle odborníků tak přísné předpisy nutí uč látku pouze přednášeli a pak je nutili všechny probrané detaily pamatovat. Rámcové programy, které už třetím rokem zkouší ministerské výzkumné ústavy, dávají učitelů děti by si měly osvojit určité dovednosti, především kriticky myslet, dobře komunikovat, ř používat čísla. Nadále by měl stačit pouze stručný výčet látky pro každý vzdělávací stupeň. Podrobnější pl vytvoří školy samy. O tom, že rámcové programy mohou být nástrojem reformy, nepochybuje Ondřej Hausenblas z pr fakulty. Sám nabízí učitelům kursy, jak učit podle nových metod: učitel by měl nejdříve zj předmětu vědí, pak může vysvětlit novou látku a nakonec je nechat o všem diskutovat. "Trvá než si učitel uvědomí, v čem vlastně spočívají nové postupy," upozorňuje Hausenblas. Domní čeští učitelé nejsou na změny připraveni a nebudou umět rámcové ani školní programy použív Součástí reformy bude i pravidelné hodnocení žáků pátých a devátých tříd. Důkladné zkoušky předmětů umožní ministerstvu a krajům hodnotit, jak školy využily nové možnosti. S tímto plánem ale nesouhlasí někteří experti. Například Karel Rýdl z pardubické Fakulty h studií se domnívá, že celostátní testy reformu znemožní: žáci se budou na zkoušky připravo memorováním učiva. Zákon ve sněmovně jistě nepodpoří poslanci ODS. "Například dále omezuje volbu vzdělání. Úř školám dále určovat, kolik smějí přijímat žáků," upozorňuje stínový ministr školství Walte zveřejnila vlastní návrh školského zákona, který hodlá prosadit nejpozději po příštích vol dotace soukromým školám na úroveň státních. Pokud běžné školy přijmou žáka se zdravotním p by na něj dostat stejný příspěvek jako školy speciální. Jednání s vládou se zatím nebrání komunisté. "Počkáme, jak vypadá konečná verze zákona," ř expert KSČM Milan Bičík. Podle Bartoše zákon žádnou reformu nepřinesl: rámcové programy je sice třeba zavádět, souč nejsou dobré. Například obsahují příliš podrobný výčet učiva. Komunisté se naopak obávají, že programy dávají školám příliš volnosti, a chtěli by testov roky. Autor/ři: Petr Holub