Nadání bývá často doprovázeno handicapy ****************************************************************************************** * Nadání bývá často doprovázeno handicapy ****************************************************************************************** Mimořádná inteligence u dětí zůstává většinou nerozpoznána - tvrdí předsedkyně Společnosti nadání Eva Vondráková. LN: O jaké části dětské populace lze mluvit v souvislosti s hyperinteligencí vyžadující zv přístup? Říká se, že mimořádně nadaných jsou v populaci dvě až tři procenta. Ze zahraničních výzkum pokud by tyto děti měly patřičné podmínky ke svému rozvoji, dokázalo by dvacet až třicet p vyniknout v nějaké oblasti činnosti. Budoucí virtuos potřebuje přinejmenším hudební nástroj a kvalitního učitele, budoucí olymp vybavení a trenéra. Totéž platí v oblasti intelektu. Nebude-li dítě v podnětném prostředí, a motivace k poznávání se vytratí. Děje se to běžně. Většina nadaných dětí zůstane nepozná patřičně nerozvíjena. LN: Je známo, že mimořádné nadání bývá někdy doprovázeno různými handicapy. Existují děti s takzvanou dvojí výjimečností. Zároveň jsou v nějaké oblasti nadané (třeba handicapované (například s výraznou vývojovou poruchou učení, případně chování). Zejména t mezi většinu nadaných neidentifikovaných. Bez zvláštní péče mohou mít ve škole nepřehlédnu LN: Lze vyšetřením odhalit, které dítě je skutečně nadprůměrně inteligentní a které je pou napřed? Je vůbec možné v pěti či šesti letech výjimečné vlohy odhalit? Mimořádně nadané děti jsou obvykle rozpoznatelné už ve velmi útlém věku, někdy už v prvním Samozřejmě záleží na tom, v jakém prostředí dítě žije a jak umí lidé kolem "číst" signály, mimořádné intelektové nadání dítěte upozorňují. V pěti či šesti letech už mohou být někter promeškány. Například dítě, které nemělo ve věku kolem tří let (u mimořádně nadaných dětí kdo by trpělivě odpovídal na jeho otázky, má omezený slovník a jeho předpoklady k budoucí jsou tím sníženy. LN: Jakým způsobem by škola pro výjimečné děti měla fungovat a kdo by měl rozhodovat o zař Fungování školy pro výjimečně nadané děti by mělo respektovat současnou úroveň poznání v t ve světě. Informace lze nalézt v nepřeberném množství odborné literatury. Zařazení dítěte založeno na souladu specifických vzdělávacích potřeb a nejlepšího zájmu dítěte, možností š s odborníkem, poučeným v oblasti výchovy a vzdělávání nadaných. Protože rodiče mají prvotn volbu vzdělávací cesty pro své dítě, mělo by zařazení dítěte být záležitostí jejich jednán a s odborníky, kteří s ní spolupracují. LN: Neocitnou se takové děti trochu "ve skleněné věži", mimo kontakt s ostatními vrstevník K integraci dítěte - nadaného či handicapovaného - zdaleka nestačí jeho pouhá fyzická přít třídě. Je k ní zapotřebí odborně připraveného učitele, případně i jeho pomocníka, a vybave metodami práce, pomůckami a znalostmi zákonitostí psychického vývoje a osobnosti dětí s ko vzdělávacích potřeb. "Skleněnou věž", či spíše bariéru nepochopení, zažívá spousta dětí, k běžných třídách, často na jejich okraji, někdy ignorovány nebo i šikanovány. Jiné, bez odp konkurence, zase žijí v domnění, že se těžko najde někdo chytřejší, než jsou ony. Nenaučí pracovat, protože nároky školy jsou pro ně tak nízké, že nemají důvod se namáhat. Nenaučí vyšších stupních škol mohou paradoxně selhávat. Netuší, že mají konkurenci, a dostanouli s podobně nadaných, bývají překvapeny a mnohé z nich se s tím těžko vyrovnávají. Pokud jde o socializaci těchto dětí, je poměrně častý laický dojem, že nadané děti jsou nu Kdo je nezná, netuší, že často trpí spíše pocity méněcennosti. Málo se u nás myslí na to, naučit spolužáky toleranci nejen k odlišnostem zdravotním, etnickým, ale i intelektovým, a Mnohé nadané děti se potřebují socializovat ve smyslu naučit se větší odolnosti a schopnos spolužáky. LN: Co je pro nadprůměrně nadané děti největší překážkou v současné škole? A je šance uzpů třídy tak, aby v nich prospívaly jak děti "normální", tak nadprůměrné? Nejčastějšími stesky nadaných dětí v současné škole je nuda, nepochopení, izolovanost, abs kým by mohly sdílet společné zájmy. Snaha učitelů dokázat jim, že nejsou tak dobré, "jak s že si dítě myslí". Teoreticky je možné nabídnout mnoha nadaným dětem vstřícné a podnětné p škole. Prakticky to funguje pouze v případech, kdy je škola zaměřena spíše na děti než na Velmi záleží i na tom, jak takového žáka přijmou spolužáci. Není výjimkou, že podle učitel nárokům nestačí" a přitom skutečnou příčinou selhání je přizpůsobení se skrytému nátlaku s Existuje ale i mnoho dětí, jejichž nadání je tak specifické a výjimečné, že je škola při n rozvíjet nemůže. Proto by měla existovat taková variabilita v nabídce vzdělávání, aby každ možnost najít pro sebe nejvhodnější variantu.