Průmysl žádá změnu vzdělávací politiky ****************************************************************************************** * Průmysl žádá změnu vzdělávací politiky ****************************************************************************************** Můžeme být znovu technickým srdcem Evropy, oznámili průmyslníci. Průmysl žádá změnu vzdělávací politiky /OD NAŠEHO SPOLUPRACOVNÍKA/ Jakou cestu zvolit, aby české hospodářství dokázalo srovnat krok s nejvyspělejšími zeměmi? průmyslu a dopravy se včera nového premiéra Stanislava Grosse snažili přesvědčit, aby změn výzkumu. Jde o to, dohnat dvacetiletou ztrátu, kterou má Česká republika vůči Spojeným státům či Fi kde stát podporuje spolupráci výzkumu a průmyslu už od osmdesátých letech. Prokletí průměru Podle expertů Svazu průmyslu se poměry zlepší, až také v Česku vzniknou podle zahraničního univerzitách technologická centra. Jejich výzkum by částečně měly financovat podniky, kter jejich výsledků. "U nás zatím vědci ani nevědí, že průmysl existuje," hodnotí tuzemskou situaci viceprezide průmyslníků Karel Šperlink. "Stát dnes podporuje vědu naprosto nevyhovujícím způsobem," dodává Šperlink a dokazuje to výsledků za poslední tři roky. Čeští vědci napsali 115 tisíc spíše průměrných odborných čl ale pouze 300 patentů a nabídli 700 technických řešení. Proto je prý nutné převést vědu na univerzity. Podle předsedy představenstva automobilky Škoda Vratislava Kulhánka mají přitom nedostatky univerzity. Nenabízejí dost bakalářských programů, kterými by získaly šikovné maturanty pr průmyslu. Na druhé straně nejsou jejich absolventi dost kvalifikovaní na práci v budoucích centrech. Školy se potýkají i s tím, že nemají dost kvalitních zájemců: premianti středních škol se humanitní obory. Stát by proto podle Kulhánka měl mladé lidi ke studiu techniky motivovat, na univerzitách školné a na těch technických ho odpustit. Evropa pro techniku Jenom s aktivní podporou státu lze využít možnosti, které se technikům dnes nabízejí v Evr "V rámci Lisabonského procesu doporučuje Evropská unie posílit některé vzdělávací obory, k přitom patří technika," upozorňuje Pavla Zieleniecová, která v pracovní skupině pro lisabo zastupuje Českou republiku. Podle oficiálních dokumentů EU bude unii pouze v roce 2010 chybět 100 000 absolventů matem přírodovědných a technických oborů. Evropa tak zaostává za Amerikou i Japonskem. Americké vyrovnají pouze Finové a Irové, kde studenti technických oborů tvoří 35 procent všech abso má takových studentů nejvíc ze všech nových členů EU (31 procent), vzhledem k nižší kapaci ovšem i techniků méně, než je zvykem v západní Evropě. Za Svaz průmyslu se výzkumem vedle Kulhánka zabývá nejvíc generální ředitel české pobočky Kafka. Logicky doporučují posílit především studium strojírenských oborů. "Profesí je ale chemie, biologie, na školách by se měl učit i marketink, protože se neumíme prodávat," při Rychlou změnu podporuje také ředitel kanceláře Rady vlády pro výzkum a vývoj Marek Blaška: politika tu neexistuje od roku 1992 a na hospodářství se to už projevuje negativně. Badate slušné úrovni, jejich výsledky ale nejsou realizovány." První kroky k centrům První plány už připravila poradní skupina ministryně školství, složená právě z průmyslníků technických univerzit. Prosazovala zákon o veřejných výzkumných institucích. Podle nových norem, které v září pro bylo možné zakládat technologická centra a jejich podporu by mohli podnikatelé odepisovat Rektoři a podnikatelé už domluvili výměnu učitelů a průmyslových expertů, účast podniků na projektech studentů a zakládání laboratoří, dotovaných z nadačního fondu firem. Rektor Českého vysokého učení technického Jiří Witzany říká, že zatím jde jen o nesmělé za "Potřebujeme peníze, které by stát dával pouze na výzkum, aby se naši nejlepší experti nem učením," upozorňuje. Chybí mu také větší zájem veřejných institucí. Technologické centrum se již snažil založit švédských specialistů v sousedství univerzitního areálu. Magistrát ale dal přednost stavbě centra. "Vůbec nechápou, co je dnes důležité," komentuje rozhodnutí pražských politiků rek Cesta inovací podle Vratislava Kulhánka [*] Rezervy technických univerzit "Technické školy nedokážou připravit dost kvalifikovaných zaměstnanců pro technologická ce také změny osnov v bakalářských oborech, aby vychovávaly šikovné techniky do továren. Cháp mají při současné výši pedagogických platů nedostatek kvalitních profesorů a docentů." [*] Podpořit vědu na školách "Je nutné převést dotace na vědu z Akademie věd do technických univerzit. Pokud se to poda technologická centra jako houby po dešti." [*] Peníze od podnikatelů "Všechno záleží na penězích a my je dnes chceme do inovací investovat. Zatím je možné dát daňového základu na sponzorské dary. Potřebujeme ale vyčlenit peníze přímo na podporu vyso jsme založili nadační fond, který se zavázal přispívat technikám." [*] Strojírenství je naše evropská šance "Nikdo v západní Evropě nechce dělat jako technik, vzniká tak relativně volný prostor. Pro to, udělat z ČR technické srdce Evropy." Zdroj: (ph)