Bartoš a Buzková se střetli kvůli pedagogickým centrůmKonflikt vypukl mezi ministryní školství Petrou Buzkovou a jejím stínovým protějškem z ODS Waltrem Bartošem. Důvodem jsou pedagogická centra, která se až dosud starala o vzdělávání učitelů, a to, že po ministerské reorganizaci značně změní podobu. Rozlícený Bartoš, který je zároveň šéfem školského výboru, chce spolu s ODS, aby problém center řešila Sněmovna. Poslancům školského výboru se nelíbí, jak ministerstvo s patnácti centry naložilo, podle nich to může ohrozit další vzdělávání učitelů a tak negativně ovlivnit kvalitu výuky. Ozývají se i učitelé a odborná veřejnost. Pro někoho možná okrajový problém nabývá na důležitosti ve chvíli, kdy ve třídě žák zabil svého učitele a ministerstvo slíbilo, že i o problému agrese budou napříště učitelé více poučeni, a to právě v dalším vzdělávání. Poslanci nedávno požádali ministerstvo, aby jim svůj postup odůvodnilo. To jim ve výboru předložilo zprávu o vzdělávání pedagogů, kde ale nebylo nic o tom, proč se mění zavedený model center. Bartoš pak obvinil ministryni z podvodu. „Předložili jsme takový materiál, jaký si od nás výbor vyžádal. Já jsem připravena diskutovat o reorganizaci pedagogických center, ale poslanci by napříště měli ve svém usnesení pojmenovat správně to, co po nás chtějí,“ reagovala Buzková. Musí šetřit lidi Buzková změny odůvodňuje reformou veřejných financí a tím, že ministerstvo musí snížit počet úředníků. A to do roku 2006 každoročně o 2 procenta. „To, že snižujeme počet míst v pedagogických centrech, neznamená, že bychom to nedělali na ministerstvu, jak nám někteří poslanci podsouvají,“ argumentovala Buzková. Připomněla, jak za ní před rokem řada poslanců včetně Bartoše chodila a kritizovala samotnou existenci center. „Tvrdili, že jsou předimenzovaná, že je nutné je zrušit nebo co nejvíc snížit počet lidí.“ Učitelé a sami pracovníci center s tím ale nesouhlasí, nechápou, proč se ruší něco, co podle nich léta funguje. „Žádná ze zpráv o naší činnosti neříká, že bychom pracovali špatně. U nás jsme rozhodně měli co dělat,“ hájí práci kolegů pracovnice z Hradce Králové Marcela Nováková a vypočítává, kolik učitelů tu vyškolili. Její kolegyně ze středních Čech Zdena Mašková tvrdí, že zaměstnanci center prošli odbornými školeními, stát do jejich vzdělání investoval nemalé peníze, a ty se teď vyhodí z okna. Že ministerstvo provedlo změnu unáhleně a nepříliš šťastně a že to navíc nikdo lidem z center nevysvětlil, si myslí i poslankyně KDU-ČSL Michaela Šojdrová. Z patnácti center jedno Z původních patnácti pedagogických center bude dál v nezměněné podobě pracovat jedno, v Českém Těšíně, které se stará o polské školství. Z ostatních center se stala detašovaná pracoviště centrální instituce, která vznikla v Praze a přešli pod ní z každého centra čtyři pracovníci. Co ale bude z ostatními lidmi, je zatím otázkou. Z původních 270 pracovníků bude muset 200 odejít. Ministerstvo předpokládá, že v polovině roku přejdou pod kraje. Poslanci ale pochybují, že se kraje závazku vzdělávat učitele ujmou, pokud nedostanou z resortu prostředky. Shodují se, že se ministerstvo pouze zbavilo horkého bramboru. Buzková potvrdila, že ministerstvo nebude krajům dávat peníze na platy původních zaměstnanců center. „Jedním z důvodů reorganizace je přece úspora. Jsme ale připraveni jednat s kraji o tom, že v některých případech převedeme nemovitosti,“ ujistila ministryně. Tvrdí zároveň, že vzdělávání učitelů nebude ohroženo. „Finanční prostředky na to určené se nebudou krátit, snižujeme jen administrativní aparát,“ dodala. Její náměstek Jaroslav Müllner ujišťuje, že peníze na vzdělávání učitelů mají k dispozici ředitelé škol a z nich si vzdělávací akce mohou zaplatit - ať už je pořádá pedagogické centrum, nebo je bude organizovat vysoká škola či nějaká nezisková organizace.
|
|