Václav Harant: Vysoké školy musí být aktivnější ****************************************************************************************** * Václav Harant: Vysoké školy musí být aktivnější ****************************************************************************************** Protestní aktivity studentů a pracovníků vysokých škol jsou varováním a výzvou. Jasně vyja provést reformu našeho vysokého školství. Ale jakou? Jak systém změnit, aby byl funkční, měl dostatek peněz a zároveň ještě více nez kapsy studentů, ani přetížený státní rozpočet, potažmo nezvyšoval daně? Za řešení rozhodně nepovažuji současnou praxi, kdy školy jsou v roli prosebníků u dveří st administrativy a studenti kryjí rostoucí náklady na vzdělávání pracovními aktivitami mimo studia. Jejich "různé" pracovní poměry, jež v mnohém připomínají buď brigádničení minulých anebo praxi šedé ekonomiky, pouze odčerpávají duševní a fyzické síly mladých lidí a odvádě motivaci nesprávným směrem. Za řešení považuji to, co již řada kateder realizuje ve spolupráci s průmyslovými firmami, společnosti. V těchto případech vysokoškolská pracoviště řeší na zakázku a ve spolupráci s výzkumné a vývojové úkoly. Průmysl tak těží z intelektuálního potenciálu vysokých škol. A katedry a studenti ze zdrav nejvyspělejším světem. Navíc mají bohatý zdroj příjmů. Rozvoj talentů na školách se tak odvíjí přesně podle potřeb hospodářských subjektů. Studen ke špičkovému know-how a již během studia získávají do svých životopisů léta praxe. Bohužel takových příkladů je u nás v porovnání s vyspělým světem málo. Malý je jak počet s kateder, tak podíl získaných financí na celkovém rozpočtu škol. Zisk z práce na zakázku přitom tvoří na západ od naší hranice více než polovinu, a v nejed čtvrtiny finančních zdrojů školy. U nás jen malé procento. Co je potřeba udělat, aby se situace změnila? Průmysl má v těchto kontaktech rezervy, ale rozvinout především pedagogičtí pracovníci. Měli by být nejen vědci a pedagogy, ale také obchodníky. Měli by provádět systematický mar více propojit svou akademickou úroveň s potřebami praxe. Pouze obchodními vztahy s průmyslem, jenž jasně vyjadřuje poptávku, se školám podaří nepří podpořit ty směry, specializace a studijní obory, které mají perspektivu a vyžaduje je trh Jen takovým přístupem se podaří lákat studenty na atraktivní komerčně založené studijní ob garantovanou perspektivou a možností špičkového odborného růstu za extrémně zajímavých fin Pouze taková spolupráce umožní školám zachovávat tradiční a rozvíjet nové směry. Průmyslov vyšší přidanou hodnotou, které k nám přicházejí, těmto trendům nahrávají. Ale pozor - jedn časové období investičního boomu, na které je třeba pružně reagovat. Samozřejmě pomoci by mohla vhodná legislativa. Ale role státu je v tomto případě podružná. dynamicky se rozvíjející tržní ekonomiky. Chceme-li méně státu a více individuální odpověd současná situace vysokého školství je ideální příležitostí, jak to dokázat. Autor je generálním ředitelem Air Products Česká a Slovenská republika