Učitelský diplom není všechno ****************************************************************************************** * Učitelský diplom není všechno ****************************************************************************************** PRAHA 23. dubna 2004 | 14:58 Takzvaně nekvalifikovaný učitel ještě nemusí být špatný učite udělalo mnoho ředitelů. Problém je, že doplnit si vzdělání není vždycky snadné Ubývá dětí, škol i učitelů. Neubývá ale nekvalifikovaných kantorů. Právě naopak - zatímco 1996/97 jich bylo v českých základních školách zaměstnáno sedm a půl tisíce, letos je to u tisíc. Přitom se všichni odborníci včetně školní inspekce ohánějí kvalifikovaností učitelů základních podmínek kvalitní výuky. Je ale diplom z pedagogické fakulty skutečně tím nejdůležitějším záznamem v osobním curric Někteří ředitelé i rodiče si to nemyslí. Diplom praxi nenahradí "Ono se to krásně řekne, kvalifikovaný pedagog. K nám přišel mladý učitel krátce po promoc kvalifikovaný muž do školství! Jásala jsem. Ale jen do té doby, než jsem zjistila, že nedo odvést svoji třídu do školní jídelny," říká ředitelka základní školy v Křesomyslově ulici Holmanová. Prý po téhle zkušenosti sáhla znovu ráda po sice nekvalifikované, ale léty prax důchodkyni. Pedagogické fakulty samy totiž z mladého člověka ještě učitele neudělají. Problematický je podíl praxe při studiu. Například na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy (PF UK) se stu lavice prvně postaví až ve třetím ročníku. Souvislejší déletrvající praxe je pak čeká až v "Samozřejmě že bychom uvítali větší podíl praxe při studiu," říká proděkanka pro studijní Kubínová. Podle jejích slov však tomu brání mnoho technických problémů. Dobré zkušenosti s nekvalifikovanými učiteli má i řada rodičů. Například Hana, matka devít "Lucie měla v první a druhé třídě vynikající kantorku, původně vychovatelku družiny. To, ž dostala do třetí třídy na výběrovou jazykovou školu, je především zásluha její učitelky. B nároku na odměnu například každý týden odpoledne z vlastního rozhodnutí připravovala děti Dávala jim logické testy a hříčky, takže se na původně nepopulární doučování dcera začala těšit. A navíc nikdy nepřesouvala svou práci na rodiče. Standardní úkol a dost. Žádné dlou dovysvětlování. Tato nedostatečně kvalifikovaná učitelka postupovala s třídou prostě jen t všechny děti stačily. A přitom probrala všechno, co bylo třeba." Praxe ale scházející kvalifikaci formálně nahradit nemůže. Ředitel školy má sice možnost z učitele do platové třídy odpovídající kvalifikovanému pedagogovi, nejvýše však na čtyři ro si během této doby kvalifikaci nedoplní, jde finančně dolů. Pouze pro učitele starší pětač čtyřletý limit neplatí. Avšak i když se nekvalifikovaný učitel rozhodne doplnit si potřebné vzdělání, často nemá k fakulty totiž nabídkou kombinovaných (dříve dálkových) studií příliš nehýří. Například Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy nenabízí učitelům vůbec nic. "V současné na kombinované obory ani akreditaci," říká proděkanka Kubínová. A nejméně do školního roku situace na PF UK nezmění. O nové akreditace fakulta požádá až se změnou struktury studia ( bakalářské a magisterské obory). "Ke kombinovaným oborům se však chceme alespoň v nějaké míře vrátit," slibuje proděkanka, podotýká, že jsou pro školu z různých důvodů náročné. "Uvažujeme z tohoto hlediska napříkl prvního stupně. Jenže i v tomhle případě jde z hlediska kombinovaného studia o velice náro různých didaktik..." vypočítává Kubínová problémy. Promovaní pedagogové se do škol nehrnou Nekvalifikovaným kantorům, kteří by si rádi školu udělali, neporadí ani ministerstvo. "Náš určovat vysokým školám, jaké druhy studia mají otevírat," říká Michaela Lagronová z tiskov ministerstva. Jinými slovy: Učitelé, kteří vyučují, často úspěšně, už léta a rádi by u své profese zůsta kde doplnit kvalifikaci. Naopak většina mladých absolventů pedagogických fakult se do škol nežene. "Z našich absolventů se kantořině věnuje odhadem dvacet procent," přiznává i prodě Martina Šrámková