Studenti, kteří učí studenty ****************************************************************************************** * Studenti, kteří učí studenty ****************************************************************************************** Mnozí studenti si prodlužují studium tak dlouho, až se jejich bývalí kolegové stanou jejic Mladí asistenti na VŠ vypadají na dvacet, ale mají velkou moc. Zatímco někteří začínají st třicítkou, oni v sedmadvaceti přednáší na univerzitách. Jak se učí studentům, kteří učí st Česká populace stárne, ale na některých katedrách se to jen hemží mladými vyučujícími. Maj nízké platy a chtějí uspět. Stát se šéfem katedry, publikovat v zahraničí, být uznávanou o poli vědy či umění nebo se chlubit se pověstí nejoblíbenějšího učitele. Ti, kteří si uchov nezredukují svůj obraz o studentovi na shluk našprtaných pouček, možná uspějí. "Mám čerstvou zkušenost s mladým učitelem, který mě u zkoušky trápil dvě hodiny. Nebylo mu neměl vůbec žádnou autoritu, předčítal mi ze sto let starých skript, a když mě vyhazoval, radost ze své momentální nadřazenosti. Jednou si při zkoušení četl i časopis," vypráví Zde pětadvacetiletý student Masarykovy univerzity v Brně. Právě setkání s tímto vyučujícím Zdeňka natolik otupilo, že začal uvažovat o změně životní zkouším uživit rodinu z platu středoškoláka. V životě jsou důležitější věci než pocit vlas Mám strach, že bych jednou mohl dopadnout jako on a zahořknout, " tvrdí otec ročního dítět O své kuriózní zkušenosti s mladým vyučujícím napsala také Ivana z univerzity v Olomouci. zkoušel její bývalý spolužák z ročníku. "Kvůli pobytu v cizině jsem si nestihla včas uděla a dodělávala jsem je až v době, kdy někteří spolužáci už měli po promoci. Když jsem zjisti bývalý partner stal asistentem jedné z kateder, nepřikládala jsem tomu velkou váhu. Když j dozvěděla, že mě bude zkoušet právě on, dokonce jsem si oddechla. Drahoušek mi ale na zkou rozchod a řekl, že když jsem ho opustila, mám spoustu času na učení a rád mě tedy uvítá na Tak nerozumné chování bych od něj nečekala. Asi mu ujely nervy, protože ještě není zvyklý vrstevníky." Mladí lidé se s úspěchem a mocí vyrovnávají mnohdy hůř než jejich starší kolegové. "Starší kantoři při zkouškách čas od času přimhouří oči a vzpomenou si na to, že i oni se před čty klepali před každou zkouškou a na slově profesora závisela jejich celá budoucnost. Shovíva citlivosti se musí každý mladý člověk učit," potvrzuje názor studentů Martina, praktikantk poradně. "Dobrá zpráva pro všechny je, že všechno přijde s věkem.,Člověk pak polevuje ve s soustředí se spíš na rodinu," dodává budoucí psycholožka. Koho studenti uctívají? Studenti jsou sice nemilosrdnými kritiky, ale vždy ocení, když k nim vyučující přistupuje rovným. "Na první přednášku přišel úplně obyčejný kluk s batohem na zádech a v ošoupaných se na místo přednášejícího a začal nám diktovat seznam literatury. Nejdřív jsme na sebe ne ale potom jsme pochopili, že je to učitel, a ztichli jsme. Když jsme ho pak poznali při zk jsme si ho vynachválit. Vypadal sice jako mládě, ale jeho znalosti byly ohromující. Na nás detaily nechtěl, jenom základní věci. Prý po nás nebude chtít to, co by sám jako student n měsících učení už má fantastickou pověst na celé škole. Člověka nejde soudit podle věku, a dokázal a jaké k tomu použil prostředky. Tenhle si zaslouží náš obdiv," vyprávějí Věra a M pedagogické fakulty v Plzni. Pohled z druhé strany Jak vidí své mladší kolegy ti, kteří vyučují už několik desetiletí? "Musím uznat, že jedna kolegyň skutečně podlehla svůdnému pocitu, že je pánem nad osudy svých studentů. Osobně v nic tak neobvyklého, protože i učitel je samozřejmě z masa a kostí. Co mě však velice zraň znepokojuje, je situace uvnitř mladého kolektivu všeobecně. Nevím, jestli to je na všech v stejné, ale u nás mezi mladšími učiteli panuje rivalita, což mi nesmírně vadí. Když v rámc kateder rozhodujeme o tom, kdo bude přednášet určité téma nebo kdo pojede reprezentovat fa konferenci, atmosféra zhoustne. Mládí by chtělo všechno na povel a hned a nemyslí na to, ž škole je především výsada a poslání," rozhořčila se jedna z oslovených profesorek Filozofi Univerzity Karlovy, která si nepřeje být jmenována. JUDr. Ján Matejka, vědecký pracovník a oblíbený vyučující na právnické fakultě v Plzni, má opačnou. Tento zástupce mladších učitelů tvrdí, že mladí asistenti se navzájem respektují. minimální. Dokonce bych řekl, že je na zdravé úrovni a projevuje se pouze v diskusích, kte ostré, ale mají své hranice. V odborných článcích se navzájem doporučujeme a citujeme." Další početnou skupinku studentů, kteří učí studenty, tvoří mladí cizinci. Nejedná se sice postgraduálního studia, kteří by mezi svými přednáškami psali odborné práce, ale také oni Na vysokoškolských kolejích totiž funguje celkem spolehlivý systém vzájemné výpomoci a vým tak mladí Američané, Rusové a ostatní cizinci, kteří studují na českých univerzitách, pořá jazykové semináře. "Systém funguje následovně: Já tě naučím svůj jazyk a ty mě naučíš třeb vysvětluje Soňa, studentka ruštiny, která složila státnice právě díky své rusky mluvící sp Není učitel jako učitel. Nejlepším učitelem je možná ten, kdo se chce sám něco naučit. Z t vyhrávají studenti učící studenty na celé čáře - hlavně ti s mladou duší. *