Studium a věda v EU ****************************************************************************************** * Studium a věda v EU ****************************************************************************************** PRAHA 24.dubna 2004 V oblasti školství a vědy pocítí vstup do Evropské unie nejvíce čeští totiž právo volného pohybu a pobytu v ostatních členských zemích, což znamená i možnost vy zemi z budoucí "pětadvacítky" budou studovat a připravovat se na svá povolání. Odpadne tedy diskriminace na základě státní příslušnosti a školné budou platit zahraniční jen tehdy, platí-li ho domácí. Kromě toho se po 1. květnu 2004 rozšíří možnosti účasti v e vzdělávacích programech, v nichž Česko figuruje již od roku 1998. Jedná se zejména o progr II, Leonardo da Vinci II a program Mládež. Významnou změnou oproti první fázi našeho člens programech (do roku 2000) je způsob jeho financování ze strany Evropské komise. Zatímco dř nevyčerpané prostředky vložené do projektů českou vládou vráceny, nyní se stávají součástí rozpočtu EU. Například účast v programu Socrates stála v prvních dvou letech Českou republ eur, ze státního rozpočtu však bylo hrazeno pouze 2,95 milionu (asi 103 milionů korun). Zb Evropská unie prostřednictvím programu předvstupní pomoci Phare. Socrates II Tento program je zaměřen na podporu všeobecného a vysokoškolského vzdělávání. Žákům a stud věkových kategorií nabízí možnost poznat, jak se jejich obor vyučuje v jiné členské zemi u posiluje a rozvíjí vědomí evropské identity. Socrates lze rozdělit do tří hlavních oblastí Erasmus a Grundtvig. Nejdůležitější částí programu je Comenius, který se soustřeďuje na př základní, střední a vyšší odborné vzdělávání. Nově byl ale rozšířen i o aktivity na poli v stáže pro studenty, kteří se věnují cizím jazykům. "Pro studenta jazyků a pro potenciálního učitele je možnost vyzkoušet si učit cizí jazyk n dalšího cizího jazyka nesmírně cenná. Bylo to samozřejmě mnohem náročnější, než kdybych mo a přemýšlet v češtině, ale také mnohem zajímavější a zábavnější," sděluje své zkušenosti s nizozemštiny v anglickém městečku Hereford Veronika Kopáčková. Stranou nezůstávají ani ško nebo profesní asociace učitelů či škol. Jen v roce 2001 bylo podáno přes 800 žádostí o gra bylo schváleno 481. Největší úspěch měly granty tzv. přípravných návštěv, kdy šlo často o žáků i učitelů s jinými vzdělávacími systémy. Program Erasmus je největší evropským progra vysokoškolského vzdělávání. Studenti v něm mohou získat grant v některé zemi EU na 3 - 12 měsíců s tím, že celé období započítává do studia ve vlastní zemi. Na podobnou stáž mohou vycestovat i učitelé, jejichž obvykle kratší. Zatímco čeští účastníci programu pobývali v roce 2001 v zahraničí v průměr učitelé jen jeden a půl týdne. Nejčastějšími zeměmi, kam míří čeští studenti i pedagogové, Francie a Velká Británie. Díky programu vycestovalo z Česka do roku 2002 6662 studentů, za naopak přijelo ze zahraničí. Poslední částí programu Socrates je Grundtvig, který je zaměř dospělých a na další formy celoživotního vzdělávání. Důraz je kladen i na vzdělávání osob, základní vzdělání a kvalifikaci, osob sociálně slabých a hendikepovaných. Leonardo II a Mládež Zatímco program Socrates je určen hlavně studentům a učitelům, Leonardo umožňuje získání z unie i pracujícím. Ti si pro své cesty vybírají nejčastěji sousední Německo. Co se týče ob cestují "na zkušenou" zaměstnanci v cestovním ruchu, ve službách, zemědělství a lesnictví. ze vzdělávacích programů je program Mládež, díky němuž mohou mladí lidé vykonávat dobrovol veřejném sektoru v některé z členských zemí EU nebo se účastnit výměnných pobytů. Ty jsou na zájmy mladých lidí - tématy mohou být například kultura, sport či ekologie. Čeští vědci obohatí unii Protože se chce EU stát do roku 2010 nejvíce konkurenceschopnou ekonomikou světa, založeno technologiích, dá se očekávat, že po vstupu bude tlačit nové státy do větších investic do unie zaostává za USA a Japonskem a kandidátské země by mohly tento stav ještě prohloubit. nebezpečí se ale evropský komisař Philippe Busquin těší na vědecký přínos nováčků. Dobrou něho Česko a Maďarsko například v průmyslovém inženýrství.