Jmenujte v Praze jednoho ředitele ****************************************************************************************** * Jmenujte v Praze jednoho ředitele ****************************************************************************************** Námět na sloučení několika pražských fakultních nemocnic směřuje správným směrem. Mnohé ne nejsou důsledkem špatné činnosti ředitelů nemocnic, ale důsledkem disharmonie a absence vz koordinace. Dosud se tím nezabýval ani "vlastník", tedy zřizovatel většiny z nich (Ministerstvo zdravo ten, komu to zákon ukládá - avšak aniž by mu pro to poskytl kompetence (magistrát). Výsled kterou zbůhdarma vytéká hrubým odhadem miliarda korun ročně. Neexistuje rozumný argument pro to, aby souhrnný léčebný potenciál, působící v jednom měst jediným zřizovatelem, byl rozdělen do tolika vzájemně soupeřících samostatných právních, o účetních a daňových subjektů. A téměř každý se dál dělí do desítek autonomně působících or jednotek, oddělení a klinik. Navíc toto soupeření není regulérní soutěží o vyšší kvalitu a služeb, neboť nikdo nic neměří. Ovšem v Praze působí kromě pěti fakultních nemocnic i další (super)specializované, jejichž jsou Ministerstvo zdravotnictví či další ústřední orgán státní správy. Jsou to například I vojenská nemocnice a Nemocnice Na Homolce. Souhrnný obrat všech těchto nemocnic činí ročně v hrubém odhadu 15 miliard korun. Souhrnné je kolem dvou miliard. Z jejich asi devíti tisíc lůžek považovalo ministerstvo loni za nad tisíce. Je nepochybné, že lze jejich souhrnný výkon výrazně zefektivnit, hospodaření vyrov dalším dluhům. Především je třeba koordinovat rozsah, obsah a objem činností nemocnic, aby duplicity a aby souhrnný objem činností odpovídal skutečné potřebě spádového území. A to p hospodaření. Zda je správným řešením právě sloučení tří fakultních nemocnic do jedné a zachování ostatn být rozdílné názory. Jestliže odpověď na otázku "Proč nechcete spojit všechny pražské nemo "Dospěli jsme k dohodě s ostatními lékařskými fakultami, že každá bude mít jednu nemocnici napadnout, proč má mít jedna univerzita v jednom městě více než jednu fakultu téhož zaměře Je otázkou, jaký způsob je nejvhodnější pro zabezpečení výuky mediků. Samozřejmě je nezbyt sledování léčebné péče v praxi. Je ale pochybné, zda je kvůli tomu nezbytné komplikovat or péče zásahy hned ze dvou ministerstev. Existují i další otázky. Například, zda je nezbytné nemocnice buď ponechat samostatné, ane Některé jsou předlužené - a pak je v tržním hospodářství standardním řešením uvést je do k není žádná tragédie, neboť nic nebrání tomu, aby ta pracoviště, jejichž kvalifikace a výsl zaslouží, pokračovala v činnosti. Tam, kde to bude možné, v objektu, jehož stav to důstojn rámci právního subjektu, kde to bude účelné. Nemá smysl, když některá kvalitní pracoviště živoří v rozpadajících se objektech, zatímco téhož zřizovatele ve stejném městě nejsou využívány dostatečně. Je absurdní požadovat od s zalátání děr, zatímco desítky miliard systémových příjmů nejsou využity hospodárně. Současný stav je nevyhovující. Jaký má však být ten cílový stav? Možná, že před rozhodnutí nemocnice by bylo účelné předřadit fáze přípravné. Kdybych si mohl dovolit radit těm, kteří to mají v kompetenci, zněla by rada takto: Jmenuj dobu jednoho člověka ředitelem všech nemocnic, jichž je ministerstvo zřizovatelem v Praze. dobrý diagnostik ani operatér, měl by mít organizační a řídicí schopnosti, znalosti manage a práva a aspoň základ znalostí o struktuře zdravotnictví, systému zdravotního pojištění a Jako hlavní úkol by měl dostat hledání odpovědí na uvedené otázky. A neprodleně začít s ko obsahu a objemu činností nemocnic. Než se ministerstvo rozhodne, je potřebné, aby se začalo starat i samo město. Specifika Pr tom, že vysoko přes 90 procent její kapacity lůžkové akutní péče, včetně části specializov péče, je provozováno v (super)specializovaných nemocnicích, zřizovaných někým jiným. Městu nebrání, aby ve svém vlastnictví, na svém pozemku a ve svých budovách zřídilo a provozoval (případně, v součinnosti se Středočeským krajem, Metropolitní) nemocnici. Při jejím řízení a provozování bude moci lépe dostát zodpovědnosti, která na něj přešla př kompetencí již před pár lety. Tak může získat vliv na efektivitu řízení péče pro Pražany a základním objemu lůžkové kapacity v základních oborech. Získá i silnější pozici k jednání (super)specializovaných nemocnic. Autor je analytikem v pražské fakultní nemocnici